• Klea

Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?

En nära bekant tycker det är sjukt pinsamt (vet inte varför) att gå in i en affär utan att handla något, värre ju mindre affären är eller typ mataffärer där man får tränga sig förbi folk i kön för att man var in och inte hittade det man sökte.

Är det någon fler som känner så? Kanske finns nån förklaring till känslan.

Rädd att antas för snatteri? Skäms man för att man tagit upp butikens / personalens tid och de inte fick köpa något?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?
  • Långbenopluto

Jag har ALDRIG nånsin hört talats om fenomenet...... herregud, att folk ska tänka så mycket på vad andra tycker och tänker hela tiden...... SUCK!!

• Bibbidi

Nej. Det enda är att jag tycker är att det kan vara jobbigt att gå förbi alla i kön då alla inte ser en direkt utan man får stå där och harkla lite grann för att sedan tränga sig förbi, eller stå och vänta ifall någon står där med en kundvagn. Men inte skäms jag, alls. Händer väl alla att man ibland bara går in i en affär i brist på annat för att sedan lämna den för man inte hittade något som man var sugen på att köpa?Om man får gissa, rent spontant, har din bekant dåligt självförtroende? Känner en själv som hela tiden är orolig över vad andra tänker och tycker, men hon har också väldigt dåligt självförtroende/självbild. Så därför jag gissade på att din bekant var sån också. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Grande Rock

Om jag går in i en affär utan att handla beror det på att de inte har det jag gick dit för. Det borde snarare vara pinsamt för affärsinnehavaren.

Born to lose, live to win!
  • Anonym (C)

Ja, jag brukar undvika att gå in på mindre butiker för jag tycker att det är jobbigt. Ofta känns det som att personalen bevakar varje steg man tar och dessutom brukar de prata mycket och vara väldigt trevliga så det känns dumt att inte köpa något.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Grande Rock skrev 2016-01-05 14:20:23 följande:

Om jag går in i en affär utan att handla beror det på att de inte har det jag gick dit för. Det borde snarare vara pinsamt för affärsinnehavaren.

^ Detta.

Jag är inte i butiken för att handla, jag är där för att handla något specifikt eller för att se om de har något jag vill ha. Om butiken inte har det så skäms jag inte, det verkar ganska konstigt att göra det.

I en matbutik brukar jag handla något så det problemet uppstår inte där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Themis

Det var nog nåt av det fånigare jag har hört.

På vintern i dåligt väder är köpcenter= inomhuspromenad och jag går glatt in nästan överallt  och kollar läget, även om jag inte har för avsikt att spendera en krona.

Har precis gått 2 timmar på ett stort ställe och det var faktiskt inget på rean som direkt lockade. Det enda jag köpte var det jag behövde, nagellacksborttagning.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Vanja

Min Sambo är likadan! Men han kan heller inte gå till Affären för att bara köpa en sak. Tror att han tycker han ser fattig ut, som att han inte har råd att köpa mer.. Bad honom en gång att springa ner på Lidl (vi bor 150m därifrån) o köpa några tomater o han Totalvägrade! Han trodde först jag skojade med honom.. :) kan inte alltid förstå hur hans huvud fungerar men jag tycker om honom ändå. <3

• Anonym (Ohja!)

Ja, jag kan tycka att det är riktigt jobbigt. Precis som din vän är det värre med småbutiker och mataffärer.

I småbutiker drar jag ut på tiden och hoppas att någon mer ska komma in, så känns det lättare att gå ut. Eller också undviker jag att gå in även om jag kanske har lust. Det gäller butiker som jag känner att jag är fel målgrupp för också, oftast ifall det är dyrare varor eller väldigt nischat inom ett område jag inte kan något om.

• Anonym (jaa)

Åh, känner igen mig! Både jag och sambon är likadana. Klädbutiker är lite annorlunda, där går vi in och ut hur som helst så länge det inte är en riktigt liten butik, då känns det alltid som om man är bevakad och liksom tvungen att köpa med sig nåt. Speciellt om man är ensam i butiken, det är värst.. Men i mataffären köper vi alltid nåt smått även om dom inte hade just det vi letade efter, hellre än att tränga sig förbi den långa kön och försöka ta sig ut.. Har gjort det några gånger, och man liksom känner kassörskornas brännande blickar i nacken när man går förbi. Ganska fånigt när man tänker på det :)

• Anonym (R)

Verkligen inte, jag håller med Grande Rock. 
    Går jag in så gör jag ju det för att se om dom har något jag vill ha, har dom inte det så är det deras förlust, inte min.
    Sen är det ju så att man har inte någon förbindelse att köpa bara för att man går in, det vet ju butiken om och räknar med att det ska komma människor som bara går in, det gör ju även att cirkulationen av människor ökar vilket i sin tur framställer butiken som attraktiv, på det viset bidrar man ju ändå till butikens försäljning även om man inte handlar något. 
    Alternativet vore ju att ingen vågade gå in i en butik, och det skulle verkligen inte gagna affärerna. 
    Butiken gör allt för att locka in oss i deras affärer, det skulle aldrig falla mig in att skämmas för att jag gör det som dom vill att jag ska göra. 

Svar på tråden Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?