• Anonym (skuskrus)

Varför blir folk så upprörda av SD?

Ända sedan valet har jag märkt av ett väldigt olustigt klimat på Facebook m.m. Flera vänner har gått ut och öppet påbörjat häxjakter på folk som de misstänker är anhängare eller sympatisörer med SD. Minns att det var och är väl än idag häxjakt bland media inkl andra partier, åtminstone vad jag upplevt, på folk som råkar tycka något som SD säger är bra...

Kan nån förklara varför denna hets och agg över att ett parti fått fler röster än vad många kanske räknade med? Borde väl betyda att vårt demokratiska valsystem funkar.

Tråkigt är väl att folk inte verkar få rösta på vad de vill utan att förföljas. Tycker det liknar scener ur historien med diktaturer och dyl. Röstar du inte på den stora ledaren så blir det "off with her head" som drottningen i Alice i Underlandet sa....

Jaja, det är väl vad Sverige har blivit till. Själv röstade jag inte på SD men är för demokrati och mot hjärntvätt av folket....

• Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SD?
  • Pentagram

Vad exakt menas med häxjakt och förföljelser? Det är tämligen klart att SD-anhängare får mothugg, kritik osv men det är knappast något de kan förvänta sig att INTE få.

Anyway, SD är ett rasistisk parti som går emot Sveriges grundläggande demokratiska värderingar så det är väl tämligen självklart att vettigt folk finner partiet och dess anhängare problematiska. Jag tycker också det är ett definitivt sundhetstecken att folk protesterar snarare än låter SDs ideologi normaliseras i det tysta.

• Dr Nail
    Pentagram skrev 2015-12-22 08:45:37 följande:

Vad exakt menas med häxjakt och förföljelser? Det är tämligen klart att SD-anhängare får mothugg, kritik osv men det är knappast något de kan förvänta sig att INTE få.

Anyway, SD är ett rasistisk parti som går emot Sveriges grundläggande demokratiska värderingar så det är väl tämligen självklart att vettigt folk finner partiet och dess anhängare problematiska. Jag tycker också det är ett definitivt sundhetstecken att folk protesterar snarare än låter SDs ideologi normaliseras i det tysta.

Det är ett tecken på att folk är efterblivna. Du kan inte protestera mot ett missnöjesparti. Eller, du kan - om du vill få partiet att växa.

Jag måste erkänna, varje gång jag läser om deras ökande opinionssiffror, känner jag en viss sadistisk glädje. Speciellt när jag ser upprörda inlägg på fb av min bekantskapskrets

>:D
  • Pentagram
    Dr Nail skrev 2015-12-22 08:55:10 följande:
    Det är ett tecken på att folk är efterblivna. Du kan inte protestera mot ett missnöjesparti. Eller, du kan - om du vill få partiet att växa.

Jag måste erkänna, varje gång jag läser om deras ökande opinionssiffror, känner jag en viss sadistisk glädje. Speciellt när jag ser upprörda inlägg på fb av min bekantskapskrets

>:D
    "Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."

-Martin Luther King Jr.
  • Dr Nail
    Pentagram skrev 2015-12-22 09:15:01 följande:

"Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."

-Martin Luther King Jr.

De goda i det här fallet är tillräckligt korkade för att försöka bekämpa eld med bensin. Det är den stora tragedin (för dem goda); tysta är de verkligen inte :)
  • Världsmedborgare

SD missbrukar vår demokrati och ljuger sig fram, som t.ex det här jag tog upp i en annan tråd.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Jag undrar hur många av SD:s anhängare som vet att SD:s politik är lögn i mångt och mycket.

Ett ex. SD vill ta Sverige ut ur EU, men hur många vet att i samma sekund som Sverige lämnar EU, så kollapsar vår handel med utlandet?
    Detta eftersom alla våra handelsavtal försvinner, då dom är gemensamma med EU.
    Sverige kommer alltså inte längre att kunna handla md EU, mer än som en kund på den öppna marknanden.
    Vilket betyder handelshinder i massor, då EU inte kommer att tillåta att Sverige konkurrerar med EU-länderna.

Så de varor vi importerar kommer att i bästa fall bara bli lite dyrare, men kan i många fall skena iväg till rena fantasipriser.
    Vad gäller exporten så blir det än värre, vi kommer inte att få exportera varor som påverkar företag negativt i EU, inte utan att våra varor först påförs tull, och därmed kommer att bli för dyra att säljas i EU-länderna.

Detsamma gäller även USA, USA har gjort klart för England, att om dom lämnar EU, så kommer USA inte att förhandla med separat med dom, utan USA kommer endast att förhandla om ett handelsavtal med EU.

Det finns fler ex, på samma tema, så det SD påstår kan inte genomdrivas i verjkligheten, det är bara lögner. Givetvis vet SD:s politker det här, men dom vill ha väljare och makt, så politken är bara ett medal att nå dit. Att sen driva den när målet väl är nått, är inget dom kommer att göra.

Allt det jag skriver kan ni själva googla på, så ni ser att det är sant.
    Ni kan ju t.ex börja här: goo.gl/dG6c7c

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dr Nail

Men de kommer att bli det, snart, måste det tilläggas. SD kommer att normaliseras.

• Världsmedborgare
    Pentagram skrev 2015-12-22 09:15:01 följande:

-Martin Luther King Jr.
    Precis så är det, och SD kommer att få det mycket tuffare ju närmare valet vi närmar oss.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dr Nail skrev 2015-12-22 09:25:16 följande:
    De goda i det här fallet är tillräckligt korkade för att försöka bekämpa eld med bensin. Det är den stora tragedin (för dem goda); tysta är de verkligen inte :)
    Skitsnack, sanningen segrar alltid, vi skulle alldrig acceptera att vår demokrati, frihet och att de mänskliga rättigheterna kränktes.
    SD kommer att med vår hjälp radera ut sig själva, det är bara att hoppas att det inte går så långt, att folket tvingas till nån form av våld för att värna demokrati och frihet.

• Världsmedborgare
    Dr Nail skrev 2015-12-22 09:28:25 följande:
    SD kommer att normaliseras.
    Jag kan inte hitta nåt som tyder på det, istället går i motsatt riktning just nu.
  • Dr Nail
    Världsmedborgare skrev 2015-12-22 09:36:20 följande:

Skitsnack, sanningen segrar alltid, vi skulle alldrig acceptera att vår demokrati, frihet och att de mänskliga rättigheterna kränktes.

SD kommer att med vår hjälp radera ut sig själva, det är bara att hoppas att det inte går så långt, att folket tvingas till nån form av våld för att värna demokrati och frihet.

Kör hårt. Jag har förberett popcorn.
Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SD?