• Anonym (LN)

Inte få hem sitt barn?

Hej, Gör detta rakt på sak.

Jag har barn och är inte längre tillsammans med barnets pappa. Vi har varannan vecka, vi har det svårt att samarbeta. 

Vi byter på måndagar alltså ska jag få vårat barn imorn och när jag frågar vilken tid jag får hem henna ( eftersom det är jullov har vi ingen bestämd tid avtalat) annars är det från dagis. 
    Jag får tillbaka som svar att jag får hämta henne själv eller så får jag henne på ONSDAG! Grejen är att han är i en annan stad med henne just nu så jag skulle bli tvungen att ÅKA dit för att hämta hem mitt barn om " jag vill ha henne" som han säger. Annars kommer han med henne på onsdag då han planerat att åka hem.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Inte få hem sitt barn?
  • The one in Blue

Du får nog åka och hämta henne. Och kontakta familjerätten om ni veckade hjälp med samarbetet kring barnen.

• The one in Blue
    The one in Blue skrev 2016-01-03 22:33:07 följande:

Du får nog åka och hämta henne. Och kontakta familjerätten om ni veckade hjälp med samarbetet kring barnen.

Om ni behöver* skulle det stå
  • Anonym (LN)

Som sagt så har vi haft många problem innan och han beter sig som han har "egen vårdnad" förra veckan hämtade han henne en dag innan det var hans vecka utan att ens berätta något. Han åker bort ofta vilket har ställt till detta problemet innan. Jag har planer och jag tänker inte förlora nästan en halv vecka utan henne

• Anonym (LN)

Vi har varit hos familjerätten tidigare och gjort upp dagar osv dock utan skriftligt. Men dags att boka in ett till möte

• KingOfKings

Ja det är inte rätt, har ni måndag som växlingsdag så får han väl vara hemma eller i närheten. Eller var detta något som var planerat långt innan?

Så som du skrivit så är det dåligt samarbete från hans sida, men om det är som så att det något han önskat en längre period (att vara borta någonstans med dottern) så är hans version mer förståelig.

Men för att det ska bli rättvist: säg ok att du har henne onsdag till onsdag i så fall och han bara har onsdag till måndag nästa vecka.

• Anonym (LN)

Det är inget som är planerat att han ska vara borta såhär och han har inte sagt något eller frågat om det är OK . Han fick ha barnen på min vecka sist just för att han också skulle få fira julafton med barnen och plus detta nu att han hämtade henne en dag innan vilket gör att det känns som jag inte träffat henne på evigheter. Så detta nu.
    Jag har inte körkort och för att jag ska hämta henne måste jag byta buss 3 gånger bara för att fara dit sen ska jag åka samma resa tillbaka med henne.

• Anonym (LN)

Det är såpass att jag ska kontakta socialen för att det funkar inte. Han berättar för henne att " mamma är dum i huvudet" " hoppas mamma krockar med bussen" osv

• Anonym (nnnnn)

Vad är bättre för barnet? Vara kvar och vara ledig med pappa eller avbryta och vara med dig?

• Anonym (LN)

Hon är ledig med mig också? 

• Anonym (Penny Lane)

Respekterar han inte reglerna ni tydligen fått av familjerätten bör du ta kontakt med dem igen. Det är en sak att vara flexibel och ge o ta lite när man har delad vårdnad men han verkar mest göra precis som han vill.

Säger han sen sånna saker t er dotter är det ju verkligen något som inte stämmer i huvudet på honom....

• Anonym (LN)

Är det ens lagligt att han behåller henne när hans vecka är över ?

• Kjell2

Så länge det inte finns ett av familjerätten eller domstol fastställt umgängesschema är det vilda västerna som gäller. Ni kan båda göra lite hur som helst. Finns inget direkt krav på att lämna tillbaka, hur överlämning ska ske mm.

För att få ordning på situationen bör du se till att umgängesschemat fastställs och att överlämningplatser mm regleras.

Svar på tråden Inte få hem sitt barn?