• Pelleskutt

Maine Coon

När min nuvarande katt inte längre finns i livet så är jag lite sugen på att skaffa en Maine coon. Främst för att jag tycker om stora katter och de verkar vara mysiga till sättet att vara. Jag bor i ett hus i skogen. Men jag känner ingen som har en sån katt. Är det någon här som kan fylla på med erfarenheter kring dem?
    Alltså hur de är och vad de behöver för att trivas.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Maine Coon
  • Eleonor01

Alla är givetvis olika men läs på lite om deras personligheter före di skaffar en. De är väldigt speciella å inte så jätte keliga precis

• ymmmi

Varit uppfödare för mco, dom är sociala och nyfikna.
    Om du ska köpa en mco se till att katten har stamtavla annars är det inte en riktig Maine Coon ( mco)
    Kolla så att föräldrarna är HD kontrollerade och även hcm testade.
    Finns en person på blocket som säljer falska Maine Coon med stamtavla, så var försiktig.
    Lycka till

• Pelleskutt

Tack för svar! Fungerar de bra med andra katter? Kräver pälsen mycket vård? Fungerar de bra som utekatter?

• Harvester

Har två stycken, de är väldigt olika i sin pälskvalitet, den ena blir jättetovig och den andra nästan aldrig. Ska det bli en utekatt bör du nog kamma igenom katten åtminstone några gånger i veckan.

De funkar jättebra som utekatter (just mina är inne) och de är väldigt sociala, ganska "hundlika".

Gå gärna in på Föreningen Maine Coon-kattens hemsida och läs om hälsoprogram etc. Där finns också en lista på uppfödare.

Svar på tråden Maine Coon