• emeliek1991

Dödfödd

Min katt fick värkar klockan 2 på natten igår och det höll på ända tills idag klockan 11 på morgonen, då hade hon fött en liten dödfödd kattunge. Den såg fin ut och varken för stor eller för liten och jag har till och med känt den sparka och röra på sig för bara en och en halv vecka sen ungefär.

Jag tycker så synd om henne, att hennes ända lilla bebis inte klarade sig. Men det finns även en del saker som jag tycker är konstigt, hon blödde i några dagar innan förlossningen satte igång, först ljusrosa med lite kladd i och sedan blev det mörkare, mer som klart blod och då bestämde vi att hon fick åka till mina svärföräldrar eftersom vi ville att hon skulle få lugn och ro. Väl där, så hade hon inte blött mycket alls och sedan satte det ju igång, vilket jag är glad för, hade varit värre om hon inte hade fått ut ungen. Men jag har läst att moderkakan kan släppa, men jag förstår inte riktigt vad som menas med det? Moderkakan satt fast i navelsträngen, menar man att den kan släppa från strängen?

En annan sak som är konstig är att hon inte har någon mjölk i tissarna. Jag har försökt klämma lite för att se om de kommer någon mjölk, men det verkar vara helt tomt. Vad kan de bero på?

Vad hade ni gjort efter en sån situation? Jag hade velat avla henne igen efter allt har lagt sig och hon börjar löpa. Men jag vet inte.

• Svar på tråden Dödfödd
  • Fjäril kär

Besök en veterinär och fråga denne om saken. Det kan ju faktiskt vara något fel på katten.

• The one in Blue

Hur såg provresultaten ut när du kontrollerade henne före aveln? Hur har det sett ut längre bak i stammen med ev komplikationer och så?

• Anonym (kia)

Varför tog du inte katten till veterinären när den började blöda?

• emeliek1991

Hon smet ut när hon löpte och det var då hon parades, så jag har aldrig hunnit kolla henne hos veterinären. Vad ligger priset på att kolla sådant? För det är inte förrän nu efter detta som jag har tänkt att jag skulle vilja avla på henne igen. Jag var ju glad att hon skulle få småttingar, tänkte inte sälja dom ens då vi hela tiden tänkt att det är nog bara en eller två och då ville vi hellre ha kvar dom.

Men om jag ska göra det igen, så vill man ju helst vara på säkra sidan att inte hon har något genetiskt fel eller så, för jag vill inte utsätta henne för någon fara med det hela. Men det är lite konstigt att hon inte hade någon mjölk ens nu efter att hon har fött, trots att den var dödfödd.

Kanske borde ringa en veterinär och fråga.

• emeliek1991

Jag hade kontakt med veterinären under alla de här dagarna för rådfrågning. Den ena sa att jag skulle avvakta och att de kan komma lite blod innan förlossningen. En annan sa att om jag ville så kunde jag komma in och så kunde de kolla på henne men att de oftast sköter det själva. Anledningen att jag aldrig åkte var för att jag inte hade en försäkring på henne just då och jag har inte 10-20 tusen kronor att hosta upp just nu. Jag fixade en försäkring på alla mina katter igår dock så att om det någonsin blir några problem igen, så kan man åka in utan att de rånar en.

Jag fixade även försäkringen för att jag hoppades att den kanske skulle gälla direkt så att jag kunde åka in, men det skulle ta 20 dagar. Jag är ingen människa utan ett hjärta som inte bryr mig om mina djur och bara låter dom vara, jag älskar dom jättemycket och de är mina små bebisar och jag skulle aldrig vilja att de lider eller att något ska hända dom. Men hade inget annat val än att bara vänta tyvärr, och det var jävligt jobbigt för jag kände själv att jag hade velat åka in men utan pengar så går det inte.

Jag är glad att hon födde ut den i alla fall. Det är otroligt tråkigt att den inte var levande, men det hade varit värre om hon inte hade gjort det och själv börjat må dåligt, så jag tycker huvudsaken är att hon mår bra, med eller utan sin unge.

• Fjäril kär

Om du ska avla MÅSTE du veta vad du gör.

Läs på och skaffa dig kunskap om avel och vad som krävs av dig som djurägare.Lär dig förstå varför du avlar.

• Birmafröken

Jag hoppas att du förstår att det är extremt onödigt att efter den här misslyckade dräktigheten/förlossningen utsätta katten för ytterligare en dräktighet. Har du dessutom dålig ekonomi och en boendemiljö som du inte anser är trygg nog för henne att föda i, så hjälps det inte hur gärna du än vill ha små kattungar att gulla med i några veckor. Katthonan själv har inget som helst behov av att ha sina uppvuxna ungar kvar i sitt revir - snarare tvärtom! Gör din honkatt en tjänst av omtanke och kastrera henne!

• Maria 434

Jösses, släpp tanken på att avla på din katt, du har ingen aning om vad du gör plus att du inte bryr dig ett dugg om dina katters välbefinnande.

• Fröken Apelsin
    emeliek1991 skrev 2016-01-05 21:58:29 följande:

Hon smet ut när hon löpte och det var då hon parades, så jag har aldrig hunnit kolla henne hos veterinären. Vad ligger priset på att kolla sådant? För det är inte förrän nu efter detta som jag har tänkt att jag skulle vilja avla på henne igen. Jag var ju glad att hon skulle få småttingar, tänkte inte sälja dom ens då vi hela tiden tänkt att det är nog bara en eller två och då ville vi hellre ha kvar dom.

Men om jag ska göra det igen, så vill man ju helst vara på säkra sidan att inte hon har något genetiskt fel eller så, för jag vill inte utsätta henne för någon fara med det hela. Men det är lite konstigt att hon inte hade någon mjölk ens nu efter att hon har fött, trots att den var dödfödd.

Kanske borde ringa en veterinär och fråga.

Jag är lite osäker på fakta pris för testerna, men några tusenlappar får du räkna med. Sedan kostar det runt 1000-1500 kronor per unge att vaccinera, chippa och göra en hälsokontroll. Mitt råd är att kastrera henne istället, du hade tur nu, du har kanske inte lika tur nästa gång. Eftersom du inte vet vilka hennes föräldrar är kan du omöjligt veta allt om vilka genetiska sjukdomar hon har (allt går inte att testa för) Hanen måste dessutom vara testad också.

Du kan omöjligt veta hur många ungar det blir. Vill du ha en katt adoptera från ett katthem istället, det finns 150 000 hemlösa katter i Sverige, det behöver inte bli fler. Jag blir lika ledsen varje gång ett bra hem försvinner till huskattsavels katter.
  • Fröken Apelsin
    emeliek1991 skrev 2016-01-05 22:16:01 följande:

Jag hade kontakt med veterinären under alla de här dagarna för rådfrågning. Den ena sa att jag skulle avvakta och att de kan komma lite blod innan förlossningen. En annan sa att om jag ville så kunde jag komma in och så kunde de kolla på henne men att de oftast sköter det själva. Anledningen att jag aldrig åkte var för att jag inte hade en försäkring på henne just då och jag har inte 10-20 tusen kronor att hosta upp just nu. Jag fixade en försäkring på alla mina katter igår dock så att om det någonsin blir några problem igen, så kan man åka in utan att de rånar en.

Jag fixade även försäkringen för att jag hoppades att den kanske skulle gälla direkt så att jag kunde åka in, men det skulle ta 20 dagar. Jag är ingen människa utan ett hjärta som inte bryr mig om mina djur och bara låter dom vara, jag älskar dom jättemycket och de är mina små bebisar och jag skulle aldrig vilja att de lider eller att något ska hända dom. Men hade inget annat val än att bara vänta tyvärr, och det var jävligt jobbigt för jag kände själv att jag hade velat åka in men utan pengar så går det inte.

Jag är glad att hon födde ut den i alla fall. Det är otroligt tråkigt att den inte var levande, men det hade varit värre om hon inte hade gjort det och själv börjat må dåligt, så jag tycker huvudsaken är att hon mår bra, med eller utan sin unge.

Ingen försäkring oavsett vad du försäkrar gäller någonsin för skador som uppstår innan försäkringen täckandes. Ska du para henne igen bör du ha ett sparkonto på i alla fall 30 000 kronor om något oförutsett skulle inträffa. Jag är osäker på om akut kejsarsnitt ingår i en försäkring. En kompis till mg räddade en hemlös dräktig hona, veterinärräkningar slutade på 24 000, honan fick göra kejsarsnitt och vårdas på Veterinärkliniken några dagar.
  • Anonym (Konstigt resonemang...)
    Snövits skrev 2016-01-05 23:00:06 följande:

Om du älskar dina djur så hade du försäkrat dom för länge sen......!!

Älskar inte vi vår katt för att vi väljer att ta kostnaden när/om den kommer istället för att försäkra den?
Svar på tråden Dödfödd