• Preimeg

Någon expert på FK frågor?

Hej jag har några frågor angående barnbidrag och underhållsstöd.
    Jag befinner mig i en separation och har två barn här i Spanien, på grund av min separation så kommer jag bli tvungen att komma hem till Sverige men allt det här har jag på en känsligare tråd på forumet.

Nu är det så att jag behöver lite fakta om vad som gäller.
    Har jag rätt till någon sorts bidrag även fast jag har barnen i ett annat land?

Har jag rätt till att få ut mer pappaledighet för barnen i Sverige nu när jag bara fått ut totalt 13 dgr per barn här i Spanien?

Eller är jag helt ute och cycklar.

Tack för eran tid och hjälp mig om ni kan.

• Svar på tråden Någon expert på FK frågor?
  • sassaa

Jag har ett tråkigt svar, men ring till dem så får du korrekta svar - du vet aldrig hur rätt eller fel främlingar på Familjeliv har :)

• Preimeg
    sassaa skrev 2015-12-21 14:48:53 följande:

Jag har ett tråkigt svar, men ring till dem så får du korrekta svar - du vet aldrig hur rätt eller fel främlingar på Familjeliv har :)

Tack,
    Men kanske någon gått igenom samma sits.
  • Preimeg
    Snövits skrev 2015-12-21 15:33:37 följande:

Du menar om du kan vara f-ledig här i Sverige när barnen är här med dig?

Ja eller för att åka ner för att vara med dem såklart.
  • Preimeg

Vet ju inte om jag får ta ut f-ledighet nu när jag varit utskriven från Sverige.
    Men kommer ju att komma hem så jag vet inte om jag förlorat den delen.

• Preimeg

Så här står det på försäkringskassans web angående hemkomst.

Jag arbetar i Sverige, men min familj bor i ett annat EU/EES-land. Kan jag få barnbidrag från Sverige?
    Ja. Det är i första hand det land som barnet bor i som ska betala ut barnbidrag, men om det bidraget är lägre än det som Sverige skulle betala får familjen mellanskillnaden som ett tilläggsbelopp från Sverige. Kontakta kundcenter på 0771-524 524 för att få reda på vad som gäller i ditt fall.

• JPT

- Har du för avsikt att bosätta dig permanent i Sverige?
    - Kommer barnen ha kvar sitt huvudsakliga boende i Spanien eller kommer de att bo i Sverige? 
    - Hur gamla är barnen? 

• Preimeg
    JPT skrev 2015-12-21 17:08:23 följande:

- Har du för avsikt att bosätta dig permanent i Sverige?
    - Kommer barnen ha kvar sitt huvudsakliga boende i Spanien eller kommer de att bo i Sverige? 
    - Hur gamla är barnen? 

Dem är 5 och tre år.
    Ja på grund av en separation och dålig ekonomi blir jag tvungen att flytta och då permanent.
  • Aniiee

Principen är att landet där barnen bor "avgör", men att man även kan få "eu-familjeförmåner" om föräldrarna bor i olika länder. Barnbidraget ingår där, men inte föräldrapenning/föräldradagar, så vitt jag förstår. Dina barn bor i Spanien. Du har tagit ut all spansk föräldraledighet, du får inte fler, om barnen inte flyttar med dig till Sverige. OM jag förstått det rätt, alltså. 

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Preimeg
    Aniiee skrev 2015-12-21 17:38:28 följande:

Principen är att landet där barnen bor "avgör", men att man även kan få "eu-familjeförmåner" om föräldrarna bor i olika länder. Barnbidraget ingår där, men inte föräldrapenning/föräldradagar, så vitt jag förstår. Dina barn bor i Spanien. Du har tagit ut all spansk föräldraledighet, du får inte fler, om barnen inte flyttar med dig till Sverige. OM jag förstått det rätt, alltså. 

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
    Har ingen aning men hoppas att någon med liknande erfarenheter kanske kan vispa upp någon info om det.
Svar på tråden Någon expert på FK frågor?