• calabalic

6-mån somnar sent och sover dåligt - när blev det bättre för er?

Har en liten kille på 6 mån som är fantastisk på alla sätt utom sömnen. De första tre månaderna kunde han enbart sova på mig. Nu sover han iaf intill istället för på och delvis även i egen säng. Men problemet är att han dels inte somnar för natten förrän omkring 23-00, dels att han oftast vaknar åtminstone en gång i timmen (och måste lyftas upp) hela nätterna fram tills att han vill gå upp mellan 7-9 på morgonen. Jag är oftast uppe 8-15 ggr/natt men han somnar iaf om rättså fort. Försöker man lägga honom tidigare t ex 21 så sover han bara 20 min och vaknar sen pigg och somnar inte om förrän efter midnatt.

Vi har provat "allt" med fasta dagliga rutiner, nattningsrutiner, vanlig mat på dagarna (han äter jättebra!), gå upp tidigare på morgnarna, mycket aktivitet på dagarna för att "trötta ut", lite aktivitet för färre intryck, osv. Napp vill han inte ha. Så vi har väl mer eller mindre accepterat att inte ha nån vuxentid på kvällarna och att behöva vakna minst en gång i timmen varje natt. Anpassar mig efter honom och sover när han sover på dagarna. Nån gång måste det ju bli bättre.

Så det jag undrar nu är, ni som har haft det ungefär likadant, när fick barnet bättre sovrutiner till slut? Om det nånsin fick det?!

• Svar på tråden 6-mån somnar sent och sover dåligt - när blev det bättre för er?
  • Lena

Är det inte lättare om han sover bredvid dig så du slipper gå upp?

• calabalic
    MyDestiny skrev 2015-12-27 23:08:47 följande:

Hur mycket sover barnet på dagen?

Ca en timme (ibland två) på fm och en timme omkring klockan 17. Sen ibland nån extra halvtimme nånstans på em, om vi t.ex är ute och åker bil långt etc. Så han sover oftast ungefär 10-12 timmar totalt på dygnet minus vakentiden på natten.
  • calabalic
    Lena skrev 2015-12-27 23:10:21 följande:

Är det inte lättare om han sover bredvid dig så du slipper gå upp?

Han vaknar och vill bli upplyft även när han ligger bredvid mig, konstigt nog. Det kanske blir obekvämt eller för varmt. Men dessutom vill han hela tiden snutta vid mig, vill sova med ena tutten i munnen. Och då sover jag väldigt dåligt, får ont i ryggen etc. Så därför försöker jag lägga honom i egen säng så mycket det går.
  • Fröken Smilla

Ni kan kanske låta honom somna hos er i soffan och sova där ett tag innan ni lägger er?

Vår tjej somnar på mig eller i ett babynest i soffan runt kl 19 och sover där till ca kl 23, sen väcker vi henne för blöjbyte och amning i sängen. Hon somnar vid tutten, låter sen henne somna ordentligt i typ 10 minuter sen lägger jag ner henne i babynestet igen. Det ligger i hennes spjälsäng som står intill sängen (vi har tagit bort ena långsidan så att hon ligger nära). Sen vaknar hon runt kl 4 för amning, men somnar om lätt. Hon är förvisso bara två månader gammal så hennes vanor kan ju ändras men vi är nöjda med läget just nu.

• MyDestiny

Det jag direkt minns är att sömnbehovet dagtid minskade väldigt mycket för mitt barn vid 6 mån. Barnet började då sova Max 2 Tim dagtid och sover fortfarande så, nu 1 år.

Något annat jag tänker på är om barnet går upp i vikt som det ska och om det äter tillräckligt? Det kanske är svårt att komma till ro hungrig?

• calabalic
    Fröken Smilla skrev 2015-12-28 16:18:59 följande:

Ni kan kanske låta honom somna hos er i soffan och sova där ett tag innan ni lägger er?

Vår tjej somnar på mig eller i ett babynest i soffan runt kl 19 och sover där till ca kl 23, sen väcker vi henne för blöjbyte och amning i sängen. Hon somnar vid tutten, låter sen henne somna ordentligt i typ 10 minuter sen lägger jag ner henne i babynestet igen. Det ligger i hennes spjälsäng som står intill sängen (vi har tagit bort ena långsidan så att hon ligger nära). Sen vaknar hon runt kl 4 för amning, men somnar om lätt. Hon är förvisso bara två månader gammal så hennes vanor kan ju ändras men vi är nöjda med läget just nu.

Tack för tips! Han somnar alltid i famnen, vi har inte lyckats få honom att somna själv ännu trots många försök. Men tyvärr vaknar han snabbt igen om man flyttar honom, så har han varit ända sen födseln. Det låter som ni har fått till jättebra rutiner med er dotter! Goda förutsättningar till bra sömn för er. :)

Det vanligaste är ju ändå att barn somnar för natten 19-20 och att de sen sover 10-12h med några avbrott. Men en del har visst helt annan dygnsrytm och mycket mindre sömnbehov. Jag var tydligen själv ungefär likadan när jag var liten.
  • calabalic
    MyDestiny skrev 2015-12-29 00:40:24 följande:

Det jag direkt minns är att sömnbehovet dagtid minskade väldigt mycket för mitt barn vid 6 mån. Barnet började då sova Max 2 Tim dagtid och sover fortfarande så, nu 1 år.

Något annat jag tänker på är om barnet går upp i vikt som det ska och om det äter tillräckligt? Det kanske är svårt att komma till ro hungrig?

Sov ditt barn bättre nattetid när det började sova mindre dagtid?
  • Anonym (W)
    calabalic skrev 2015-12-28 09:34:24 följande:

Ca en timme (ibland två) på fm och en timme omkring klockan 17. Sen ibland nån extra halvtimme nånstans på em, om vi t.ex är ute och åker bil långt etc. Så han sover oftast ungefär 10-12 timmar totalt på dygnet minus vakentiden på natten.

Varför låter ni honom sova så sent på eftermiddagen? Klart att han inte blir trött då. Försök att få honom att sova tidigare på dagen, typ mellan 14-15. Barn ska ha sin längsta vakentid innan de går och lägger sig för natten.
  • Fröken Smilla
    calabalic skrev 2015-12-29 19:11:10 följande:

Tack för tips! Han somnar alltid i famnen, vi har inte lyckats få honom att somna själv ännu trots många försök. Men tyvärr vaknar han snabbt igen om man flyttar honom, så har han varit ända sen födseln. Det låter som ni har fått till jättebra rutiner med er dotter! Goda förutsättningar till bra sömn för er. :)

Det vanligaste är ju ändå att barn somnar för natten 19-20 och att de sen sover 10-12h med några avbrott. Men en del har visst helt annan dygnsrytm och mycket mindre sömnbehov. Jag var tydligen själv ungefär likadan när jag var liten.

Ja alla är vi ju olika

De gånger min tjej somnar i babynestet i soffan tar det längre tid för henne att somna. Har ni provat att introducera en snuttefilt? Jag märkte att lillan började gräva ner ansiktet i mitt armveck, så då lade jag till en snutte. Hon älskar den och somnar mycket snabbare när den ligger över halva ansiktet. Jag plockar sedan bort den när hon väl sover. Men det tar generellt sett längre tid för henne att somna så länge hon inte ligger på mig. Jag lägger mig bredvid henne och klappar/pratar tyst/sjunger vaggvisa. Ofta somnar jag med tror också att min egna trötthet hjälper henne för man blir trött av att se andra somna men här krävs det ibland tålamod.

Tyvärr är min egna sovrutin helt skum. Jag somnar ofta kl 19 på soffan med henne och kan sen inte somna om efter kl 4-amningen... Men det är smällar man tar. Jag sover hellre 19-4 än inte alls

Lycka till ts!
  • calabalic
    MyDestiny skrev 2015-12-29 20:43:27 följande:

Ja nattsömnen blev bättre och framförallt gick nattningen mycket lättare.

Låter skönt! Min son sover ju som det är nu ca 2-4 timmar dagtid. Jag kanske ska försöka dra ner det till max 2h och se om nätterna blir bättre. Det jobbigaste är bara att jag är gravid igen och använder hans dagsömn nu till att själv sova, eftersom nätterna är så upphackade. Men man får tänka att man tjänar på det i längden. :)
    Fröken Smilla skrev 2015-12-30 01:51:00 följande:
    Ja alla är vi ju olika

De gånger min tjej somnar i babynestet i soffan tar det längre tid för henne att somna. Har ni provat att introducera en snuttefilt? Jag märkte att lillan började gräva ner ansiktet i mitt armveck, så då lade jag till en snutte. Hon älskar den och somnar mycket snabbare när den ligger över halva ansiktet. Jag plockar sedan bort den när hon väl sover. Men det tar generellt sett längre tid för henne att somna så länge hon inte ligger på mig. Jag lägger mig bredvid henne och klappar/pratar tyst/sjunger vaggvisa. Ofta somnar jag med tror också att min egna trötthet hjälper henne för man blir trött av att se andra somna men här krävs det ibland tålamod.

Tyvärr är min egna sovrutin helt skum. Jag somnar ofta kl 19 på soffan med henne och kan sen inte somna om efter kl 4-amningen... Men det är smällar man tar. Jag sover hellre 19-4 än inte alls

Lycka till ts!
    Vi har försökt med snuttefilt, några olika. En av dem tycker han om när han får den till sig och börjar direkt suga på den. Men vi har inte lyckats få den att vara viktig på kvällarna och nätterna, då vill han bara snutta på bröstet. Vi ska försöka lite till! Hehe, ja man förlorar väl en del social tid med partner m.m om man somnar kl 19. Men det låter skönt tycker jag! :) Det är ju under bara en begränsad tid och då är det väl bättre att anpassa sin sömn efter barnets, annars tar ju sömnbristen kål på en.
  • calabalic
    Anonym (W) skrev 2015-12-29 19:24:24 följande:
    Varför låter ni honom sova så sent på eftermiddagen? Klart att han inte blir trött då. Försök att få honom att sova tidigare på dagen, typ mellan 14-15. Barn ska ha sin längsta vakentid innan de går och lägger sig för natten.
    Alla frågar det och det förstår jag, men vi har försökt jättemycket att ändra sovtiderna dagtid. Det som händer om han får sova för tidigt på dagen är att han sen omkring 20 blir trött, somnar, men sen vaknar han alltid igen efter ungefär en halvtimme och är pigg - och efter det är han ofta vaken till en bit efter midnatt. Jag vet inte varför det blir så, det spelar ingen roll att det är mörkt och tyst när han vaknar, jag har även testat att själv ha lagt mig så han märker att jag sover ifall det påverkar. Men han verkar ha en inbyggd dygnsrytm som säger honom att natten inte börjar förrän omkring 23. Därför är det bättre att han får sova sent på eftermiddagen, för då somnar han åtminstone före midnatt.

Men egentligen är det inte att han somnar sent som är det stora problemet. Visst får man ingen vuxentid på kvällen, men det kan vi leva med. Det är mycket värre att han vaknar minst en gång i timmen hela nätterna, att han inte verkar gå in i nån längre djupsömn. Man blir helt fel i huvudet när man under en längre tid sover så upphackat varje natt. Men jag försöker tänka att det är en period i livet, man får hålla ut. Förr eller senare måste det ju ändras.
Svar på tråden 6-mån somnar sent och sover dåligt - när blev det bättre för er?