• Mila

Hur ska jag göra med min dotters sömn?

Behöver tips och råd på vad jag ska göra med mun dotter som är 4,5 år. Mina idéer har tagit slut..

Min dotter hade svåra sömnstörningar från födseln till ca 2,5 år pgr av bland annat allergier som växt bort. Sedan dess har vi haft några dagar då och då som hon sover bra. Men 9 av 10 nätter vaknar hon runt 3-4 ggr. Det är allt från nattskräck till att bara skrika efter mig tills jag kommer dit. Spelar ingen roll hur jag försöker prata med henne innan hon ska sova eller hur vi än gör.. Oftast kommer hon inte ihåg att hon vaknat.

Har sagt att hon ska komma in tills oss om hon vaknar, men hon vågar inte gå själv. Hon ät extremt mörkrädd helt plötsligt.

Och vi vill gärna inte vänja henne att sova hos oss heller.

Någon som har tips/råd?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med min dotters sömn?
  • Eleonor01

Sov i hennes säng i några nätter då kanske hon kan komma in i nya rutiner Pga hon känner sig trygg

• hon mot strömmen

Låt henne sova i er säng. Vår son sover endast hela nätter när han sover med mig, sover han med pappa eller själv så vaknar han varje natt. Varje morgon vaknar han i min säng. Han är sju nu.

• Natulcien

Om ni inte vill att hon ska sova hos er så kan väl någon av er sova hos henne?

• Mila

Inatt kom hon in till oss. Men hon bökar och bökar och sover väldigt oroligt så jag kan inte sova alls då. Samma om jag sover i hennes säng. Funderar på att försöka klämma in en madrass i vårat rum och se om hon vågar lägga sig där.

• Alexi

Vi har en 105säng stående ihop med vår 180-säng vilket gör att vi har gott om plats för barnen när de kommer in. Sjuåringen som kom in varje natt mellan typ 2 år och 5 år kommer numera bara in någon gång då och då. De fasar ut sig när de är redo och bättre att man sover bra och utan att sova för trångt under den tiden.

• whitestar

Har oxå mörkrädda barn, Vi kör med nattlampa o lite öppen dörr så det kommer in ljus i rummet. Sen delar dom även rum så dom är inte helt ensamma i rummet

• carroslin

Kunde ha varit jag som skrivit trådstaren, har precis samma problem men min nu 5-åriga dotter. Sömnproblemen startade runt 1-års åldern och när dottern var två konstaterade BVC att hon måste ha någon form av lätt nattskräck. Efter två år med 3-4 timmars sömn varje natt, jobbade heltid och pendlade 10 mil om dagen brakade jag rätt in i väggen...utmattningssyndrom. 

BVC har inte hjälp oss någonting, de ansåg att det "kommer växa bort". Efter att ha varit hel-/deltidssjuskriven i över två år fick jag träffa en arbetsterapeut som direkt såg att mitt största problem var att jag inte fick sova om nätterna och att vi måste hitta något sätt att hjälpa dottern till bättre sömn. 

Detta har vi gjort:
    1. Minska synintrycken innan läggdags. Ingen TV eller Ipad en timme innan läggning utan försöker ha en lugn miljö runt omkring oss. Mystid i sängen och kanske en godnattsaga. 

2. Lagom mätt och dricka lagom innan läggdags + alltid kvällskissning innan sänggående. Är dottern för mätt innan läggdags drömmer hon mardrömmar och missar man att gå att kissa så vaknar hon på natten och måste kissa och sedan somnar hon inte om.

3. Ett tyngre täcke. Med ett tyngre täcke känns sängen mer ombonad och trygg, då dottern vägrade det nya täcket låter jag henne somna in med sitt vanliga täcke och sedan lägger jag på ett extra täcke när hon har somnat. Helt klart det bästa tipset jag fått!

Genom detta har antal vakenstunder minskat nattetid från 8-10 till 1-2, än sover hon inte hela nätter men det har blivit bra mycket bättre!

Lycke till!

• Mila
    carroslin skrev 2016-01-05 12:37:24 följande:

Kunde ha varit jag som skrivit trådstaren, har precis samma problem men min nu 5-åriga dotter. Sömnproblemen startade runt 1-års åldern och när dottern var två konstaterade BVC att hon måste ha någon form av lätt nattskräck. Efter två år med 3-4 timmars sömn varje natt, jobbade heltid och pendlade 10 mil om dagen brakade jag rätt in i väggen...utmattningssyndrom. 

BVC har inte hjälp oss någonting, de ansåg att det "kommer växa bort". Efter att ha varit hel-/deltidssjuskriven i över två år fick jag träffa en arbetsterapeut som direkt såg att mitt största problem var att jag inte fick sova om nätterna och att vi måste hitta något sätt att hjälpa dottern till bättre sömn. 

Detta har vi gjort:

1. Minska synintrycken innan läggdags. Ingen TV eller Ipad en timme innan läggning utan försöker ha en lugn miljö runt omkring oss. Mystid i sängen och kanske en godnattsaga. 

2. Lagom mätt och dricka lagom innan läggdags + alltid kvällskissning innan sänggående. Är dottern för mätt innan läggdags drömmer hon mardrömmar och missar man att gå att kissa så vaknar hon på natten och måste kissa och sedan somnar hon inte om.

3. Ett tyngre täcke. Med ett tyngre täcke känns sängen mer ombonad och trygg, då dottern vägrade det nya täcket låter jag henne somna in med sitt vanliga täcke och sedan lägger jag på ett extra täcke när hon har somnat. Helt klart det bästa tipset jag fått!

Genom detta har antal vakenstunder minskat nattetid från 8-10 till 1-2, än sover hon inte hela nätter men det har blivit bra mycket bättre!

Lycke till!

Stackare ?

Kan säga att bvc inte direkt har den kunskap som krävs vid sånna här allvarliga sömnstörningar. Jag sa redan vi första besöket att det är nått som inte är rätt. Visade sig sedan av läkare 8 månader senare efter vi blivit inlagda pgr av att hon aldrig sov, att det främst sönder i matstrupen av mjölkproteinallergi..

Hade sedan en jätte bra läkare som testade med allt för att hon skulle kunna sova. Vi var till och med tvungna att ge henne sömnmedicin, men hon sov inte av det iaf.

Så allvarligt är det tack och liv inte nu.. Men är ändå fruktansvärt jobbigt för både henne och oss.

Nyss blev hon opererad för att ta bort körtlar bakom näsan, som de trodde var ett bekymmer för henne när hon sover. Men ingen skillnad.

Har hörttalas om bolltäcke eller vad det kallas, men är ju svindyrt. Vad är det för tungt täcke du har?
Svar på tråden Hur ska jag göra med min dotters sömn?