• trollhassel

Kaos vid läggning av syskon!

Hej! Har fått bra råd här tidigare så nu slänger jag ut frågan om det som är kris i hemmet just nu: nattning av 2,5-åring och bebis 3 månader när mannen jobbar kväll????

Två-åringen härjar runt som en galning och vi försöker läsa bok, ingen tv osv sista timmen. Han brukar få kvällsmål ca 19.30 och somnar ca 20.

Läggningsrutinen är enkel (mjölk i flaska, tandborste, säng)

Det är hans vildhet som är utmaningen.

Bebis ska givetvis samtidigt ammas läänge och börjar tröttna runt 19.30. Jag ammar i sömn och det kan ta 30 min- 1 timme :-/

Ibland går vi upp igen o provar senare läggning..

Men frågan är hur jag organiserar mig kring att de bägge vill ha samma sak av mig (mat & uppmärksamhet) precis samtidigt???

Har haft barnvakt som hållit i bebis men tror inte vi kan ha nån så ofta som det krävs nu hela våren. Ska tilläggas att min mamma, som hjälpt oss mycket, inte såg detta som ett problem.

Fram till nu i jul då mannen åkte hem o jobbade o hon fick hjälpa till i flera kvällar.

Vi fattar inte hur jag ska lösa det.

Har provat att förklara för två-åringen som gärna daskar till lillebror när jag ammar :(((

Det enda som funkat när jag haft dem själv är barn-tv i stora doser...

Så tacksam för råd...!

• Svar på tråden Kaos vid läggning av syskon!
  • Ellie

Kan det vara något att 2,5-åringen får lyssna på tex en ljudbok eller en skiva med klassisk musik.. eller annat som han kan slappna av till?
    Jag följer annars gärna för att få mer tips själv :)

• Lena

Läs tidigare på kvällen. Gör iordning stora barnen. Kryp upp tillsammans och titta medan du ammar

• Miew

Om tv funkar, använd den. Men sätt på något "bra".
    Har en sambo som jobbar borta och så har jag 3 barn och man tar till de trick som fungerar helt enkelt.

• Rani

Kan det funka att lägga storebrorsan i siffan och sätta på tråkig vuxen-TV typ Aktuellt eller På Spåret. Så har vår treåring somnat ibland när läggningarna varit bökiga. Vi har helt enkelt inte orkat med utan hon har fått lägga sig där. Vi har sagt "vill du vara uppe är det ligga här som gäller", sedan har vi varit jättetråkiga och inte pratat med henne utan fokuserat på TV:n. Det har funkat även när jag har varit hemma själv med henne och bebisen.

Annars är det som funkar bäst här att prata igenom med henne innan och förklara läget. Ikväll ska lillasyster vara med och natta, vill du att jag ska vata kvar i rummet när du ska sova så får du acceptera att jag står en bit bort och skumpar lillasyster. Du måste ligga i sängen - annars kan jag inte vara kvar, då får du somna själv. Typ så.

• aleydis

Jag skulle ta lilla i bärsele. Jag ammar min bebis i selen så det är ju nåt man kan tänka på

• Ellie

Enstaka gånger när det varit riktigt kaos satte vi oss i bilen och körde en sväng. Bägge barnen somnade och kunde bäras in. Så kan man ju inte hålla på varje kväll (och nu när lillasyster är 10 månader vägrar hon somna i bilen längre), men någon gång ibland kanske.

• trollhassel

Tack för svar!! Det är egentligen inte själva läggningen utan _den berömda_ timmen innan store sover...

Ska prova att förklara och bärsele!

Nåt måste stryka på foten och det blir lillebrors rytm. Han får hänga med helt enkelt ????????????

Har en kompis som också har täta småpojkar men de bara läste ihop innan läggdags.

Svårt att förklara för nån hur vild (och svartsjuk) storebror kan vara.

Bästa liknelsen är en schimpans i en fågelbur ????

Tack igen för svar!

• scanmia

Kvällsbad kanske? Jag har haft riktiga vattendjur och en halvtimme-45 minuter i badet skulle ta hand om en del av den bråkiga tiden. Borsta tänderna i badkaret med kanske och sedan svepa in i varmt badlakan och direkt till sängen och resten av läggrutinen?

Småsyskon får ibland bara hänga med. Det jämnar ut sig med tiden tror jag. 

• Maddi

Nu är min minsta 8 månader men har haft samma rutin kring kvällsnattningen hela tiden. Storebror (autism och vi måste ligga bredvid honom tills han somnat) lägger sig 19.30. Minsta somnar vid 19-19.15. 
    Pappan är sällan hemma vid kvällen här heller. 

• Rani

Min syrra har ett väldigt aktivt barn. Barnet somnar till "Kaninen som gärna ville sova" på ljudbok. Kanske kan vara något. Låna vanloga boken på biblan och testa.

Om det är vilheten innan läggning som är problemet hade jag kört på det som funkar. Om film funkar hade jag kört på det, birstat tänder och bytt till pjamas i soffan.

• straw2008

Har varit med om EXAKT samma o tycker fortf det är sanslöst jobbigt då mannen ite kan vara med vid läggning (o han känner samma sak), HUR lugnt vi än tar det varvar ner osv så börjar barnen varva upp o bli helt GALNA då man säger att de ska lägga sig, alla vill ha sällskap osv. 
    För mig funkade det ABSOLUT INTE att amma alls då, verkligen inte. Det fick bli en stor flaska ersättning som den lilla somnade gott på o då kunde jag lägga större barnet. 
    Vi fick det helt enkelt absolut INTE att funka på annat sätt. 
    Tips är att väcka 2,5 åringen tidigare, säg att ni normalt går upp 07, gå upp 06 istället så han är mkt tröttare o VILL sova. 

Våra barn varvar upp fruktansvärt vid saga o blir helt vilda i sängen så det är bara att glömma. 

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Kaos vid läggning av syskon!