• Josefinnilssonn

173/174cm lång kommer jag bli längre?

Hej allesammans det är så att jag funderar över en sak.

Jag vill blir längre trots att jag är rätt så lång redan. När jag fick min mens för ca 2,5-3 år sen så var jag 160cm och idag är jag 173/174 cm. Jag undrar hur länge man växer och hur lång tid efter mensen? (Min pubertet började för ca 3,5 år sedan tror jag). Jag vill bli runt 179cm och undrar om ni har någon erfarenhet av detta eller vet ändå?

Tack på förhand och God Jul!:)

• Svar på tråden 173/174cm lång kommer jag bli längre?
  • glutten

Ingen aning hur det blir för dig men jag fick mens vid 13 och växte en centimeter efter att jag fyllt 20. Är visserligen en bra bit kortare än du och växte myyyycket långsammare, men poängen är: du kan ff växa.

• guinevere

Växte knappt något mer efter att jag fått mens (13 år, sommaren mellan 6:an och 7:an), möjligen någon centimeter. Är nog väldigt individuellt

• Flisan79

Samt hur långa är dina föräldrar. Behöver inte säga så mycket men kan ge ett hum.

• Josefinnilssonn
    Flisan79 skrev 2015-12-21 23:15:25 följande:

Samt hur långa är dina föräldrar. Behöver inte säga så mycket men kan ge ett hum.

Jag är 17 år. Min pappa är kortare än mig (169cm)medan min mamma är längre än mig (runt 180cm är hon).
  • Flisan79
    Josefinnilssonn skrev 2015-12-21 23:22:03 följande:
    Jag är 17 år. Min pappa är kortare än mig (169cm)medan min mamma är längre än mig (runt 180cm är hon).
    Då brås du på din mor men kan dras ner lite i längd pga din pappa.

Förutom att jag ist brås på min pappa (han 183 och mamma 164cm) låter du ganska lik mig. Fick mens när jag var 14 och när jag var 17 så var jag 174 cm. Jag slutade på 175 cm.

Varför vill du bli längre? Är det för att bli bra "modelllängd"? Förutom det så finns det inte så väldigt många fördelar med att vara över 175 cm.
  • Josefinnilssonn
    Flisan79 skrev 2015-12-21 23:30:33 följande:

Då brås du på din mor men kan dras ner lite i längd pga din pappa.

Förutom att jag ist brås på min pappa (han 183 och mamma 164cm) låter du ganska lik mig. Fick mens när jag var 14 och när jag var 17 så var jag 174 cm. Jag slutade på 175 cm.

Varför vill du bli längre? Är det för att bli bra "modelllängd"? Förutom det så finns det inte så väldigt många fördelar med att vara över 175 cm.

Jag får hoppas på att jag växer någon centimeter till då;) ja dels för att jag vill bli bra "modelllängd" och att det är så snyggt att vara lång som tjej tycker jag! Verkligen och hoppas ingen tjej känner sig "sämre" för att de är mycket längre än sina vänner, var stolta öve eran längd!! ;)
  • aztec

Tveksamt. Personligen fick jag mens vid 12år var då 172, blev till slut 181 och slutade växa vid 16års ålder ungefär.

Min mamma är 180 och pappa 175...

• Josefinnilssonn
    aztec skrev 2015-12-21 23:36:20 följande:

Tveksamt. Personligen fick jag mens vid 12år var då 172, blev till slut 181 och slutade växa vid 16års ålder ungefär.

Min mamma är 180 och pappa 175...

Okej, får själv hoppas på att jag växer någon cm till för då skulle jag vara extremt nöjd. Har rätt så långa ben också och det är galet snyggt på oss tjejer tyckerjag!:)
  • Minza83

Fick min första mens när jag var precis 12 fyllda, var då runt 160-165. Slutade växa hösten det året jag fyllde 15, var då 178cm lång ;)

Hur långa är dina föräldrar? Och deras syskon samt kusiner till dig?

• Minza83
    Minza83 skrev 2015-12-22 08:27:30 följande:

Fick min första mens när jag var precis 12 fyllda, var då runt 160-165. Slutade växa hösten det året jag fyllde 15, var då 178cm lång ;)

Hur långa är dina föräldrar? Och deras syskon samt kusiner till dig?

Såg nu hur långa dina föräldrar var, tror du nått din maxlängd men mirakel kan ju ske ;)

Mina föräldrar är och var 169-170 och 186 långa
  • IsDimma

Jag fick min mens när jag var tolv, växte tio cm året efter det och slutade växa vid 13. Är 175 cm, lika lång som mamma, pappa är 194 cm lång.

Jag skulle blivit tio cm längre ändå enligt måtten när jag började skolan, då ville min skolsköterska ge hormoner så att jag skulle stanna i växten. Är idag väldigt glad över att mamma och pappa sa nej

• SpanskaFlugan

Det finns en tumregel som säger, om jag minns rätt, att om man dubblar sin längd vid två års ålder så får man den ungefärliga längden man får som vuxen. Så frågan är hur lång du var när du fyllde två.

• Josefinnilssonn
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-22 08:51:47 följande:

Det finns en tumregel som säger, om jag minns rätt, att om man dubblar sin längd vid två års ålder så får man den ungefärliga längden man får som vuxen. Så frågan är hur lång du var när du fyllde två.

Ja det är frågan;) får kolla upp det och se om de stämmer.
  • Josefinnilssonn
    IsDimma skrev 2015-12-22 08:38:22 följande:

Jag fick min mens när jag var tolv, växte tio cm året efter det och slutade växa vid 13. Är 175 cm, lika lång som mamma, pappa är 194 cm lång.

Jag skulle blivit tio cm längre ändå enligt måtten när jag började skolan, då ville min skolsköterska ge hormoner så att jag skulle stanna i växten. Är idag väldigt glad över att mamma och pappa sa nej

Jaha, men det var ju bra att din mamma och pappa sa nej då:) snyggt att vara långt tycker jag:)
  • Anonym (n)

man brukar ha en växtperiod före/efter mens men sen brukar inte tjejer växa mer så har du haft samma längd rätt länge nu så är det nog den längd du har.

Tycker däremot du ÄR lång :) 

• Josefinnilssonn
    Anonym (n) skrev 2015-12-22 10:37:18 följande:

man brukar ha en växtperiod före/efter mens men sen brukar inte tjejer växa mer så har du haft samma längd rätt länge nu så är det nog den längd du har.

Tycker däremot du ÄR lång :) 

Jag har växt ca 2cm sen i april någon gång så jag vet inte riktigt hur jag ligger till där, om jag har stannat eller om jag kommer växa lire till :)
Svar på tråden 173/174cm lång kommer jag bli längre?