• Anonym (Hur länge..)

Kan någon hjälpa mig med svar?

Var i en vårdnadstvist med barnets far för ca 2,5 år sedan. I tingsrätten blev det en förhandling. Det bestämdes umgänge varannan helg (jämn vecka) varannan storhelg och vartannat lov.

Barnet går nu i skolan och pappan råkade glömma bort att han skulle ha barnet på lovet.

I överenskommelsen skulle vi också gå på samtal på familjerätten. Vilket vi också gjort i två års tid utan att kommit varandra närmre. Jag tycker att det räcker nu för i två års tid har samma sak ältats. Familjerätten tycker att han upprepar sig så länge han inte får det svaret han vill ha, och han själv tycks anse att han då inte fått svar. Pappan har brusat upp någon gång där och stått över mig och känts hotfull. Han har själv sagt att han hittat på saker där som inte stämmer bara för att bråka. I vår relation har det varit mycket psykisk misshandel av mig. Även mitt tidigare barn blev utsatt för det av honom. Och vårt gemensamma barn ville han knappt inte ens befatta sig med förrän jag valde att lämna honom och vända honom ryggen till. Han har förföljt mig ute, bankat på min dörr, ringt mig mitt i natten osv så jag vill hålla honom på avstånd för hans närvaro ger mig starka obehagskänslor. Måste vi verkligen fortsätta gå på familjerätten trots att det står i avtalet? Vi har ju gått. Han kommer vilja gå dit till barnet är myndigt om han får som han vill. Eller ännu bättre, bli min kompis.

Jag ville också byta helger eftersom jag jobbar varannan helg då barnet är hos pappan. Vilket innebär att det detta året inte är samma helger som innan då detta året har 53 veckor. Pappan vägrar dock byta. Har jag rätt att kräva att han tar barnet de helger jag jobbar? Vi har ju kört varannan helg. Som vanligt har jag svårt att fatta mig kort.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med svar?