• Frankie Bean

Endast nattamning

Har en fråga till er med amningserfarenhet. Är gravid med första barnet och har haft en del oro osv och gick därför till typ en auroramottagning långt innan jag blev gravid.

I förbifarten nämnde barnmorskan att man kunde välja att te.x endast amma på natten. Detta var ett tag sedan och vi har inte haft kontakt på flera år, annars hade jag ringt henne.

Nu kan jag inte hitta någon info om detta utan endast om nattamning efter flera månader. Jag är intresserad av detta från dag 1 så undrar om det fungerar då också?

Om inte så blir det flaskmatning från början men om det finns en möjlighet så vill jag nog försöka. Måste man pumpa under dagen isf eller klarar man sig utan?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Endast nattamning
  • Grön elefant

Hej. Om du skulle orka pumpa under dagen så skulle det nog gå. Sen drar du ned på pumpningen på dagen och fortsätter amma på natten. Lite bökigt däremot tycker jag. Prata med din barnmorska om det. Men varför bara på natten om man får fråga?

• aleydis

Nattamning stimulerar ju mjölkproduktionen men samtidigt vet jag inte om det räcker för att hålla igång en bra mjölkproduktion om man gör så från början. Risken finns oxå att du blir väldigt stockig under dagen.

Jag ammade bara dagtid men inte nätter första månaderna, det funkade bra. Sen nu ammar jag på nätterna och ja, det är väldigt smidigt

• Frankie Bean

Ja, jag får nog fråga barnmorskan. Ska inte dit förrän i mitten av mars men å andra sidan spelar väl inte det någon roll :)

Vet att det kanske låter konstigt med att önska ett sånt här arrangemang. Det är bara mina egna problem och demoner som kommer i vägen. Förstår att amning är en naturlig process men det hjälper inte genom att tänka logiskt tyvärr. Nattamning känns mycket mer privat och ingen kommer att kunna "störa". Dessutom om det visar sig omöjligt att klara av amningen psykologiskt så kommer ingen att märka det, utan jag byter helt enkelt till samma metod under hela dygnet.

• milli79

Tänker att du ju kan se till att få mycket "mystid" med bebisen i början tills amningen har kommit igång ordentligt. Annars får du nog pumpa för att komma igång. Förstår att du tycker det känns jobbigt att amma bland folk osv men medan du återhämtar dig och ändå mest vilar med bebisen borde ju övriga ha förståelse för att du får va ensam i sovrummet och amma/vila utan att bli störd. Är säkert lättare att komma igång med amningen så än att pumpa. Sen tror jag att bebisen vänjer sig vid flaska så det kan bli svårt att amman på natten om den mest fått flaska. Har du däremot vant bebisen med att amma även dagtid om du kanske kan göra det precis i början så borde det bli mycket lättare. 

Jag tycker att det började komma mycket mindre mjölk så fort jag bara nattammade men då var ju barnen större. Pumpar du så håller du ju igång produktionen men i början är det ju hud mot hud som sätter igång mjölkproduktionen mer. Jag kunde aldrig pumpa men däremot funkade amningen bra i över 2år med yngsta. 

Hoppas du hittar en lösning

Svar på tråden Endast nattamning