Hej där!
Jag var själv 12 år när min pappa började missbruka sömntabletter. Han missbrukar fortfarande och jag är 20 år idag. Du är inte ensam, min pappa hallucinerar också, men han är psykisk sjuk och har psykoser ibland samt förmodligen schizofreni. En jätte snäll pappa men när han är hög på droger blir det bara otäckt så jag vet hur det är att konstant känna sig rädd och oroad, speciellt om man bor i samma hus.
Din pappa kanske blev deprimerad efter skilsmässan och började söka tröst hos mediciner som då ledde till ett missbruk.
Nu vet jag inte vilka mediciner som din pappa missbrukar. Men jag vet att om man missbrukar och tar droger och andra grejer så kan man få skador på hjärnan vilket resulterar till att man börjar glömma saker och blir segare i hjärnan.
Du borde prata med din mamma om detta och berätta om situationen för henne så hon kan hjälpa honom om de nu har en bra kontakt. Annars kan du försöka prata med honom när han liksom är ??nykter?? från medicinerna. Prata med honom lugnt och säg att du vet om att han gömmer undan starka mediciner. Det är en bra början bara när han erkänner att han har ett missbruk för då kanske han vill ha hjälp på något sätt som att t.ex. bli inlagd på ett behandlingshem.
Jag tycker också att du ska gå till en psykolog och prata ut om detta. Det är väldigt jobbigt att hålla allt inom sig. Där emot ska du nog inte kontakta socialen, det gjorde jag och det slutade med att soc ville ta oss ifrån hemmet, även från min mamma som var helt normal. Men detta är mina upplevelser, har kompisar som har upplevt soc som skit också satt man är mer rädd för dem. Såklart beror det på vilken kommun man bor i och vilken socialtjänst man träffar.
Om din pappa är i ett tillstånd där han är i risk för att skada andra så ska han ha tvångsvård, t.ex. om han har en psykos. www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/
Nu vet jag inte om han har psykoser eller så. Men psykoser kan utlösas av missbruk. www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/
Min pappa hade en långvarig psykos och han var ''förföljd'' och sprang runt med en yxa i hemmet. Detta utlöstes av missbruket och hans psykiska sjukdomar.
Min pappa är fortfarande inte frisk, men jag jobbar på det att han ska få vård och att han själv vill ha det, man vill inte känna sig som en mamma själv till honom men jag vill min pappa väl för att han är egentligen en snäll pappa som förtjänar bättre :)
Önskar dig all lycka till, men bär inte allt själv, prata med någon! :)