Ok att va sträng mot små barn?!
Igår var jag och hälsade på några vänner (gift par 30-40 år och två barn. pojke (jag kallar honom L,)2 år och flicka (kallar henne M,) 6 år. Mamman lagade pizza till middag och pappan satt o kollade på tv. Barnen sprang ut och in från vardagsrummet och jagade varandra. Plötsligt slog L till M och sprang skrattande iväg (icke av illvilja utan att han inte förstod bättre). M som har häftigt temperament sprang efter och klappade till lillebror i ansiktet. L började gråta och hans mamma kom in från köket och lyfte upp honom och tröstade. Barnens pappa reste sig, gick fram till M och grep henne i armen och sa med barsk röst: Lugnar inte du ner dig så får du gå in på ditt rum och stanna då hela kvällen. Mamman satte ner L som slog till M en gång till och kröp därifrån. Mamman lyfte upp L igen och så med minst lika sträng röst: Nu lugnar du ner dig, annars får du gå och sova. Lillebror började skrika för full hals och mamman gick in med honom i hans rum o släckte lampan och sa: God natt. Sen åt vi, och jag hörde fortfarande hur L låg och grät inne på sig rum.
Är det okej att va så sträng mot barnen? I synnerhet lillebror 2 o 1/2 år?
Ska tillägga att vid maten frågade mamman hur det var i mina barns klass och jag så att det var ganska stökigt med bråkiga pojkar. Hon ryckte på axlarna och sa: Pojkar är pojkar och huvudsaken dom har kul. Jag blev ganska upprörd eftersom jag tänkte: Ok, är det verkligen OK att två eller tre pojkar i klassen förstör lektionerna för alla dom 22 återstående eleverna?! (dom går i sjuan) Min dotter har dessutom blivit kallad för hora och fitta i klassrummet. Är det OK?! Och är pojkar fortfarande pojkar när/om dom våldtar folk om några år?!
Vad tycker ni om att va så sträng mot småbarn och att tolerera att bli kallad för fula saker och könsord i klassrummet bara för att "pojkar är pojkar "??