Hur hjälpa autistisk tonåring?
Som rubriker indikerar söker jag efter tips och råd på hur jag kan stötta/hjälpa min syster som har autism. Hon fyller snart 18 år så jag känner att jag vill hjälpa henne in i vuxenlivet, hon får ingen stöttning hemifrån i övrigt.
Jag kan inte så mycket om autism, men jag har förstått att hennes typ av autism kallas högfungerande, vilket har inneburit att jag själv har trott att diagnosen varit en överdrift tidigare. Tyvärr så blir livet svårare för henne ju äldre hon blir, och de autistiska dragen framträder tydligare för mig.
Hon har svårt med relationer, hon lär känna människor, främst killar, men sedan har hon svårt med balansen. Hon blir lätt kär i killarna och sedan blir hon beroende av killen och hans bekräftelse trots att de kan ha känt varandra i några dagar.
I samband med att hon lär känna killar så har hon ofta sex med dem, och det är inte för att hon gillar sex. Det är något annat, jag vet inte riktigt vad. Hon har här problem med att skydda sig, vilket jag tycker är det största problemet.
Hon har även svårt med skolan, sedan hon började gymnasiet är tempot för högt och hon blir stressad och halkar efter. Jag har försökt hjälpa med specifika uppgifter, men det är ju inte alltid hon har inlämningar.
Hon är deprimerad sedan mer än ett år tillbaka och äter medicin för det, sedan hon fick medicinen är det bättre men hon tycker att det är tufft fortfarande. Hon upplever ju saker annorlunda och känner att jorden ska gå under för saker som vi andra kanske kommer över på några dagar.
Hon har problem med mat, tycker om väldigt få saker och har problem med portionsstorlek när det väl är gott, vilket har lett till övervikt på ca 20 kg som hon tycker är jobbigt och vill bli av med.
Förutom tips och råd undrar jag; ni med erfarenhet, är det en bra idé att jag träffar hennes psykolog någon gång för vidare tips/rådgivning? Vet inte riktigt vad man kan göra.