• Eriwih

Han somnar bara vid bröstet 4 mån.

Min 4 månaders somnar bara vid bröstet. Vi försöker ibland få honom somna utan. I vagnen, i babynestet bredvid mig och i famnen. Han bara skriker och spänner sig och sparkar med armar och ben. Han vägrar napp. Vi har försökt med en snutte/dinglis, vi har kört stenhårt och har med den överallt. Han bryr sig inte. Borde jag försöka mer?

BVC anser att när barn är 3 mån ska de kunna somna utan mat. Han vaknar varannan timme på natten och ska äta/snutta sig till sömns. Kan det vara möjligt att han är hungrig? BVC svarade nej, han går ju upp i vikt. BVC 's ord snurrar i huvudet att han borde somna utan bröstet...

Reder sig detta med tiden? Jag är så orolig att jag gör "fel" genom att låta honom somna vid bröstet. Men det är ju hans trygghet just nu känns det som.

Osäker förstagångsförälder....

• Svar på tråden Han somnar bara vid bröstet 4 mån.
  • Alexi

Men skit i puckade kommentarer från Bvc! Herregud, din bebis somnar vid bröstet, han är supernöjd eftersom det är den mysigaste platsen på jorden för honom, du är nöjd för det funkar smidigt och bra, vad finns det att tveka på? Självklart kan ni köra på med detta länge till. Den dagen du eller bebisen tycker att det är ett problem, DÅ ändrar ni upplägg. Det är inget som helst problem att vänja av att somna vid bröstet eller flaska när man är ett år, tro mig, jag har gjort det med två barn.

Trygga barn, trygga föräldrar - bäst!

• Natulcien

Håller med ovanstående.

Vad sorgligt det är med dessa BVC-sköterskor som stressar föräldrar på det viset. Bry dig inte om den dumma kommentaren.

Vår son somnade också helst vid bröstet i den åldern. Jag tyckte att det var supersmidigt. När han var runt 5 månader så somnade han inte längre av amningen eftersom han då åt så fort att han inte hann somna. Då fick vi ligga bredvid och dutta i rumpan tills han somnade vilket tog mycket längre tid. Så jag skulle säga att det är smidigt så länge man kan söva med bröstet.
    Vår lille ville inte heller ha napp eller snutte. Han fann tryggheten i mig och pappan istället, vilket kändes bra.
    Fortsätt du att tanka din son med närhet och trygghet. Det reder sig med tiden.

• Anonym (idiot-BVC)

Att ha ett barn som somnar av amning är guld värt! Efter att vår äldsta slutade somna av amningen bar vi, gick promenader i vagn (varje kväll en hel höst/vinter eftersom det var det enda som funkade), guppade på pilatesboll, sjöng, väntade ut osv osv. Sååå mycket enklare med yngsta som slocknade av amningen

• Lena

Din BVC sköterska har ingen koll. Hade barnet varit fyra år hade jag hållt med sig men fyra månader är en liten bebis bara.

• Rani

Skit i BVC.

Var glad att du hittat ett sätt att söva som funkar. Jag tycker det verkar supersmidigt att amma till sömns. Själv har jag haft supertrassliga amningar, så bebisarna har mest legat och vrålat, långt ifrån somnat. Jäklar vad jag bar min äldsta dotter när hon skulle sova. Bar och bar och kånkade. Nä, amma verkar mycket smidigare.

Det enda jag aktivt försökt vänja mina barn vid när det gäller sömn är att kunna somna och sova i vagnen. Dels för att jag har velat att de ska sova ute och dels för att det är så smidigt. Har man bara vagnen med sig så kan man söva barnet - var och när som helst eftersom barnet är tryggt där. Dessutom kan det göras av vem som helst - smidigt att man kan få lite avlastning på så sätt. Men funkar det avsolut inte så är det ju inte heller hela världen. Amma på du!

• Litet My

Skit i BVC, det är helt som det skall att han somnar vid bröstet. Tycker det är jättesmidigt att amma tills sömns vilket jag gjort med alla mina barn (3 st) så länge de ammat. Ingen av dem har varit svåra att avänja eller somna på annat sätt när amningsperioden varit över, inte heller svåra för pappan att söva.

• Kattflickan

Min dotter somnade av amning på kvällen tills hon var 1 år. Hade ingen tanke på att det var fel med det. Idag är hon snart tre år och sover sen länge i egen säng och eget rum, av egen vilja. Vi är med henne när hon somnar dock. Även min son som är fem månader somnar för det mesta genom amning. Fördelen med honom är att om han är mätt och nöjd kan han även somna i vagnen eller bli vaggad till sömns.

Fortsätt amma ditt barn till sömns, det kommer att ändra sig framöver ändå.

Jag blev irriterad på råden från Bvc "Lägg ner barnet i egen säng när det är trött men innan det somnat". Jo tjena! Vår dotter vaknade till direkt och blev ledsen så jag fick ta upp henne igen. Tror att det rådet funkar på ytterst få bebisar.

• straw2008

Har oxå fått det EXTREMT dåliga rådet att lägga barnet i egen säng när det är trött men fortfarande vaket, FY måste ju natta om tusen gånger, funkar detta på NÅGON ? 

TS om DU tycker det är OK att ta alla nattningar o inte har några problem med att han måste amma för att kunna sova så är det ju upp till DIG, DU är ju barnets mamma. 
    Den dagen du inte vill orkar längre så får du väl sluta helt enkelt. 
    Dock brukar det vara mkt lättare att bryta en vana tidigt... många väninnor som ammat till sömns upp till 1,5 år efter det är det ett helvete att bli av med det. 
    Du avgör själv hur det funkar bäst i ER familj. 

I kinamockaskogen.....
  • Marie89

Jag har fått höra massa "låt henne inte somna vid bröstet" sen låt henne inte somna till flaskan. Nu har jag en tjej på två år, som är så trygg med sömnen så både på dagen och kvällen lägger vi bara ner henne i sin säng och hon somnar utan några som helst problem. Jag tror på att får de somna tryggt vid bröstet och vet att en förälder tar upp de om de vaknar och är orolig i längden ger de en trygg sömn och bra sömn.

Säger som de ovan att det är jättesmidigti att låta de somna vid bröstet, skulle de sen bli ett problem i framtiden så ta det då, varför skapa sig ett problem för att det kanske annars blir ett problem i framtiden låter helt idiotiskt i mina öron.

• straw2008
    Marie89 skrev 2016-01-12 12:36:15 följande:

Jag har fått höra massa "låt henne inte somna vid bröstet" sen låt henne inte somna till flaskan. Nu har jag en tjej på två år, som är så trygg med sömnen så både på dagen och kvällen lägger vi bara ner henne i sin säng och hon somnar utan några som helst problem. Jag tror på att får de somna tryggt vid bröstet och vet att en förälder tar upp de om de vaknar och är orolig i längden ger de en trygg sömn och bra sömn.

Säger som de ovan att det är jättesmidigti att låta de somna vid bröstet, skulle de sen bli ett problem i framtiden så ta det då, varför skapa sig ett problem för att det kanske annars blir ett problem i framtiden låter helt idiotiskt i mina öron.

Man kanske inte jämt vill vara den som lägger barnet? Man kanske inte vill vara låst varje kväll? Man kanske har syskon som saknar att få bli lagd av mamma där man oxå behövs? 
    Klart det underlättar i en familj om endast inte en kan lägga barnet första 2-3 åren. 
    I kinamockaskogen.....
  • Marie89

Straw2008

Min man har lätt kunnat lägga våran dotter sen hon slutade med amning 11 månader gammal, då somnade hon till en början till flaskan och det slutade hon med av sig självt sen. Jag lägger hellre alla kvällar om det går snabbt och smidigt, än turas om och det blir omständigt. Hon somnade til amningen när jag sätt i tvsoffan sen bar jag bara upp henne till sin säng. Nu tar läggningen ca 2-3 min så hade det varit så att bara jag kunde lägga henne hade jag utan tvekan gjort det.

Varför göra läggningen omständig bara för att bägge ska kunna lägga? Förstår ju att man vill kunna turas om ifall det tar typ en timma att lägga men då kan man väl ta det den dagen det problemet kommer?

Det jag menar är att går det smidigt att lägga på det sättet man gör och barnet trivs med det, varför ändra på något bara för att man ska? Visst det kan bli ett problem att få de att somna utan amning, men ta det den dagen man ser det som ett problem.

• straw2008
    Marie89 skrev 2016-01-12 14:08:07 följande:

Straw2008

Min man har lätt kunnat lägga våran dotter sen hon slutade med amning 11 månader gammal, då somnade hon till en början till flaskan och det slutade hon med av sig självt sen. Jag lägger hellre alla kvällar om det går snabbt och smidigt, än turas om och det blir omständigt. Hon somnade til amningen när jag sätt i tvsoffan sen bar jag bara upp henne till sin säng. Nu tar läggningen ca 2-3 min så hade det varit så att bara jag kunde lägga henne hade jag utan tvekan gjort det.

Varför göra läggningen omständig bara för att bägge ska kunna lägga? Förstår ju att man vill kunna turas om ifall det tar typ en timma att lägga men då kan man väl ta det den dagen det problemet kommer?

Det jag menar är att går det smidigt att lägga på det sättet man gör och barnet trivs med det, varför ändra på något bara för att man ska? Visst det kan bli ett problem att få de att somna utan amning, men ta det den dagen man ser det som ett problem.

Ja man gör ju som man vill, precis som jag uppmanar TS att göra :) 
    I kinamockaskogen.....
  • Marie89

Det jag menar är att ser man det inte som ett problem såär det ju onödigt att skapa sig ett problem bara för att det kanske kan bli ett i ett problem senare.

Givetvis att se ts det som ett problem nu, så ska hon ju göra något åt det. Det jag säger är att det är idiotiskt att skapa problem som inte finns.

Svar på tråden Han somnar bara vid bröstet 4 mån.