• thimpan08

Vattenavgång!

Mitt vatten gick igår 23.30.. väntade två timmar innan jag åkte in på fl, värkarna va då med 5 minuters mellarum.. kom in på fl och blev inskriven och allt.. somnade till och från undrar natten och mina värkar avtog. Sen dess har jag haft kanske en värk i timmen.. varför kommer inte mitt värkarbete igång?! Jag blir tokig.. de är ca 18 timmar sen mitt vatten gick.. tredje barnet.. någon mer som varit med om de? Hur länge kan bebis ligga i magen utan vatten? Vad finns de för risker?

• Svar på tråden Vattenavgång!
  • Karpalo

Jag började få värkar först 13-14h efter att vattnet gått. För att värkarna ska ta fart så ska du gå gå gå fick jag höra. Jag gick upp o ner 8 våningar på sjukhuset, var ut på promenad i omgivningen kanske 3-4 gånger under dagen. Sonen föddes ca 26h efter att vattnet gått.

• Grumpy88

Mitt vatten gick den 26 03:30 på morgonen och dottern kom inte förrän 15:30 den 28e. Foster vattnet fylls på helatiden men kommer du inte igång inom 3 dygn så sätter dom igång dig som de gjorde med mig! Hoppas det kommer igång snart!

• Blgebo

Risken är ffa att man får en infektion. Man ska inte vara där och undersöka i onödan.
    Man brukar bli ombedd att hålla koll på temperaturen, det är det första tecknet på infektion. Efter tre dygn brukar man sätta igång förlossningen, men det finns studier som visar att man vänta längre så länge det inte är ngn infektion.
    Jag råkade ut för det sist. Efter drygt 30 timmars vattenavgång kastade jag in handduken och gick med på igångsättning med dropp. Tog 25 minuter efter att jag fick värkar så var hon ute...
    Ofta får man antibiotikadropp om det varit mer än 18h vattenavgång (sk. långvarig vattenavgång). Det man oftast ger är bensyl-pc som är ett "smalt" preparat avsett att ta ev. GBS.

• Minza83
    Blgebo skrev 2016-01-01 20:19:16 följande:

Risken är ffa att man får en infektion. Man ska inte vara där och undersöka i onödan.
    Man brukar bli ombedd att hålla koll på temperaturen, det är det första tecknet på infektion. Efter tre dygn brukar man sätta igång förlossningen, men det finns studier som visar att man vänta längre så länge det inte är ngn infektion.
    Jag råkade ut för det sist. Efter drygt 30 timmars vattenavgång kastade jag in handduken och gick med på igångsättning med dropp. Tog 25 minuter efter att jag fick värkar så var hon ute...
    Ofta får man antibiotikadropp om det varit mer än 18h vattenavgång (sk. långvarig vattenavgång). Det man oftast ger är bensyl-pc som är ett "smalt" preparat avsett att ta ev. GBS.

I mitt län får man gå Max 48h efter vattenavgång sen är det igångsättning som gäller..
Svar på tråden Vattenavgång!