Orolig för KOL
Min lillasyster är 21... hon har rökt sen hon var 12. Ja jag vet, vi borde stoppat henne. Vi har försökt! Jag lovar! Jag o våra föräldrar har försökt prata henne till rätta. Men hon blir så arg...
Oavsätt... jag älskar min syster. Har nog inte förstått hur mycket hon röker förrän senare tid. För nån månader sen fick hon slemhosta. Jätte mycket. Jag och föräldrarna b8kade då en resa med hela familjen. Vi åkte mitt ut i skogen med henne. Långt från affärer. Jag spolade ner hennes cigg och klippte sönder dem. Hon tog det helt ok. Hon klarade 3 veckor helt rök fri. Men nu har hon börjat igen....
Nu börjar hon få svårt o andas (märkte vi). Hon ville ej medge det. Men slemhostan är borta. Jag fråga henne och hon gav mig ett ärligt svar. Hon säger att de känns som hon har hål. Specielltpå höger sida under bröstet men också i rygg och i vänster sida. Hon kan ej sova på rygg och är väldigt ledsen och gnällig. Hon har lovat o sluta röka. Men jag litar inte på henne. Hon har flyttat hemifrån och därför är de svårt att ha koll på henne. Hon är väldigt lat och hängig dock har jag märkt. Väldigt trött och sover större delen av dagarna. Hon orkar ej ta tag i saker...
Är detta en varningsklocka ? Givetvis är det det. Men är det KOL eller bara en början på det.
Med vänliga hälsningar.
Jag orkar ej med spydiga komenterarer om att min syster får skylla sig själv eller att vi varit en dålig fanilj som inte gjort mer. Snälla bara ge mig råd.