• peppe75

Hypokondriker/hälsoångest

Hej

Tänkte starta en tråd om hälsoångest då jag själv verkar ha svart bälte i det. Skulle gärna vilja höra om hur ni upplevt hypokondrin, vilja symtom, medicinering eller tips på hur man ska må bättre.

Jag är kontant orolig och letar fel och olika symtom. Jag har haft problem med mage, syn, nervryckningar, panikångest dvs oroat mig för allt, och när jag fått ordning på ett symtom som tex magont och magen är bra kommer alltid ngt nytt. Har trott jag haft ALS MS cancer, Parkinson och tom börjat tro jag blivit dement då detta fokus får mig lite glömsk. Nu senast orolig för MS då jag har mkt nervryckningar i triceps och ibland lår, har dock haft perioder med nervryckningar i flera år vilket man då kan avfärda allvarlig sjukdom. Känner mig otroligt deprimerande med ångest detta har tom gjort att jag fått ögonflimmer någon gång som varar någon halvtimme till att övergå till huvudvärk. Detta kallad tydligen auramigrän och utlöses ofta av stress. Ofta spänningshuvudvärk när jag mår dåligt. Är så less på denna psykiska stress som skapar så mycket konstigheter i kroppen. Dela gärna med er av era erfarenheter tips och råd.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hypokondriker/hälsoångest
  • Söder73

Det som är så jobbigt vid hypokondri är att man blir väldigt stressad och stressen i sig ger en massa symtom som man blir orolig av och så går det runt som en ond cirkel. Det du behöver göra är att gå i KBT. Det enda som hjälper!

• peppe75

Blir ju så nojjig av nervryckningarna dock haft perioder med det i några år. Får inte nervryckningar när jag promenerar eller är på gymmet

• Springaiskogen

Hej!

Är också hypokondriker....en periodare.

Långa perioder är allt bra och sedan slår det nattsvarta mörkret till

Och jag tror mig ha en ny sjukdom varje dag.

Idag var jag hos läkaren...gjorde ett utblåstest, hade knappt 300 och borde väl ha

Haft typ 400, men jag var så stressad, hjärtklappning bla, så min friska hjärna säger att det

kanske beror på det, att jag inte kunde andas ut ordentligt....

Hur är det för dig, går det i perioder? Vet du vad som utlöser din hypokondri?

• Anonym (depp)

nervryckningarna = magnesiumbrist

mot oron finns det medicin :)

• peppe75

Nu har jag inga nervryckningar längre kommer i perioder men lika orolig varje gång. Känner typ efter hittar jag eller känner ngt får jag extrem oro för detta hittills har Alla konstiga symtom försvunnit med tiden men kommer alltid ngt nytt, nu är det ögonen som svider lite jag oroar mig för trots jag kollat dem. Brukar ha huvudvärk i perioder haft det många år kommer alltid vid ångest depression. Livet hamnar liksom i pausläge????

Svar på tråden Hypokondriker/hälsoångest