• djllb

är du tacksam?

Läst några trådar nu och undrar hur du tänker kring tacksamhet.

• Svar på tråden är du tacksam?
  • Pimpinellan

För vissa saker,för andra inte. Jävelskap ska man aldrig vara tacksam för oavsett om vissa påstår att de är "dolda välsignelser".

• blomman 2

Jo,jag är tacksam,för väldigt mycket. Har tak över huvudet( t.om bostadsrätt) pengar på banken,mat på bordet,arbete,frisk,familj,kan ha fina semestrar. Så visst har jag mycket att vara tacksam för.

• Automagiskt

Jag är tacksam över mycket. Några få saker som är svårt att vara tacksam över har dock en tendens att ta över och skugga det mesta. Sjukdom och kroppsliga besvär hos närstående är svårt att vara tacksam över även om det kan leda till bättre relation. Oftast stannar ickeproblem som ickeproblem då vi har en gemensam fiende, samtidigt som problemen igen kan ha dålig påverkan på sinnet och det istället blir lägre toppar, svårt att verkligen slappna av och njuta.

• cattus

Jag är tacksam. Främst för att jag lever och mår bra. Mina barn och min man är friska. Vi har jobb att gå till, tak över huvudet och tillräckligt bra ekonomiskt att vi inte behöver bråka om räkningar och pengar. 

Jag är tacksam att jag inte lever på flykt, fattig, i katastrofområde, sjuk och med försvunna familjemedlemmar.  

Jag är tacksam för att vi lever i en demokrati med religionsfrihet, yttrandefrihet, skola och sjukvård för alla och ett samhälle som faktiskt har ett stöd för de som behöver (kanske inte tillräckligt men...) 

Jag är tacksam att jag inte lever i ett land med tyranner, påtvingad religion, könsstympning och tortyr.

Jag är tacksam och lycklig för att jag har vett att vara tacksam och lycklig över vad jag har.

• ITpappan

Jag är tacksam. Jag har en fru jag älskar och två barn.

Vi har det bra. Vi har ett helt ok hus. Vi har en ny premiumbil. Vi kan äta oss mätta. Köpa kläder.

Jag tjänar okej, om än inte överdrivet, 43 000kr/mån.

Jag är tacksam!

• Bolaget

Tacksam är jag bara för sånt som andra ger mig inte sånt jag själv sett till att få. Jag bor hyfsat, har bra bil, sommarhus och en hyfsad daglig ekonomi men allt det har jag ju skaffat mig i utbyte mot de kunskaper som finns inne i mitt huvud. Varken kunskapen i sig eller sättet att överföra den sker med automatik utan är något jag anstränger mig för så det ser jag ingen anledning att  vara tacksam för.

Det jag väl då borde vara tacksam för är att jag begåvats med ett mer eller mindre fotografiskt minne men eftersom det också är en börda att släpa på så vet jag egentligen inte om jag är så tacksam för det

Svar på tråden är du tacksam?