• Marie357

Sonen vägrar gå till den andra föräldern

Är skild sedan snart 2 år tillbaka och har vårdnaden på 3 barn tillsammans med min exman. Vi har också barnen boende hos mig men han har umgänge 6 dagar varannan vecka som är bestämt intremistiskt i tingsrätten. Vi väntar på datum för att jag har begärt full vårdnad och boende hos mig och att de ska ha umgänge varannan helg. 

Nu de sista 2 veckorna som äldsta sonen har varit hos mig (13 år) så har han verkligen tryckt på att han inte vill gå till sin pappa och han undrar vem han ska prata med för att han ska slippa.

Idag säger han att han VÄGRAR gå tid nu på måndag när det är dags.. Vad kan hända? Kan ju inte direkt lyfta och bära honom dit?

Vad tusan ska jag göra??

• Svar på tråden Sonen vägrar gå till den andra föräldern
  • Ego Lovers

Han kan gå till skolpsykologen eller skolkuratorn och prata så kan de hjälpa honom utifrån vad han berättar. De brukar vara jätte bra och känner barnen

• mama

I och med att han är 13 så har han ju mer att säga till om när de gäller just boendet. Kan ni inte ta upp det med pappan? Han kanske är förstående ifall sonen själv berättar att han vill vara hos dig?

Lycka till :)

• Pappa41

Tycker att ditt upplägg i frågan känns konstig
    Du fokuserar på hur du kan få honom dit
    På grund av att pappan har rätt till ett visst antal dagar.....
    Jag skulle fokusera mer på varför han inte vill och från den dialogen hitta en lösning..
    Kan ju vara mycket hur du framställer barnens pappa som fått sonen att ta detta ställningstagandet.
    eller så hur pappan agerar när han är där...
    Så även pappan måste involveras i en dialog

Tycker det är viktigt att separerade föräldrar agerar osjälviskt och uppmuntrar barnen att umgås med andra föräldern oxå
    Även om en separation varit svår

• Marie357
    Ego Lovers skrev 2015-12-31 02:47:54 följande:

Han kan gå till skolpsykologen eller skolkuratorn och prata så kan de hjälpa honom utifrån vad han berättar. De brukar vara jätte bra och känner barnen

Han pratar redan med folk på familjebehandlingen via socialen, men de säger att de ej kan hjälpa där utan vi väntar på tingsrätten
  • Marie357
    mama skrev 2015-12-31 05:58:12 följande:

I och med att han är 13 så har han ju mer att säga till om när de gäller just boendet. Kan ni inte ta upp det med pappan? Han kanske är förstående ifall sonen själv berättar att han vill vara hos dig?

Lycka till :)

Pappan är inte förstående alls.. Utan enligt pappa ska det vara jämt på antal timmar. Sonen hade frågat mig om han kunde gå ner någon timme extra en söndag innan de skulle komma, men nej, rätt antal annars blir det ju orättvist..
    nouw.com/pålivetsstig
  • Marie357
    Pappa41 skrev 2015-12-31 10:39:43 följande:

Tycker att ditt upplägg i frågan känns konstig
    Du fokuserar på hur du kan få honom dit
    På grund av att pappan har rätt till ett visst antal dagar.....
    Jag skulle fokusera mer på varför han inte vill och från den dialogen hitta en lösning..
    Kan ju vara mycket hur du framställer barnens pappa som fått sonen att ta detta ställningstagandet.
    eller så hur pappan agerar när han är där...
    Så även pappan måste involveras i en dialog

Tycker det är viktigt att separerade föräldrar agerar osjälviskt och uppmuntrar barnen att umgås med andra föräldern oxå
    Även om en separation varit svår

Ja det är ju det att pappan har rätt till ett visst antal dagar med mera.. Han saknar mig säger han när han är däruppe och hur pappa agerar när de är däruppe..

Självklart vill jag att de ska umgås men barnen mår ej bra pga hans beteende...

Svar på tråden Sonen vägrar gå till den andra föräldern