• Anonym (Undrande)

Umgänge i nya familjer

(Flyttade tråden då jag tror att den passar bättre här. Finns alltså en dubblett.)

Hur gör ni i nya familjer med umgänget? Tänker i familjer där ni haft varannan vecka men inte samma veckor eller helger.

Eller när ni ska planera umgänge framåt som veckor, semestrar och jul?

Hur resonerar ni?

- Vad som är bestämt med barnen och den andra föräldern gäller i första hand.

- Vilka tider barnen är i nya familjen måste synka i första hand.

- Barnens förälders jobbtider styr, övriga prioriteringar sen.

- Vi bestämmer i nya familjen först och sen resonerar vi med våra ex.

- Vi bestämmer med exen kring barnen först och sen planerar vi nya familjen efter det.

- Vi sitter tillsammans med alla ex och planerar.

Detta är nytt för mig så kom gärna med fler förslag och lösningar som inte jag har tänkt på!

• Svar på tråden Umgänge i nya familjer
  • Anonym (Undrande)

Ingen styvförälder som är inne på FL på juldagen? ;)

• mammaåten

Nu har inte jag ett nytt förhållande. Men jag och mitt ex har en väldigt bra relation och vi har tidigare bytt veckor för att det skulle matcha hans brors veckor med barn.

Först och främst skulle vi prata med våra respektive för att se om det är något specifikt som ska hända/ om något krockar men inte bestämma några planer & sedan pratar vi med varandra för att se så det passar.

För oss hade det tex aldrig vart problem att byta veckor om vi båda träffade ny med barn. Det är heller inte problem om jag skulle vilja "ta" vårt barn på hans veckor (om han inte redan har något planerat såklart).

• Anonym (Undrande)
    mammaåten skrev 2015-12-25 20:24:49 följande:

Nu har inte jag ett nytt förhållande. Men jag och mitt ex har en väldigt bra relation och vi har tidigare bytt veckor för att det skulle matcha hans brors veckor med barn.

Först och främst skulle vi prata med våra respektive för att se om det är något specifikt som ska hända/ om något krockar men inte bestämma några planer & sedan pratar vi med varandra för att se så det passar.

För oss hade det tex aldrig vart problem att byta veckor om vi båda träffade ny med barn. Det är heller inte problem om jag skulle vilja "ta" vårt barn på hans veckor (om han inte redan har något planerat såklart).

Det låter toppen förstås men vad skulle hända om ni båda träffade nya och ni t.ex ville ha samma veckor?
  • mammaåten
    Anonym (Undrande) skrev 2015-12-26 00:09:48 följande:

Det låter toppen förstås men vad skulle hända om ni båda träffade nya och ni t.ex ville ha samma veckor?

Förmodligen skulle vi i så fall ha kvar på samma veckor som vi redan har nu. Alternativt ha typ onsdag - onsdag (söndag till söndag nu). Lite beroende på hur situationerna ser ut och vilken anledningen är till att vi vill byta :)
  • BioBonus

Med ena föräldern finns ett detaljerat umgänges/boendeavtal med veckor, datum och tider när det gäller lov, semestrar etc reglerat från TR så där behövs det aldrig förhandlas. Och när det avtalet las fram som förslag så hade min man och jag utarbetat det tillsammans så att vi kände att det fungerade för oss som familj. Men självklart skulle det även accpeteras av den andra föräldern. Helst i alla fall :)

Eftersom vi vet vilka veckor barnet är hos oss, så ligger det till grund när vi samtalar med förälder nr 2. Där går det att vara flexibel, åt båda håll, så att alla har en del semester tillsammans hela familjen och en del var för sig beroende på vilka aktiviteter som inplaneras.

Men det är skönt att ha ett fastställt schema så att man vet vilka veckor man har att röra sig med på sommaren, eller vilka jular man är storfamilj. Med förälder nr 2 gäller vartannat år och det är då anpassat efter avtalet så att alla barnen firar jul tillsammans med oss.

Svar på tråden Umgänge i nya familjer