• Blåsippan84

nattning 6 månader

Har en son på 6 månader. Delammar honom från start. Ammade mkt på kvällarna förut och blev att han somnade i famnen vid tv vid 19. Sen när jag skulle lägga mig vid 21-22 så vaknade han till en stund när jag gjorde mig klar.

Antar att det är därför det är lika nu. Försökt natta honom i ca 1 månads tid. Han blir ofta jätte trött vid 19. Går in med honom vid 19-19,30. Ammar och han somnar. Lägger honom i spjälsäng och ger flaska. Han sover. Jag går ut och på 20 min är han vaken, vid 20,30 typ. Vaken då och bajsar i stort sett alltid efter 15-30 min. Har nu en ganska pigg bebis. När vi lägger oss igen vid 22 somnar han åter och kan sova ett par timmar i spjälsäng.

Vet ej hur vi ska bryta detta? Eller kommer det bli av sig själv sen? Han har förut inte fått sova längre än mellan 14-16 på em. Men sista v har han sovit 13-14,30 men blir ändå att han vaknar och bajsar och sen lite pigg efter det.

• Svar på tråden nattning 6 månader
  • Blåsippan84

Skönt att höra. Min BVC har sagt att nu måste rutinerna in och då blir jag lite stressad då han är helt inrutad på detta verkar det som, hehe

• Natulcien
    Blåsippan84 skrev 2016-01-04 21:51:19 följande:

Skönt att höra. Min BVC har sagt att nu måste rutinerna in och då blir jag lite stressad då han är helt inrutad på detta verkar det som, hehe

Dum BVC-sköterska som stressar dig så. Onödigt.
    Ta det lugnt. Rutinerna ändras ändå ganska ofta det första året.
    Han har väl vant sig vid att bara ta en tupplur där vid kl.19. Jag skulle låta det vara tills vidare. 
  • Pajama

Ja men då har ni ju en rutin - hans!!
    Mina barn fick också rutiner i den åldern, men jag har för mig att de bestämde dem själva!
    Går det att låta honom sova två gånger på dagen, lite tidigare? Han sover nu två gånger på dagen, men sent.

• Rani

Följ bara bebisen så reder det sig. Ingen av mina barn har gått att få någon rutin på innan året. Vi har liksom bara fått hänga med. Att en sån liten somnar för natten vid 22 är helt normalt. Mina har somnat när jag och min man gått och lagt oss. Innan dess har de kunnat ta en liten nap i soffan örecis som din.

Det går inte att tvinga in så små i rutiner. Vid ettårsåldern sådär har vi börjat med nattning.

• Blåsippan84

Tack! Förstår ej varför BVC skulle börja stressa. Hon sa att lika bra att börja med hans sovrutiner nu än att ni ska börja med dem runt året. Då har han mer vilja och svårare att få till. Och så pratade jag med mammor på öppna och alla somnade vid 19 för natten. Kände mig då som en dålig mor, fast jag ändå tyckt det varit bra att han sover på nätterna nästan från start även om det är många små uppvak för att leta tutte.

Men då fortsätter vi så här. Ibland kanske framför Tvn och ibland försöka i sovrummet.

Vi har en storebror på 6 år så vi måste upp tidigt för skolan. Han somnar då påväg till skolan någon h. Sen ev en h vid 10. Och sedan en sväng på em. Storebror funkade aldrig amningen så han somnade i spjälsäng vid 20-21 och sov sedan några h. Inte samma behov av att ligga i famn.

• Snuttispluttis
    Blåsippan84 skrev 2016-01-05 09:03:41 följande:

Tack! Förstår ej varför BVC skulle börja stressa. Hon sa att lika bra att börja med hans sovrutiner nu än att ni ska börja med dem runt året. Då har han mer vilja och svårare att få till. Och så pratade jag med mammor på öppna och alla somnade vid 19 för natten. Kände mig då som en dålig mor, fast jag ändå tyckt det varit bra att han sover på nätterna nästan från start även om det är många små uppvak för att leta tutte.

Men då fortsätter vi så här. Ibland kanske framför Tvn och ibland försöka i sovrummet.

Vi har en storebror på 6 år så vi måste upp tidigt för skolan. Han somnar då påväg till skolan någon h. Sen ev en h vid 10. Och sedan en sväng på em. Storebror funkade aldrig amningen så han somnade i spjälsäng vid 20-21 och sov sedan några h. Inte samma behov av att ligga i famn.

Bvc säger en massa saker som det står i deras jobbinstruktioner att de ska säga. Och det gör de till alla oavsett om det är bra rekommendationer för just den mamman/bebisen eller inte. För har de sagt det kan inte de beskyllas för om det går tokigt eller om man gör på nåt annat sätt. Iaf min erfarenhet.

Min sexmånaders somnar typ vid 20-21 varje kväll och sover till 05.40-08.30. Vi har försökt med den där 19-tiden som ska vara sååååå bra, men funkar inte här.
Svar på tråden nattning 6 månader