• Farfallos

Att bli kallad "hora"

Satt vid middagsbordet häromdagen och pratade med min son och hans kompis om att kalla någon "hora". Jag började lite försiktigt med att fråga vilka personer som blir kallade det, och om de får det "i ansiktet" eller om någon blir kallad hora "bakom ryggen". Jag frågade också om de upplevde någon skillnad mellan ute och inne, samt under skoltid eller på väg till och från skolan. Till sist frågade jag vilka killar som gör så här, och den omedelbara reaktionen var då ett simultant och spontant gapflabb följt av;

"Killar??? Nä, det är bara tjejer som säger hora om andra tjejer. Kanske att Anton eller Hamid (skolans två bråkstakar) säger det någon gång, men nä, ingen annan kille."

Olika skolor kan ha olika "kulturer" på den här punkten förstår jag, men från de skolor som jag har någorlunda tillförlitlig andrahandsinformation i från (via lärare) så är det samma sak. Men jag undrar lite hur det är i de skolor där ni har insyn? Är det i första hand killar eller tjejer som använder ordet "hora"?

• Svar på tråden Att bli kallad "hora"
  • maritbinge

Jag har aldrig blivit kallad hora av en tjej, men det hände att killar sade sådant när jag var yngre. Både till mig och till andra tjejer i skolan. Som vuxen har jag fått höra det ett fåtal gånger av män jag avvisat på krogen. Däremot har jag fått "välmenande" råd från kvinnor (vid två tillfällen, tror jag) om att jag borde "tänka på mitt rykte", vilket väl är ungefär samma sak som att säga hora fast med lite andra ord. Jag har vid ett fåtal tillfällen hört tjejer kalla andra tjejer för horor, oftast då bakom ryggen och sagt i affekt när de är ledsna/arga.

Men under skoltiden upplevde jag trots allt aldrig att hora var ett ord som folk kastade ur sig var och varannan dag. Det hände främst när det uppstod bråk och någon gång kunde man höra killar prata på det sättet om tjejer som inte var närvarande (typ: höhö, där går 50-öres-hororna). 

Min erfarenhet är också att det finns en liten skillnad på hur kvinnor respektive män använder ordet. När kvinnor använder det är det för att de tycker att en tjej betett sig "slampigt", t.ex. legat med en kompis ex och liknande, medan killar verkar använda det mer generellt som ett skällsord när de vill vara elaka mot tjejer. Obs: Menar inte att det ena nödvändigtvis är värre än det andra. 

• Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-21 09:46:25 följande:
    Jag har aldrig blivit kallad hora av en tjej, men det hände att killar sade sådant när jag var yngre. Både till mig och till andra tjejer i skolan. Som vuxen har jag fått höra det ett fåtal gånger av män jag avvisat på krogen. Däremot har jag fått "välmenande" råd från kvinnor (vid två tillfällen, tror jag) om att jag borde "tänka på mitt rykte", vilket väl är ungefär samma sak som att säga hora fast med lite andra ord. Jag har vid ett fåtal tillfällen hört tjejer kalla andra tjejer för horor, oftast då bakom ryggen och sagt i affekt när de är ledsna/arga.

Men under skoltiden upplevde jag trots allt aldrig att hora var ett ord som folk kastade ur sig var och varannan dag. Det hände främst när det uppstod bråk och någon gång kunde man höra killar prata på det sättet om tjejer som inte var närvarande (typ: höhö, där går 50-öres-hororna). 

Min erfarenhet är också att det finns en liten skillnad på hur kvinnor respektive män använder ordet. När kvinnor använder det är det för att de tycker att en tjej betett sig "slampigt", t.ex. legat med en kompis ex och liknande, medan killar verkar använda det mer generellt som ett skällsord när de vill vara elaka mot tjejer. Obs: Menar inte att det ena nödvändigtvis är värre än det andra. 
    Oavsett vilket ord som används så kan man ju uppröra sig över hur illa det är att ha synpunkter på vad två människor är överens om att göra med varandra (även om det är kompisens ex). Att dessutom i nesliga ordalag solka ner människors åtrå och kärlek, och att begränsa en tjejs sexuella frihet gör ju bara det hela än värre. Ordet hora eller slampa i dessa sammanhang har ju en innebörd som går lite längre utanför själva ordet.
  • seriösanvändare

Jag har hört både killar och tjejer använda orden hora eller slampa i syfte ett trycka ner, eller bakom ryggen på någon tjej som anses ha betett sig "lösaktigt." Men det har aldrig varit vanligt i mina kretsar. I viss mån anses det ju loser-aktigt eller trash-beteende att använda såna ord om andra, åtminstone efter högstadiet.

Sen har vi ju de sedvanliga exemplen där killar antingen med himlande ögon och nedsättande ordalag antyder att HON minsann är lätt att få omkull, eller tvärtom: Kallar en "hora" (eller dylikt) när man avvisar dem. Det har inte hänt mig många gånger, men några.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Att bli kallad "hora"