• Copyjulia

När kan man äta apelsin etc. utan att dela i småbitar?

Min son som nyss fyllt tre satte en bit apelsin i halsen häromdan riktigt rejält. Jag fick dunka honom i ryggen och till slut lyckades han hosta upp den. Sedan kräktes han. Så himla läskigt. Jag gav honom apelsinen i klyftstora bitar med skalet kvar. Hädanefter kommer jag dock hacka i småbitar innan jag ger apelsin. Han sätter ofta annan mat i halsen också men det har tack och lov aldrig varit så här illa. 

Trodde att man klarade att äta apelsin etc utan att få det delat i bitar när man var tre, men tydligen inte. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När kan man äta apelsin etc. utan att dela i småbitar?
  • Rani

Tre? Min dotter är tre och jag delar nästan inget till henne längre, hon skär och delar sin egen mat (även vid måltiderna). Frukt äter hon hel (typ äpple, banan, päron morot etc) eller så skalar hon/jag och så äter hon i klyftor. Småbitar har jag nog inte gjort på 1,5 år eller så.

• Anna74a

Jag har också en treårig son och jag har lite koll på storlek på bitar.
    Han kan trycka in utan att reflektera.

• hondendärtjejen

Just apelsin och clementin är lurigt pga hinnan runt liksom, det kan jag som vuxen känna själv ibland man tuggar och tuggar och ändå så känns det som att det ska fastna i halsen.

• Copyjulia
    Rani skrev 2015-12-31 00:52:25 följande:

Tre? Min dotter är tre och jag delar nästan inget till henne längre, hon skär och delar sin egen mat (även vid måltiderna). Frukt äter hon hel (typ äpple, banan, päron morot etc) eller så skalar hon/jag och så äter hon i klyftor. Småbitar har jag nog inte gjort på 1,5 år eller så.

Han äter också äpple, banan, morot etc. hela. Och jag delar inte hans mat i småbitar. Men sätter som sagt i halsen rätt ofta. Jag har tänkt att det är ok, han måste ju lära sig att tugga ordentligt och inte ta så stora tuggor. Men nu efter incidenten med apelsinen blev jag nojig. Men kanske är just apelsin extra lätt att få i halsen om man är glupsk.
  • Rani
    Copyjulia skrev 2015-12-31 23:53:17 följande:

Han äter också äpple, banan, morot etc. hela. Och jag delar inte hans mat i småbitar. Men sätter som sagt i halsen rätt ofta. Jag har tänkt att det är ok, han måste ju lära sig att tugga ordentligt och inte ta så stora tuggor. Men nu efter incidenten med apelsinen blev jag nojig. Men kanske är just apelsin extra lätt att få i halsen om man är glupsk.

Jag hade delat apelsinen i mindre notar om jagvar du. Han lär sig nog så småningom.
  • MyDestiny

Min 1 åring äter clementinklyftor hela sen någon månad. Apelsinklyftor brukar jag dela på 2 för att han ska få in dom i munnen. Men han har ätit bitar och själv sen start och än så länge aldrig klökts ordentligt på någon mat

• Vestra

Min 3a satte också i halsen ganska ofta. Jättestor skillnad på dom andra 2 som aldrig egentligen haft några problem. Kört BLW på alla 3, men 3an var inte alls lika redo för det, så det fick bli en mer anpassad variant där.

Men just apelsin filéeade jag till 3an, då åker det ner istället för att fastna. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden När kan man äta apelsin etc. utan att dela i småbitar?