• cehe

Katten vässar inte sina klor

Hej! Min katt vässar inte sina klor, vilket resulterar i att dem blir långa och jag måste klippa dem, hon tycker att det är otrevligt.

Har testat en spray på hennes stora klösträd som tydligen skulle uppmuntra till klösning men utan framgång.

Enda gången hon klöser alls är när hon sträcker på sig på mattan i vardagsrummet i två sekunder.

Alla tips uppskattas, det är jobbigt för både mig och henne att måsta klippa..

• Svar på tråden Katten vässar inte sina klor
  • BuoBä

Klorna måste klippas i vilket fall, det kommer man inte undan. Vässning gör bara klorna vassare, det sliter inte ner dem.

• Tonensu

Jo men som ovan skriver, det är ett (i vissa fall) ont måste.

• Birgitta02

Du kan även låta en veterinär klippa. Men blir ju dyrt i längden eftersom man klipper ett par gånger i månaden. Minst.

• Fröken Apelsin

Du måste klippa kattens klor i vilket fall som helst, sålänge hon är mestadels inomhus kommer inte klorna slitas ner tillräckligt bara genom att hon klöser på klöspelaren. Du kan klippa dem hos veterinären, här kostar de 200 kronor/tillfälle.

• Anonym (kattis)

Testa istället att köpa en klösmatta som du kan lägga på golvet. Vissa katter tycker bättre om att få "trampa". Klösandet är egentligen något som dom gör för att markera att " här bor jag" en revirmarkering alltså... När dom klöser så ömsar de klorna, det yttre höljet på klon lossnar och den "nya" kommer fram som finns under. rätt kul grej egentligen då de flesta tror att katterna nöter ned sina klor genom att klösa. De ömsar alltså bort det yttre hornlagret... Kollar man noga runt om kattens klösträd kan man ha tur att hitta en "klokapsel"

Svar på tråden Katten vässar inte sina klor