Hyresvärdens skyldigheter...???
Jag och min kompis bor i likadana lägenheter (skillnaden är att de är "spegelvända") och har därmed samma hyresvärd. Vi betalar exakt lika mycket i hyra och hennes lägenhet är så himla mycket bättre och fräschare på så många sätt.
T ex, min kompis har en mycket nyare spis än jag. Hon har även köksfläkt. Där min köksfläkt ska sitta är det bara tomt. En av mina köksbänkar är det STORA fula brännmärken på.
Hon har vitt, ommålat i sitt badrum. Hon har även nyare handfat. I mitt badrum är det gulnade, skitiga väggar, alltså RIKTIGT skitiga. Ovanför, och på, elementet är det riktigt ruskigt. Mitt toalettlock är trasigt och har varit sen jag flyttade in.
Sen är det något som rör oss båda och det är att det är riktigt sunkig lukt nere i källaren. Det är riktigt instängt, kvavt och luktar gammalt och mögligt. Tog upp en väska jag hade där nere och jag känner hur hela väskan stinker och är livrädd att det ska sätta sig i kläderna som ligger däri också nu när jag ska resa bort.
Det jag undrar är väl egentligen vad som är hyresvärdens skyldigheter vid sådana här tillfällen? Kan man ställa några som helst krav, t ex att problemen åtgärdas eller omförhandling av hyra? Ville bara höra mig för här innan jag tar kontakt med min hyresvärd eller hyresgästföreningen ang mitt missnöje.
Tack!