• Carin86

föräldrapenning pappan

Hej
    Jag undrar vilken period som försäkringskassan beräknar pappans fp. Är det X månader innan födseln eller X månader före han går på ledighet. Eller den period av dessa som han tjänat mest? Hur många månader är X?

Min mans lön består av grundlön, Fasta tillägg för nattarbete, OB samt extra Tillägg och Ob för han tar 1-2 extra pass per månad. Hans lön kommer minska ganska mycket när bebisen kommer då han inte vill jobba extra då och kanske gå ner i tid lite. Ev byta till dag/kväll skift och då snackar vi många tusenlappar ner...

• Svar på tråden föräldrapenning pappan
  • Cilla93

Alltså jag har alltid trott att föräldrapenningen beräknas enbart på ens grundlön. När jag har räknat ut vad jag kommer få när jag är föräldraledig har jag räknat på min grundlön utan alla OB-tillägg.

• FavvoJonna

Fast jag jobbade skift (dag, kväll o helger) och då räknades en snittsumma ut på hur mycket OB jag får per månad o det räknades med när jag ansökte om föräldrapenning.

• Carin86

Yes snitt OB och andra återkommande ersättningar räknas med men frågan var ju vilken period pappans föräldrapenning baseras på?

• Cilla93

Jaha det hade jag ingen aning om, då får jag förmodligen högre föräldrapenning än jag själv trodde. :)

• jennyz

Min gissning (inte säker!) är att när han anmäler att han vill vara föräldraledig så skickar försäkringskassan ut en förfrågan till arbetsgivaren hur mycket han tjänar, så det blir baserat på vad han tjänat fram till barnledigheten påbörjas... Jag som löneadministratör brukar meddela snittlönen sista halvåret och vara tydlig med det till försäkringskassan, de har aldrig sagt något om det, man kan kanske meddela snitt sista året också...

• Seemlan

Lättast är att bara ta den ack. bruttolönen för hela 2015 som årslön.

Jag är sjukskriven nu i graviditeten och jobbar väldigt oregelbundet och mycket övertid och OB så vi fick gå 12 mån bakåt och bara addera ihop och det är godkänt och klart av FK så vi gjorde rätt

Svar på tråden föräldrapenning pappan