• Sandraa13

näsblod hos barn ...farligt?

Är nu jätteorolig för min dotter på 6 år har blött näsblod 2 ggr dem 3 senaste dagarna. Farligt

• Svar på tråden näsblod hos barn ...farligt?
  • Klea

Skulle nog säga att det är ofarligt. Det är vinter, man blir lätt torr i slemhinnor och exponerad hud. Har din dotter varit förkyld nyligen? Eller snyter hon sig väldigt hårt?

Kommer näsblodet bara sådär eller gör hon något annat innan?

Hade själv problem med näsblod i unga år. Man kan bränna bort ytliga kärl i näsan men det är tyvärr ingen heltäckande lösning, inte vad jag märkt i alla fall. Kan komma om jag snyter mig för hårt eller om jag är förkyld eller torr i näsan.

Brukar förebygga med sesamolja i sprayform, finns på apoteket, eller försöka snorta upp matolja (kan dock vara lite obehagligt).

• HWR

Blöder hon längre än 30 minuter år gången så kan du åka in med henne så att de får bränna nåt kärl, men annars ska det inte vara farligt.
    Min äldsta, som nu är 5 år, blöder vid förkylning eller när hon är jättetrött. Hennes pappa var likadan som liten. 
    Hon har blivit jätteduktig på att hantera det. 

svenska.yle.fi/artikel/2010/04/07/nasblod-epistaxis-hos-barn

• Sandraa13

Tack alla så hemskt mkt, blir lite lugnare nu när man får höra att det är ofarligt. Nej hon blödde knappt 2-3 min

Svar på tråden näsblod hos barn ...farligt?