• Anonym (Bonusmamma)

Bonus som pratar med spöken? Låsaskompisar?

Ja rubriken är väldigt konstig men jag ska se om jag kan förklara så ni förstår. 

Jag är bonusmamma till en fantastisk bonus på 7 år. Vi har känt varandra i lite drygt 6 månader, och jag och bonusens pappa har varit tillsammans lika länge. 
    Bio föräldrarna har varit skilda sen bonus var 3 år (tror jag, omkring 3-4år var bonus när dom separerade). Bonus är ända barnet men har ett yngre halvsyskon hos sin mamma. 

Bonus är rätt ensam i skolan, har inte speciellt många vänner och är lite "lätt" mobbad. Bonus bor 50/50 hos mamma/pappa.

Relationen till pappa är mycket god, till mamma oxå god men det händer ibland att bonus inte vill åka till mamma "då det är så rörigt där och jobbigt". Bonus och jag har en väldigt bra kontakt och pratar mycket med varandra. Bonus berättar bla för mig att mamma har sagt till bonus att bonus måste säga till sin pappa att bonus inte vill åka hit för att bonus ska få vara mer hos mamma. Mamma har även sagt att pappa inte betalar för bonus ect. 
    Bonus är en person som tänker mycket och stänger väldigt mycket inom sig. Mamma och pappa har bråkat väldigt mycket, eller ja mamma har bråkat och pappa fått ta emot - mamma har tom blivit utslängd ur rättssal under vårdnadstvist för att hon härjade runt så ( jag har själv läst protokoll, domar, ect). 

Nu till min fråga/tanke: 

Bonus jag och pappa bor i en lägenhet som från början varit arbetarbostad till personal som jobbat på ett sjukhus som ligger i närheten. Både jag och pappan tror på spöken men inget vi pratar högt om när bonus hör eller är med - vi är väldigt noga med det. Vi har upplevt en del saker som enligt oss skulle kunna vara spöken - saker som ramlar, man får ibland obehagskänslor, fotsteg, har även låtit som ett barn som springer i korridoren mellan kök och vardagsrum/matsal. 

Bonus sitter ofta och viskar inne på sitt rum - framförallt vid läggning och då får man absolut inte släcka taklampan, och nu för en stund sen så hörde jag bonus viska inne på rummet och sen sprang bonus och gömde sig. Jag frågade vad bonus gjorde och bonus svarade att hen leker. Leker med vem då? Frågade jag och bonus svarade att bonus lekte själv. 

Ibland när det har hänt något och bonus har varit vaken och tex jag säger att dörren blåste igen så kan bonus säga att "Nä det var spöket", men bonus pratar överlag nästan ingenting om spöken eller liknande. 

Vad tror ni? Ska man oroa sig? Jag nämnde för bonus pappa och han svarade att det är åldern, men jag vet inte? Kan det vara så att bonus har låsaskompisar som bonus inte vill berätta om? Finns det någon annan som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Bonus som pratar med spöken? Låsaskompisar?
  • Anonym (Nej)

Nej, ni behöver inte oroa er så länge bonus inte oroar sig.
    Många barn ser sånt vi vuxna lärt oss inte finns så vi ser inte det längre.

Många barn har låtsaskompisar också och det går över. Det ni bör oroa er för är den psykiska misshandeln mamman utsätter bonus för samt att bonus blir mobbad. Om ni inte kan komma tillrätta med det i skolan, eller byta skola så kolla om bonus gillar någon fritidsaktivitet där hen kan hitta vänner.

• Anonym (n)

ser inget konstigt i detta för en 7-åring

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Nej) skrev 2015-12-26 18:44:34 följande:

Nej, ni behöver inte oroa er så länge bonus inte oroar sig.
    Många barn ser sånt vi vuxna lärt oss inte finns så vi ser inte det längre.

Många barn har låtsaskompisar också och det går över. Det ni bör oroa er för är den psykiska misshandeln mamman utsätter bonus för samt att bonus blir mobbad. Om ni inte kan komma tillrätta med det i skolan, eller byta skola så kolla om bonus gillar någon fritidsaktivitet där hen kan hitta vänner.

Tack för ditt svar! 

Jag jobbar varje dag på att försöka hjälpa bonus med mamman och skolan. Jag har försökt att bonus ska få byta skola till den skolan bonus vill gå på, men mamma säger tvär nej. Pappan försöker då istället prata med skolan om mobbningen men det läggs inte mycket tid på det ifrån skolans håll. Jag och pappa ser även till att bonus ska få träffa dom vänner bonus vill. 

Just nu jobbar jag på att bonus ska få en egen mobil eftersom bonus gärna vill ringa mig och prata ibland men mamma säger nej - både till att ringa och ha egen telefon. Dock för bonus ha telefon hos mamma så bonus ska kunna ringa till mamma under mammadagar. 

Det där med aktiviteter är oxå ett problem. Mamma vill att bonus ska rida, tvingar bonus till ridskola men bonus vill inte. Nu har bonus kommit med att bonus skulle vilja lära sig spela instrument och det ska pappa försöka fixa. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (n) skrev 2015-12-26 18:52:10 följande:

ser inget konstigt i detta för en 7-åring

Okej tack för ditt svar! 
    Jag har inga egna barn och har liksom inga att jämföra med... Glad
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-26 18:52:16 följande:
    Tack för ditt svar! 

Jag jobbar varje dag på att försöka hjälpa bonus med mamman och skolan. Jag har försökt att bonus ska få byta skola till den skolan bonus vill gå på, men mamma säger tvär nej. Pappan försöker då istället prata med skolan om mobbningen men det läggs inte mycket tid på det ifrån skolans håll. Jag och pappa ser även till att bonus ska få träffa dom vänner bonus vill. 

Just nu jobbar jag på att bonus ska få en egen mobil eftersom bonus gärna vill ringa mig och prata ibland men mamma säger nej - både till att ringa och ha egen telefon. Dock för bonus ha telefon hos mamma så bonus ska kunna ringa till mamma under mammadagar. 

Det där med aktiviteter är oxå ett problem. Mamma vill att bonus ska rida, tvingar bonus till ridskola men bonus vill inte. Nu har bonus kommit med att bonus skulle vilja lära sig spela instrument och det ska pappa försöka fixa. 
    Om skolan är flat och inget gör mot mobbingen så ska ni anmäla dem till skolstyrelsen tror jag det heter.

Ni kan ge bonus en tfn, tar mamman den ifrån bonus så orosanmäl till soc, mamman har ingen rätt att stjäla bonus tillhörigheter. När bonus berättar att mamma säger som hon gör (att bonus ska säga att hen inte vill var hos pappa osv) så orosanmäl till soc. Låt också bonus tala med skolkuratorn. Vem är bonus skriven hos? Vilket skolupptagningsområde tillhör hen? Om föräldrarna inte är överens ska nämligen barnet skrivas in i den skolan som hen tillhör. Troligen är det dock den skolan hen går i redan nu.

Om mamman fortsätter hålla på så stäm henne på boendet om inte bonus redan är skriven hos er. Kanske bör pappan även stämma mamman på vårdnaden men det är ganska svårt att få igenom.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Nej) skrev 2015-12-26 18:59:43 följande:
    Om skolan är flat och inget gör mot mobbingen så ska ni anmäla dem till skolstyrelsen tror jag det heter.

Ni kan ge bonus en tfn, tar mamman den ifrån bonus så orosanmäl till soc, mamman har ingen rätt att stjäla bonus tillhörigheter. När bonus berättar att mamma säger som hon gör (att bonus ska säga att hen inte vill var hos pappa osv) så orosanmäl till soc. Låt också bonus tala med skolkuratorn. Vem är bonus skriven hos? Vilket skolupptagningsområde tillhör hen? Om föräldrarna inte är överens ska nämligen barnet skrivas in i den skolan som hen tillhör. Troligen är det dock den skolan hen går i redan nu.

Om mamman fortsätter hålla på så stäm henne på boendet om inte bonus redan är skriven hos er. Kanske bör pappan även stämma mamman på vårdnaden men det är ganska svårt att få igenom.
    Bonus pappa jobbar på det med mobbningen vet faktiskt inte riktigt vad han gjort. Men vet att han varit och pratat med skolan och rektor bla. 

Det sista jag vill är att hamna imellan bonus och mamma... Jag vill gärna ge bonus en telefon men den kommer att hamna hos mamma. När jag och bonus pratar så bekräftar jag bara bonus säger inte att mamma är dum utan säger tex "Du behöver inte säga så till pappa om du inte vill".

Jag har försökt att bonus ska få komma till BUP, men mamma säger nej, jag skulle även vilja göra en utredning (asberger elr autism) på bonus men mamma säger nej. 

Jag vet inte vad mamma har sagt till bonus men bonus vill inte prata med någon annan än mig. och jag får absolut inte berätta vad bonus sagt till mamma och pappa. Ibland när bonus berättar saker så spelar jag in vad som sägs så att pappa ska få ta del av det. Bonus vet inte om att jag spelar in men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förmedla allt till pappa. Varken jag elr pappa berättar för mamma. 

Bonus är skriven hos oss, går i den skolan bonus tillhör - hade nog inte spelat så stor roll var bonus är skriven eftersom mamma och pappa bor 10 minuter ifrån varandra. 

Mamma och pappa har redan gått igenom en ganska tung och svår vårdnadstvist där mamma velade mellan enskild vårdnad till att ge vårdnaden helt till pappa - jag upplever att mamma inte är helt psykisk stabil. Nu dömdes det till att 50/50, skriven hos pappa och att mammas val av skola skulle gälla. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-26 19:18:23 följande:
    Bonus pappa jobbar på det med mobbningen vet faktiskt inte riktigt vad han gjort. Men vet att han varit och pratat med skolan och rektor bla. 

Det sista jag vill är att hamna imellan bonus och mamma... Jag vill gärna ge bonus en telefon men den kommer att hamna hos mamma. När jag och bonus pratar så bekräftar jag bara bonus säger inte att mamma är dum utan säger tex "Du behöver inte säga så till pappa om du inte vill".

Jag har försökt att bonus ska få komma till BUP, men mamma säger nej, jag skulle även vilja göra en utredning (asberger elr autism) på bonus men mamma säger nej. 

Jag vet inte vad mamma har sagt till bonus men bonus vill inte prata med någon annan än mig. och jag får absolut inte berätta vad bonus sagt till mamma och pappa. Ibland när bonus berättar saker så spelar jag in vad som sägs så att pappa ska få ta del av det. Bonus vet inte om att jag spelar in men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förmedla allt till pappa. Varken jag elr pappa berättar för mamma. 

Bonus är skriven hos oss, går i den skolan bonus tillhör - hade nog inte spelat så stor roll var bonus är skriven eftersom mamma och pappa bor 10 minuter ifrån varandra. 

Mamma och pappa har redan gått igenom en ganska tung och svår vårdnadstvist där mamma velade mellan enskild vårdnad till att ge vårdnaden helt till pappa - jag upplever att mamma inte är helt psykisk stabil. Nu dömdes det till att 50/50, skriven hos pappa och att mammas val av skola skulle gälla. 
    Skolkuratorn tror jag inte föräldrarna måste godkänna att barnet gå till, inte båda iaf. Iaf behövdes inget medgivande från mina barns pappa. Föräldrar som nekar barn sånt som är bra för barnet är det värsta jag vet. Soc kan gå in och bestämma över mammans huvud, men det är skitsvårt att som bonusförälder vilja göra det bästa för barnet och så har man ingen som helst bestämmanderätt.

Jag har gett upp om min bonus, pappan får ta allt själv och han vill inte ha någon konflikt. Jag är inte ens hemma vid umgänge längre (pappan har helgumgänge) jag pallar inte.
  • Anonym (maja)

TS, det är bra att bonusföräldrar engagerar sig och har en bra relation till sina bonusbarn. Men det låter som att du har tagit över föräldraskapet från din sambo.
    Du vill ha en utredning, du vill byta skola, du vill ha en mobil, du vill att barnet ska anförtro sig till dig, du du du.

Mobbingen måste ni stävja omedelbart. Det är föräldrarnas ansvar. Hur kommer det sig att du inte vet vad din sambo har vidtagit för åtgärder i skolan?
    Ligg på pappan om detta istället och försök backa från mammarollen. Om mamman är instabil som du säger så kommer ditt beteende inte ha någon positiv effekt på er relation.

• Brumma

Jag måste säga att det du skriver oroar mig.

Inte pojkens eventuella låtsaskompisar eller prat om spöken - det tillhör normalitet för barn - men för att du pratar om att DU vill saker och DU gör..

Det är fantastiskt att du engagerar dig men detta är ngt föräldrarna behöver göra. DU behöver backa ganska långt..

Fortsätt finnas för pojken men gällande resten så är det faktiskt inte din sak. Du har funnits i barnets liv sex MÅNADER...

Nej TS. Det känns inte alls friskt och normalt - eller sunt - att på så kort tid ta över föräldrarnas roll.

• Anonym (......)
    Anonym (maja) skrev 2015-12-29 11:40:49 följande:

TS, det är bra att bonusföräldrar engagerar sig och har en bra relation till sina bonusbarn. Men det låter som att du har tagit över föräldraskapet från din sambo.
    Du vill ha en utredning, du vill byta skola, du vill ha en mobil, du vill att barnet ska anförtro sig till dig, du du du.

Mobbingen måste ni stävja omedelbart. Det är föräldrarnas ansvar. Hur kommer det sig att du inte vet vad din sambo har vidtagit för åtgärder i skolan?
    Ligg på pappan om detta istället och försök backa från mammarollen. Om mamman är instabil som du säger så kommer ditt beteende inte ha någon positiv effekt på er relation.

Håller med, bra skrivet! Ts måste backa rejält och lämna plats åt barnets föräldrar.

Både jag och mina syskon hade låtsaskompisar i den åldern. Men du ts och pappan verkar lite halvskumma - vuxna människor som tror på spöken Drömmer

Barn i den åldern säger ofta till sin mamma att dom inte vill åka till pappa och till sin pappa att dom inte vill åka till sin mamma - fullkomligt normalt.

Men mobbningen borde PAPPAN - inte DU TS - ta tag i ordentligt, gärna tillsammans med mamman.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (maja) skrev 2015-12-29 11:40:49 följande:

Jag har inte tagit över min sambos föräldraskap, eller mammans. 

Ska jag vara helt ärlig: Jag hade om jag hade kunnat inte velat att bonus delade så mycket med mig som bonus gör. Bonus känner sig trygg med mig och VILL prata med mig. Det är bonus som ropar på mig att jag ska komma eller vad det nu är. Jag har aldrig tvingat mig på bonus. 

Intressant att du tycker att jag ska backa och sen är det konstigt att jag inte vet om alla åtgärder som skolan och pappan pratat om?

På vems relation? min och bonus eller min och mammans. Jag och många andra är väldigt överrens om att det är viktigt att bonus har en stabil kvinnlig vuxen med tanke på hur mamman är ibland. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Brumma skrev 2015-12-29 13:16:30 följande:

Jag måste säga att det du skriver oroar mig.

Inte pojkens eventuella låtsaskompisar eller prat om spöken - det tillhör normalitet för barn - men för att du pratar om att DU vill saker och DU gör..

Det är fantastiskt att du engagerar dig men detta är ngt föräldrarna behöver göra. DU behöver backa ganska långt..

Fortsätt finnas för pojken men gällande resten så är det faktiskt inte din sak. Du har funnits i barnets liv sex MÅNADER...

Nej TS. Det känns inte alls friskt och normalt - eller sunt - att på så kort tid ta över föräldrarnas roll.

jag tackar för det svaret som jag faktiskt efterfrågar. (fetmarkerade) 

VARFÖR skulle det inte vara "friskt och normalt" att engagera sig i någon som man tycker om den personen ber om min hjälp och jag vill hjälpa hen? Jag har inte tagit över föräldrarnas roll. Ett barn kan aldrig ha för många bra vuxna i sin närhet. Hade det varit skillnad om jag känt barnet i 6år?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (......) skrev 2015-12-29 13:30:29 följande:
    Håller med, bra skrivet! Ts måste backa rejält och lämna plats åt barnets föräldrar.

Både jag och mina syskon hade låtsaskompisar i den åldern. Men du ts och pappan verkar lite halvskumma - vuxna människor som tror på spöken Drömmer

Barn i den åldern säger ofta till sin mamma att dom inte vill åka till pappa och till sin pappa att dom inte vill åka till sin mamma - fullkomligt normalt.

Men mobbningen borde PAPPAN - inte DU TS - ta tag i ordentligt, gärna tillsammans med mamman.
    Och vi tycker det är halvskumt att vuxna människor tror på Gud och som dessutom prackar på det på sina barn.  

Självklart är det normalt att barnen ibland inte vill åka till den andra föräldern men det är skillnad på lite "trots" och ren ovilja. 

Jag har aldrig sagt att jag tagit i mobbningsproblemet, det är bonusens pappa som jobbar med skolan och hur dom ska gå vidare. Mamma ser inte problemet. Det ända jag egentligen har gjort är att PRATA med bonus när bonus VILL prata med mig.

Sen förstår jag inte varför ni går på såna här grejer när jag frågade om något helt annat?
    Anledningen till att jag skrev allt det är för att det kanske är lättare att få en bild om det nu är så att man tror att bonus har låsaskompisar. 
  • Brumma
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-29 19:42:14 följande:

jag tackar för det svaret som jag faktiskt efterfrågar. (fetmarkerade) 

VARFÖR skulle det inte vara "friskt och normalt" att engagera sig i någon som man tycker om den personen ber om min hjälp och jag vill hjälpa hen? Jag har inte tagit över föräldrarnas roll. Ett barn kan aldrig ha för många bra vuxna i sin närhet. Hade det varit skillnad om jag känt barnet i 6år?

Det som inte är friskt är följande..

Att du, efter 6 månader skriver:
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-26 18:52:16 följande:

Jag jobbar varje dag på att försöka hjälpa bonus med mamman och skolan. Jag har försökt att bonus ska få byta skola till den skolan bonus vill gå på, men mamma säger tvär nej.

Just nu jobbar jag på att bonus ska få en egen mobil eftersom bonus gärna vill ringa mig och prata ibland men mamma säger nej - både till att ringa och ha egen telefon.

Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-26 19:18:23 följande:

Som jag skrev tidigare tycker jag det är fantastiskt att du engagerar dig. Verkligen.

Jag är själv en bonusmamma som engagerat mig mkt i min bonusdotter. Följer med på utvecklingssamtal, nattat, tröstat, tagit emot förtroenden osv. Hon är mitt barn också och hon ser mig som en förälder.

Men att vara den som driver på byte av skola, besök på BUP, jobba på att skaffa mobil till en sjuåring... DET är inte friskt. För antingen är båda föräldrarna - inklusive din sambo -farliga, olämpliga och inkompetenta föräldrar eller så är du gränslös och försöker ta över föräldraskapet.

Din roll borde ju vara mer stöttande kan man tycka. .. inte ledande..

Ja. Det hade varit skillnad om du känt barnet i sex år. Men fortfarande så - om föräldrarna (eller iallafall ngn av föräldrarna) är hyfsat kompetenta och normala människor borde din roll ibte vara att DU är den drivande. Att du, när familjen fått ett tag på sig att växa ihop sig, är en lika viktig del som föräldrarna är inte alls omöjligt. Speciellt inte om barnet fått förtroende för dig. Men nej, att ta den drivande rollen och tycka sig veta vad som är bäst för ett barn man känt i sex månader och ta över de insatser som eventuellt behövs göras tror jag mkt sällan är der bästa för barnet. .

Jag håller FULLSTÄNDIGT med om att barn inte kan ha för många vuxna som bryr sig om barnet runt sig. Vi lever efter det tankesättet. Men att bry sig är inte att ta täten gentemot ett barn man nyss lärt känna..
  • Brumma
    Anonym (......) skrev 2015-12-29 13:30:29 följande:

Både jag och mina syskon hade låtsaskompisar i den åldern. Men du ts och pappan verkar lite halvskumma - vuxna människor som tror på spöken 

.

Många vuxna tror på "spöken". Jag tex :)

Jag är en mycket jordnära person men jag är övertygad om att det finns en hel del i vår värld som vi inte kan förklara. Jag tror på att det finns "andar", eller iallafall "ngt". Jag tror på reinkarnation o är inte helt övertygad om att vättar o hustomte är enbart påhitt ;)

Är fullkomligt övertygad dock att mina vänner eller människor inte uppfattar mig som det minsta halvsju :)

Inte ens de vänner som enbart tror på vetenskap och saker som går att bevisa :D
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-12-29 22:17:12 följande:

Många vuxna tror på "spöken". Jag tex :)

Jag är en mycket jordnära person men jag är övertygad om att det finns en hel del i vår värld som vi inte kan förklara. Jag tror på att det finns "andar", eller iallafall "ngt". Jag tror på reinkarnation o är inte helt övertygad om att vättar o hustomte är enbart påhitt ;)

Är fullkomligt övertygad dock att mina vänner eller människor inte uppfattar mig som det minsta halvsju :)

Inte ens de vänner som enbart tror på vetenskap och saker som går att bevisa :D

Halvskum skulle det såklart stå ;)
  • Anonym (......)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-29 19:37:46 följande:

Ska jag vara helt ärlig: Jag hade om jag hade kunnat inte velat att bonus delade så mycket med mig som bonus gör. Bonus känner sig trygg med mig och VILL prata med mig. Det är bonus som ropar på mig att jag ska komma eller vad det nu är. Jag har aldrig tvingat mig på bonus. 

Intressant att du tycker att jag ska backa och sen är det konstigt att jag inte vet om alla åtgärder som skolan och pappan pratat om?

På vems relation? min och bonus eller min och mammans. Jag och många andra är väldigt överrens om att det är viktigt att bonus har en stabil kvinnlig vuxen med tanke på hur mamman är ibland. 

Som sagt - du bör BACKA REJÄLT!!!!

Du känner varken bonus, mamman (som du dessutom pratar illa om) eller pappan eftersom du är HELT NY i deras liv och faktiskt kan vara borta imorgon!

Så du kan inte räknas som "en stabil kvinnlig vuxen" i bonusens liv i nuläget - hade varit skillnad om du funnits i familjens liv i många år, men du är som sagt en helt ny bekantskap. 
  • Litet My

Instämmer med övriga, du bör backa. Du har känt barnet 6 månader (varav halva tiden det varit hos sin mamma). Det är fint att FU vill engagera dig men det du gör just nu slår slår split både mellan föräldrarna och föräldrarna och barnet. Just nu gör du dig till en "förälder" som anser sig stå över föräldrarna, du vill ha en utredning, du vill byta skola, barnet säger saker som du köper till 100% (barn säger ganska ofta det man vill höra dessutom utan att det måste ligga en grund för det). Backa bandet och försök finna din roll som extravuxen istället för förälder, du är fortfarande väldigt ny i sammanhanget.

• Litet My
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-12-29 19:37:46 följande:

Hur vet du vad bonus och mamman pratar om? Många barn säger det hen tror att personen ifråga vill höra. Vet inte hur många gånger min äldsta beklagat sig över saker här som att "ingen har tid med honom", "han får inte si eller så hos sin hemska mamma" och hur rörigt det är här mm, inget har varit sant utan handlar om hur han uppfattat det, hans tyckande för stunden eller att han uppfattat att han får positiv respons när han säger så. Samma sak har varit åt andra hållet.
Svar på tråden Bonus som pratar med spöken? Låsaskompisar?