• Rani

Bra museum för barn i Stockholm

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra museum eller liknande i Stockholm som passar för barn, ett 3,5 och ett 5 år. De är rätt så pyssliga av sig, gillar djur men är lite blyga för mer äventyrliga saker. Universeum i Göteborg är ett ställe som faller dem bra i smaken. Det behöver dock inte vara liknande, men gärna något ställe som är lite kul för vuxna men som har grejer för barn också.

Har ni några förslag?

• Svar på tråden Bra museum för barn i Stockholm
  • Ellwyn

Håller med om Tekniska.

Vill ni se djur så tycker jag att Fjärilshuset är toppen så här års, men det påminner rätt mycket om regnskogsdelen i Universeum så om ni brukar vara där är det kanske inte så spännande.

Ett helt annat tips är Spårvägsmuseet. De har massor av gamla vagnar, från 1800-talet och framåt, som man kan klättra runt i och provsitta. Det kostar nästan inget att gå in, och på samma biljett kommer man även in i Leksaksmuseeum (vilket tyvärr är roligare för nostalgiska vuxna än för barnen, tycker jag).

• Ellwyn

Orkar ni ta er till Södertälje så är Tom Tits ett höjdarställe, det är lite mer fokus på att experimentera och testa och pyssla än vad det är på tekniska (där det är mycket experiment men också väldigt mycket man bara tittar på).

• Ellwyn

Vill ni ha gratisnöje mitt i stan så besök Rum för barn, inne i Kulturhuset. Det är kombinerat barnbibliotek, pysselverkstad, sagohörna, sällskapsspel och lite stillsamt klätter och kuddmys.

• Rani
    Ellwyn skrev 2016-01-02 22:33:21 följande:

Vill ni ha gratisnöje mitt i stan så besök Rum för barn, inne i Kulturhuset. Det är kombinerat barnbibliotek, pysselverkstad, sagohörna, sällskapsspel och lite stillsamt klätter och kuddmys.

Det låter ju toppen!
  • Rani
    Ellwyn skrev 2016-01-02 22:30:24 följande:

Orkar ni ta er till Södertälje så är Tom Tits ett höjdarställe, det är lite mer fokus på att experimentera och testa och pyssla än vad det är på tekniska (där det är mycket experiment men också väldigt mycket man bara tittar på).

Ja där var jag själv som barn. Tror dock de är lite små än för att uppskatta det. Vi får ta det senare.
  • Leiben

Junibacken? Men det kostar en del. Annars väldigt fint och brukar vara uppskattat.

• Rani
    Leiben skrev 2016-01-02 22:45:51 följande:

Junibacken? Men det kostar en del. Annars väldigt fint och brukar vara uppskattat.

Ja det har jag funderat på. Visst är det inomhus? Brukar det vara väldigt mycket folk på vintern (vet att det är det på sommaren)?
  • Ego Lovers

Vasamuseet är fantastiskt och mina barn tyckte det var magiskt. Sedan var vi på aquarium som låg bredvid. Målades upp att vara som nåt universeum liknande i Göteborg men var inte alls lika bra men barnen tyckte det var kul

• Rani
    Ego Lovers skrev 2016-01-03 00:31:45 följande:

Vasamuseet är fantastiskt och mina barn tyckte det var magiskt. Sedan var vi på aquarium som låg bredvid. Målades upp att vara som nåt universeum liknande i Göteborg men var inte alls lika bra men barnen tyckte det var kul

Tror du vasamuséet är kul även för så små barn som 3 och 5?
Svar på tråden Bra museum för barn i Stockholm