• Mustalainen

Mamman flyttar utan min vetskap

För att göra en väldigt lång historia kort.

Jag har fått vetskapen att mamman till mina barn tänker flytta till en annan kommun. Hon har inte meddelat mig, jag fick reda på det utav en slump.

Vi har delad vårdnad och det senaste året har hon vänt barnen mot mig så att dom inte vill vara hos mig. Och nu förstår jag varför hon har gjort det, så att hon kan flytta såklart.

Barnen är 13 år och den yngre fyller 12 år i april nästa år. Finns det något jag kan göra? Jag har läst olika saker om vad som gäller, från att barnen får själv välja från att dom är 12 år till att det är olagligt att göra så upp till 18 år.

Jag själv flyttade 14 mil för att komma dom närmare efter separationen men det har bara blivit sämre, det blev ännu sämre när jag dessutom träffade en annan. Sen har jag fått anonyma mail om hur hon manipulerar sin omgivning och att hon är olämplig som vårdnadshavare. Finns mycket annat att ta upp också men det sista stycket är väl bara ord mot ord.

HJÄÄÄLP mig

• Svar på tråden Mamman flyttar utan min vetskap
  • Långbenopluto
    Mustalainen skrev 2015-12-25 19:03:34 följande:

Har hon rätten på sin sida, att bara flytta så där, är väl huvudfrågan här.

På sätt o vis inte, men eftersom barnen bor hos henne på heltid och du inte har nåt umgänge så kommer inte skatteverket neka till att barnen skrivs på nya adressen.
  • Tyrfing

Ta kontakt med familjerätten på måndag. Och försök hitta en advokat så snart som möjligt, för risken för en tvist är stor. 

Tror du barnen vill flytta? Det är en rätt svår/jobbig ålder att byta skola och umgängeskrets. 

• Royalle

Båda vårdnadshavarna ska skriva på. Den som bor närmast skolan har större chans att få boendet. Flytta får hon göra, men inte ta med barnen utan din tillåtelse.

Kontakta familjeenheten i kommunen.

• Brumma

Båda vårdnadshavarna måste skriva under. MEN - har du inte barnen ngt alls idag så kommer det bli svårt att få boendet. Om inte barnen själva vill det såklart, de är tillräckligt gamla för att rätten skall ta stor hänsyn till deras vilja. Vilket naturligtvis även innebär att de lyssnar på barnen om de VILL flytta med.

För saken är ju den att mamman får flytta vart hon vill. Barnen får de inte. De kan dock ibte bo ensamma så du måste stämma henne på boendet.

Bor du nära deras nuvarande skola?

Hur långt flyttar de?

• Brumma
    Mustalainen skrev 2015-12-25 17:51:18 följande:

Barnen är 13 år och den yngre fyller 12 år i april nästa år. Finns det något jag kan göra? Jag har läst olika saker om vad som gäller, från att barnen får själv välja från att dom är 12 år till att det är olagligt att göra så upp till 18 år.

Att det går en gräns vid tolv är ett gammalt missförstånd. Det finns inte och har aldrig funnits en sådan åldersgräns.

Däremot fanns det tidigare en åldersgräns på tolv år mot verkställande. Det innebär att polisen inte handgripligen hämtade barnet mot dess vilja för att verkställa en dom om boende eller umgänge.

Numera står det dock inskrivet i lagen att barnets åsikt skall tas i beaktande oavsett ålder. Däremot utgår man från barnets mognad och naturligtvis även från vad som rent allmänt är i barnets bästa. Så en tolv och trettonåring räknas som relativt mogna och deras åsikt skall enligt lag tas i beaktande. Om däremot mamman utgör en fara för barnet eller liknande kommer barnets bästa att gå före barnets vilja.

Kontakta familjerätrsenheten i din kommun för hjälp.
  • äldreochklokare

min bror var i liknande sits för många år sen. Mamman tänkte bara flytta. Barnet gick dock på dagis då och var inte så stor som dina barn. Det gick till rätten, min bror fick boendet eftersom barnet hade så bra med dagis nära hem och bra släkt runtom medan mamman bytte kommun och flyttade till sin nya sambo,dessutom utan jobb.
    Hon hade inget att sätta emot när det kom till tingsrätten. 

Det är säkert svårare i ert fall om barnen är större och ev vill något annat än det du vill. Oavsett hur det slutar ska mamman självfallet inte manipulera och flytta "i smyg". 
    Så absolut ska du ta hjälp här. Ta familjerätten, se till att få reda på allt vad du kan göra för att stoppa en flytt innan ett beslut tas på korrekt sätt

• SmaBarnsMamma86

Jag själv har flyttat några ggr utan att sagt till dotterns pappa. Han har aldrig skrivit på flyttanmälan och hon har alltid blivit tvångskriven. P

• Royalle
    SmaBarnsMamma86 skrev 2016-01-10 14:55:02 följande:

Jag själv har flyttat några ggr utan att sagt till dotterns pappa. Han har aldrig skrivit på flyttanmälan och hon har alltid blivit tvångskriven. P

Hur menar du tvångsskriven? Att det inte spelar roll om pappan protesterar?
  • Purplecat12

Har du bevis på att mamman har vänt barnen mot dig så att dom inte vill vara hos dig ?

Svar på tråden Mamman flyttar utan min vetskap