Varför är glasögonbågar så dyra?
HUR kommer det sig att glasögonbågar är så dyra. Vissa bågar Ian kosta 1500-2000 kr. Ja menar, det är ju bara en plastbit. Utnyttjar tillverkarna situationer och ta överbetalt eller vad är det fråga om?
HUR kommer det sig att glasögonbågar är så dyra. Vissa bågar Ian kosta 1500-2000 kr. Ja menar, det är ju bara en plastbit. Utnyttjar tillverkarna situationer och ta överbetalt eller vad är det fråga om?
Du betalar ju inte bara för bågen, utan för alla kostnader som optikerna har. Hyra, personal, försäkringar etc och inköpskostnaden för bågarna.
På de dyraste bågarna brukar det sitta ett minimalt och i stort sett oläsligt emblem från något känt modehus. Sådant kostar pengar...
De dyra bågarna är av kända märken, och då är det märket som kostar. Precis samma som för väskor eller jeans eller vad som helst.
Köper man no-name-bågar är de mycket billigare, brukar ligga på runt en femhundring. Ofta ingår de i priset eller rabateras ytterligare om man gör synundersökning och köper glasögon på samma ställe.
Zenni optical har jättebilliga glasögon, direkt från fabriken.
Smarteyes!!! 1490kr komplett!!!
Tror det beror mycket på att Luxottica (italienskt bolag som kontrollerar en stor del av marknaden) pushar upp priserna. Jag brukar köpa vintage-bågar av kvalitativa märken och köpa glas via Swopti, har funkat sjukt bra.
Jag har ett par fina från Specsavers, får många komplimanger för dem. De kostade ca 500 kr (själva bågen alltså, glasen var betydligt dyrare...).
Tror det beror mycket på att Luxottica (italienskt bolag som kontrollerar en stor del av marknaden) pushar upp priserna. Jag brukar köpa vintage-bågar av kvalitativa märken och köpa glas via Swopti, har funkat sjukt bra.
Jag har också från Specsavers, men jag är inte så nöjd med mina bågar.
Tyvärr de har så liten urval från vuxna bågarna som kan passa mitt "barnsstorlek" huvud, så jag var tvingas att välja bland de som de har... inte alls favoriter... :-/