acana vs orijen
Vilken av dessa är bäst?.
Vet att orijen innehåller mer kött men förutom det?.
Vad har ni för erfarenhet av dessa? (Päls och välmående)
Berätta för och nackdelar.
Vilken av dessa är bäst?.
Vet att orijen innehåller mer kött men förutom det?.
Vad har ni för erfarenhet av dessa? (Päls och välmående)
Berätta för och nackdelar.
Min hund blev sjuk av Acana, hon utvecklade struviter (urinsten som är pga kosten.
Enligt min veterinär har hon fått in många katter/hundar med problem av just Acana så nu går hon på dyrt veterinärfoder med massa spannmål och skit i. Men så fort vi försökt byta foder så kommer struviterna tillbaka :(
Innan dess hade hon perfekt päls och avföring av Acana!
Aldrig haft problem med acana just på hund och inte hört att andra har.
Men till katt så vet jag inte. Kört med orijen tidigare men tänkte gå över till acana då det är lite billigare.
Finns en hel del om man googlar på det.
Delade bara med mej av min personliga erfarenhet av fodret.
Här hemma kör vi på Orijen Cat & Kitten! Har tre katter och dom älskar maten.
Visst kostar det en slant att köpa en påse Orijen. Vi brukar köpa den på 6,8 kg. Men man märker verkligen att maten är väldigt mättande. Trots att vi har torrfoder står framme hela dagarna så behöver vi inte fylla på skålarna så ofta. Dom går inte och småäter stup i kvarten utan är väldigt mätta och belåtna ganska länge efter att dom har ätit. Så trots tre vuxna katter så behöver vi inte alls köpa nytt kattmat så ofta!
Dom är väldigt fina och glansiga i pälsen. Håller vikten bra och är välmående och glada. Tycker absolut att du ska testa Orijen! På våran djuraffär fick vi ta hem små smakpåsar gratis så dom fick testa maten innan vi valde att köpa en stor påse. Kolla om det finns hos din djuraffär!
Innehållsmässigt är Orijen något mindre dålig än Acana, men ingen av dem är egentligen speciellt bra. Kattens mat ska bestå av så mycket animaliska produkter (protein, fett, biprodukter m.m.) som möjligt. Även om man kan tycka att de verkar vara exklusiva märken så bör man kritiskt granska innehållet på kattmaten ändå. Det kan vara lite klurigt innan man vet vad man ska kolla efter, men sedan är det faktiskt rätt enkelt.
På dessa två står det att halterna av råprotein är relativt hög (för att vara torrfoder), men båda av dem innehåller för mycket vegetabiliska produkter (Acana hela 30%), som katten knappt tar upp någonting av. Acana får det dock att låta supernyttigt, typ "naturligt balanserad kostcirkel med frukt och grönt" men i själva verket är det bara ett säljtrick för att maskera innehållet, spara pengar och höja siffran av t.ex. råprotein och fett på förpackningen, vilket gör att de kan ta mer betalt för en sämre produkt. Katter behöver huvudsakligen animalisk föda, så är det något man ska leta efter så är det foder som består av så mycket av det som möjligt. Bra blötmat är allra bäst.
Måste du av olika skäl använda ett torrfoder så är t.ex. Applaws bra.