• Mammamia77

Vilka multivitaminer ge 16 månaders?

Sonen vägrar välling och gröt och tycker att det äe synd för då vet jag att jag skulle få i honom alla näringsämnen. Han äter varierad och näringsrik kost men räcker ej och vill ge extra vitamniner och speciellt järn, kalcium och magnesium. Vilka tillskott är ok att ge?

• Svar på tråden Vilka multivitaminer ge 16 månaders?
  • viseversa

Varför ska du ge tillskott om han äter varierat? Välling och gröt är verkligen inte något man som barn inte kan leva utan. I många längder äter dom aldrig varken välling eller gröt och där lever det också barn. Lite hysteriskt att börja proppa i sin bebis extra vitaminer tycker jag. Låt ungen vara.

• Alexi

Men jag säger som ovan, varför behövs extra om barnet äter varierat? Ge blodpudding, mejeriprodukter, spenat osv så får du ju mycket näringsämnen naturligt och de tas upp mycket bättre av kroppen.

• Mammamia77

Kommer aldrig upp i 85 mg magnesium via kosten. Järnet och kalcium kan man lätt få till men magnesiumet är svårare

• Annelie 76

Berika maten med äggula (ekologisk) och ge honom lever en gång i veckan. Då får han i sig allt han behöver förutom c-vitamin. Den kan han få från paprika (gul har mest).

• Themis

Jag hade avstått från att ge vitamintillskott till ett så litet barn.

Det är svårt att överdosera näringsämnen genom kosten men relativt lätt att göra det med tillskott, och det kommer allt mer forskning på att det inte är så nyttigt som vi tror att inta extra vitaminer samtidigt som vi har berikade livsmedel och även äter rätt mycket.

fof.se/tidning/2008/6/vitaminer-nodvandiga-men-livsfarliga

www.svt.se/nyheter/vetenskap/aven-hoga-d-vitaminnivaer-kan-vara-skadliga

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Milleman
    Mammamia77 skrev 2016-01-06 09:19:17 följande:

Kommer aldrig upp i 85 mg magnesium via kosten. Järnet och kalcium kan man lätt få till men magnesiumet är svårare

Vi fick inte börja ge kalciumtillskott utan läkares inrådan. Inte ens när han hade mjölkproteinallergi behövde han särskilt mycket tillskott.
    Man kan ju ge Eskimo. Det är vitamintillskott med omega 3 och så till barn. Flytande.
    Men räknar du hur mycket han får i sig av magnesium och kalcium och sånt? Hade jag inte haft kunskap till :)
  • Mammamia77

Han tar omega redan:)

Ja jag räknar hur mycket av vissa ämnen han behöver. Sådana ämnen som han skulle behöva mycket av för att må bättre och sova bättre. Som magnesium som man behöver minst 85 mg av enligt livsmedelsverkett.

• Natulcien

Ett barn som äter hyfsat varierad och normal kost behöver inga vitamintillskott.

• Mammamia77

Dietisten räknade noga sist och tyckte det var viktigt att han skulle äta industrigröten 3 ggr per dag för att få i sig allt. Och om

Han nu inte äter den längre så blir det troligen brister.

• Nyfikna72

Äter barnet varierat i övrigt så skulle jag inte bry mig i nå vitaminer eller rekommendationer på sådant. Det finns åtskilliga barn som äter väldigt ensidigt och de växer upp utan men de också. Jag har en kusin som levde på enbart makaroner i nästan 10 år och hon lever och frodas hon också.

• Eleonor01

Om nu en dietist är inkopplad så prata m denne istället för familjeliv. Här får du inga rätta medicinska svar. Bara gissningar

• Natulcien
    Mammamia77 skrev 2016-01-06 10:22:46 följande:

Dietisten räknade noga sist och tyckte det var viktigt att han skulle äta industrigröten 3 ggr per dag för att få i sig allt. Och om

Han nu inte äter den längre så blir det troligen brister.

Men varför är en dietist inkopplad på ett barn som äter en varierad och näringsrik kost? Och att äta industrigröt tre gånger om dagen om man äter varierat låter också märkligt.

www.radron.se/artiklar/Pillren-du-klarar-dig-utan/
  • Mammamia77

Dietist pga av allergi och frågar för att höra om andras erfarenheter. Diettisten är ej på plats förns nästa vecka

• Natulcien
    Mammamia77 skrev 2016-01-06 11:42:19 följande:

Dietist pga av allergi och frågar för att höra om andras erfarenheter. Diettisten är ej på plats förns nästa vecka

Ok. Då är det nog bäst att rådfråga dietisten.
    Många multivitaminer innehåller ofta mer än rek. dagsbehov av vissa vitaminer. Läste ett test i Råd och Rön för ett tag sen då det framkom att vissa multivitaminer kunde innehålla upp till flera tusen % av rek. dagsbehov av vissa vitaminer. Av den anledningen kan det vara klokt att vara försiktig med just multivitaminer.

Här finns annars ett användbart instrument över att se vilka livsmedel som innehåller mest av olika mineraler och vitaminer: 
    matkalkyl.se/naringsamnen.php
Svar på tråden Vilka multivitaminer ge 16 månaders?