• Hauwa

Sömn hos 6 månaders? Trött bebis

Jag undrar om detta är normalt.. min son på 6 månader somnar ofta för natten runt 20-21 och sover tills 06-09 med nått uppvak på natten för att äta lite. Men på dagarna så klarar han bara att vara vaken högst 1 timme innan han måste sova, så är det hela dagarna och han tar sin sista vila för kvällen mellan 18-19 ca. Jag hör alla i min mammagrupp säga att "nu är vakenperioderna så långa så mitt barn sover bara 2 gånger på dagen". Min sover ca 6-8 ggr.. Är det nått fel på min bebis? :( Blir så orolig när alla andra barn är så pigga.

• Svar på tråden Sömn hos 6 månaders? Trött bebis
  • Anonym (J)

Så länge han äter, växer och utvecklas som han ska så är det förmodligen ingen fara. Jag tycker dock att det låter som om han sover ganska mycket mer än "normalt" (vad nu det är ;)). Har du varit på 6-månaderskontrollen? Jag hade tagit upp det med BVC och kanske låtit läkaren kolla.

• Wennerlof

Min bebis är nästan precis 7 månader. Hon har sovit heeeela nätter sedan hon föddes, somnar mellan 22-01 och väcker jag henne inte på morgonen kan hon utan problem sova till 11:30 på förmiddagen. BVC tyckte de va helt fantastiskt, första tio dagarna väckte vi henne givetvis för mat var 4:e timme, men inte efter de. Alla barn är olika och behöver olika mycket sömn, precis som alla andra. Hon är förvisso mer vaken under dagarna nu, men somna för en nap efter bara 2-3 timmar. Alltså helt "normalt" dem sover så mycket dem behöver. Sålänge bebisen äter, växer och mår bra är de inga problem !:)

• Hauwa

Tack för svaren. Ja han växer och äter var, han väger ca 9,5 kg nu och växer i övrigt bra. Dom stunder han är vaken leker han ju oavbrutet på golvet och/eller med oss föräldrar. Han är otroligt aktiv och måsye ha stimulans konstant annars blir han uttråkad direkt. Kan det vara därför han blir så trött? Han sitter aldrig nånsin still. OM han mot förmodan klarar sitta still i famn så "sparkar" han med nått av benen eller fipplar med händerna.

• Monchichi

Har du hört talas om att sömn föder sömn, inte tvärt om som många tycks tro? Min 6 månader gamla dotter sover också mycket. Hela nätter har hon sovit sedan hon föddes (med uppvak för att äta). På dagarna somnar hon igen när vi går ut på morgonen till skolan med storebror och kan sova till lunch. Väcker henne för att äta innan hämtning i skolan vid 13 och då somnar hon igen och kan sova 3-4 timmar till. Mest vakentid på kvällen har det nog alltid varit. Men erbjuder jag henne att sova så somnar hon kan man väl säga.

Jag har flera barn och alla har nog sovit snarare mer än mindre.

Svar på tråden Sömn hos 6 månaders? Trött bebis