En fråga till liberaler
Hur ser ni på brott och straff? Är hårda straff bra? Är det "liberalt" att låsa in folk? Eller kan det rentav strida mot liberala ideal?
Hur ser ni på brott och straff? Är hårda straff bra? Är det "liberalt" att låsa in folk? Eller kan det rentav strida mot liberala ideal?
Jag ser inget självändamål med hårda straff. Straff har i sig inte så mycket av en avskräckande effekt och samhället vinner inget särskilt på att folk slussas runt i en kriminell tillvaro. Det bör självklart finnas konsekvenser av brott, men målet måste vara att brottslingar skall kunna integreras i samhället igen och det är tämligen uppenbart att enkom straff inte får en brottsling att en produktiv medborgare efter att hen släppts ut utan det måste finnas med någon form av kriminalvård.
Jag ser inte inlåsning i sig som något som går emot mina liberala ideal (förutsatt att den inlåsta först visat sig villig att faktiskt bryta mot samhällets liberala lagar).
Jag ser inget självändamål med hårda straff. Straff har i sig inte så mycket av en avskräckande effekt och samhället vinner inget särskilt på att folk slussas runt i en kriminell tillvaro. Det bör självklart finnas konsekvenser av brott, men målet måste vara att brottslingar skall kunna integreras i samhället igen och det är tämligen uppenbart att enkom straff inte får en brottsling att en produktiv medborgare efter att hen släppts ut utan det måste finnas med någon form av kriminalvård.
Jag ser inte inlåsning i sig som något som går emot mina liberala ideal (förutsatt att den inlåsta först visat sig villig att faktiskt bryta mot samhällets liberala lagar).
Jag är socialliberal, ja. Samtidigt ser jag inte hur någon kan kalla sig liberal UTAN att vara feminist men det är väl en diskussion för en annan tråd, antar jag.
Ibland kan det vara befogat att hålla vissa brottslingar inlåsta långa perioder för att skydda andra medborgare. Personligen är jag av uppfattningen att brottslighet inte ska kunna löna sig. En person som begår upprepade brott ska kunna dömas till maxstraff för det aktuella brottet, en typ av "3rd strike" så att säga, utan möjlighet till villkorlig frigivning efter 2/3 av tiden.
Sedan finns sedan ett antal brott med ren morallagstiftning som bakgrund. Människor som hålls inlåsta eller drabbas av höga bötesstraff helt i onödan. Exempel på det är sexköpslagen, narkotikastrafflagen och lotterilagen.
Fokus ska ligga på brott mot individuella rättigheter, det vill säga stöld, mord, misshandel och bedrägeri.
Jag är socialliberal, ja. Samtidigt ser jag inte hur någon kan kalla sig liberal UTAN att vara feminist men det är väl en diskussion för en annan tråd, antar jag.
Liberaler förespråkar till exempel prostitution och okvoterad föräldraledighet.
Fast det där är ju som att säga att konservativa inte vill betala skatt; Det gäller inte alla. En del liberaler är villiga att se att man kan göra avstickare från vad som uppfattas som liberalt om det är vad som behövs för att nå målet, dvs vägen dit kan vara mer flexibel.