• MissieMi

Uppgiven, å ensam..

Hej....

Jag hat lite frågor jag skulle vilja ha lite hjälp med... Men innan jag gör detta så skulle jag verkligen vilja säga att efter att varit runt å läst på familjeliv så betackar jag mig människor som enbart är ute efter att ösa Skit på mig.. Tack för förståelse...

Grunden är som följer.. 3 pojkar, den siste är sjuk.. Född sjuk.. Spenderade otroligt lång tid med honom på sjukhus... Å det har gett slitningar på mig, fadern och syskonen hemma.

Fadern och jag separerade nyligen och han valde att flytta ca 15 mil från där vi bor i dagsläget.

Han flyttade för att han ville ha sin släkt runt sig för han var så ledsen och sårad. Å jag sa inget om det. Var ju ledsen över att han blivit så sårad. Men jag tänkte väl att bara han kommer över sin bitterhet så kommer han inse att det är barnen som är det viktigaste.

Men, nu 4 månader efter han flyttade så har han ny tjej och har gått vidare. Han har sina barn motvilligt, varannan helg oftast försöker han slippa undan genom bortförklaringar och anledningar till att inte kunna åka hit.

Han säger att han kan hämta dom två största och ta med dom till honom. Det är ju snällt, men han glömmer sitt 3:dje barn. Han kan inte ta honom för han är väldigt sjuk än och vi försöker allt för att skydda honom från alla sjukdomar då det kan resultera i dödssjuk för honom. Samt att han vårdas i hemmet av LSS och vi här lever efter honom. Till saken hör då oxå att han inte har en egen bostad där han bor nu. Utan sover på soffan hos sin mamma eller i en källare. När han tar med barnen ner så är dom hos hans mamma. Hon bor i en 3:a, dom är tre som bor i lägenheten innan, å så är det min exman och dom två äldsta barnen sant att oftast så är hans syster och hennes sambo och hund oxå i lghen. Samt att alla röker.

När dom kommer hem är dom helt upp och ner. Inger fungerar, inte sömnen, inga rutiner, inget. Plus att varje gång så får jag börja om att återknyta relationen mellan dom två stora och sin lillebror. Dom gillar honom inte. Så är det tyvärr. Men det blir i alla fall hållbart igen efter några dagar hemma.

Å jag har blivit både utbränd och väldigt, väldigt trött och jag kämpar som ett djur.

Å det jag undrar är

1 När man har gemensamvårdnad kan man kräva att han har barnen 50%?

2 Finns det något man kan göra åt att han säger han ska komma men inte dyker upp?

3 var vänder man sig för att få hjälp i detta?

4 Han blir bara arg på mig när jag säger något å slänger på i örat, finns det någon gratis hjälp man kan få?

5 Jag har bett om ensamvårdnad, vilket jag absolut inte skulle föredra men han vill absolut inte ge mig det, å detta skapar en irritation för jag vill inte att dom få krafter jag har går mot honom i form av ilska för att han behandlat oss illa. Vem tar tag i sådant?

Jag känner mig otroligt uppgiven och mitt liv levs inom fyra väggar sedan början 2014 när detta började. Jag får ingen hjälp när jag ber om det. Och han kommer absolut inte frivilligt och hjälper till. Han saknar tyvärr ansvarskänslan helt, det vet väldigt många i omgivninhen så nej jag känner mig inte trygg när jag lämnar barnen med honom för han vaknar t ex inte av något.

Jag behöver verkligen veta var jag ska vända mig. För att få hjälp med allt detta. Jag vände mig till sociale och dom skicka mig till någon familjerådgivare/rätten men hon skulle inte sitta där så hon visste inget.

Å nu är det blankt...........

• Svar på tråden Uppgiven, å ensam..
  • Brumma

Hej TS.

Skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Jag arbetar inte med dessa frågor men är mkt intresserad pga situationer jag och min man varit i, samt av vänner. Därför har jag läst väldigt mkt om familjerätt.

1.nej. Vårdnad och umgänge/boende har inte med varandra att göra. Man kan ha gemensam vårdnad och växelvist boende men man kan även ha gemensam vårdnad och att ena föräldern har vh eller inte alls (tex om föräldern bor utomlands eller andra sidan av landet). Man kan även ha ensam vårdnad men barnen kan bo växelvist eller tom mer hos föräldern utan vårdnad.

2.Tyvärr kan man inte tvinga ngn att träffa/ta hand om sina barn. Det du skulle kunna göra är väl ksnske att kräva ett umgängesavtal men faktum är att han, som umgängesförälder inte behöver hålla sig till det. Det måste dock du som boendeförälder (du får alltså inte försvåra umgänget men han kan ställa in - ja, jag vet att det är vridet..).

3. Det ni borde göra är att kontakta familjerätrsenheten i er kommun. Det ligger under socialtjänsten. De kan hjälpa er med både samarbetssamtal och att upprätta ett umgängesavtal. De har ingen beslutanderätt och är inte till för att bestämma ngt. Bara för att hjälpa ER att få igång ert samarbete och hitta ett bra sätt för er och barnen.

4. Se öregående svar.

Men även - sluta prata i telefon. Iallafall under en period. Om han som du säger var sårad är inte 4 månader speciellt lång tid om du dessutom är arg o besviken (förståeligt) på att han glömmer era barn så märks det säkert när ni pratar. Börja skriva genom mail, messenger eller sms. Håll dig till fakta runt barnen och anklaga inte.

5. Ensam vårdnad skulle inte påverka umgänget. Jag förstår fullt ut varför han inte vill släppa vårdnaden..varför vill du ha det? För att straffa honom?

Återigen är fyra månader väldigt kort tid. Han har inte ens hittat ett eget boende. När han har det så kommer förhoppningsvis även umgänget art fungera. Kanske även för er yngsta?

Men OM du känner att det är nödvändigt är det en stämning som gäller. Men så länge pappan inte är en fara för barnen, eller dokumenterad grov missbrukare, så har jag väldigt svårt att se att vårdnaden skulle bli ensam. Möjligtvis om ni hade extremt grova ssmarbetsproblem men även då är det svårt. Gemensam vårdnad finns för att SKYDDA barnen. Att det finns två juridiskt utsedda personer som ansvarar för barnet. Om du går bort tex så kommer barnen hamna i ett "limbo" tills soc utrett vem som skall ta hand om dem. Det kommer alltså inte automatiskt vara pappan.

Till sist. Jag förstår att pappan inte vill ha umgänge hos dig tyvärr med tanke på ert yngsta barn..

Lämnar barnet aldrig hemmet alls? Finns det något sätt att han kan träffa barnet UTAN att du är närvarande? Gällande de äldre barnen tycker jag nog att det tills vidare är bättre att ha umgönge hos farmor o farfar än inte alls..

Min man vaknar förresten inte heller... Men när han har barnen så gör han det "lättare".. Om jag är hemma gör han det dock inte alls.. Många föräldrar som inte tagit så mkt ansvar växer med uppgiften när de FÅR och är TVUGNA. Men då gäller det att du LÅTER honom...

Hoppas du fått lite svar :)

• Rappakalja

Håller med ovanstående. Du kommer nog att må bättre om du inser att pappan inte kommer att ta ett sådant ansvar som du vill.

Iom att ert yngsta barn är så sjukt att ni har LSS hemma hos er, får du inte lite avlastning där? Så du kan ägna dig mer åt dina äldre barn menar jag.
    Varför tycker de inte om sitt syskon?

Att få ett barn i stort behov av stöd och hjälp ÄR slitsamt, alla klarar inte av det. Din man verkar vara en sådan person. Iom detta så är det heller inte säkert att det någonsin går att ha umgänge med det barnet, det är sällan det fungerar att ha umgänget i den ena förälderns hem. Särskilt nu när han har hittat en ny kvinna att leva med.

• Anonym (sorgligt)

Jag vet hur det är. inte att ha ett så sjukt barn men barnens pappa har valt att inte ha en vidare värst relation med sina barn och jag har dem ensam på heltid. Jag lever också inom dessa fyra väggar pga att jag inte har någon som kan vara barnvakt. Jag har två barn med lite problem (ingen allvarlig sjukdom men det tar mkt extra tid) och här står jag ensam med allt detta.

Jag har varit ledsen och bitter och förbannad på hans beteende men insett nu efter några år att jag inte kan tvinga honom att vara pappa. Det är en jobbig tid för mig när barnen är så pass små än att jag måste vara med dem 24/7 nästintill. Det är en jobbig tid men samtidigt vet jag att barnen blir stora snabbt och jag vet att de alltid kommer vara tacksamma att jag fanns där när pappa inte gjorde det.

Tyvärr kan du inte tvinga en förälder till att ha sina barn... :( Försök få ett samarbetssamtal med honom på familjerätten och försök hitta någon slags struktur på så sätt! Enda rådet jag har.

Svar på tråden Uppgiven, å ensam..