Att bli kallad "hora"
Satt vid middagsbordet häromdagen och pratade med min son och hans kompis om att kalla någon "hora". Jag började lite försiktigt med att fråga vilka personer som blir kallade det, och om de får det "i ansiktet" eller om någon blir kallad hora "bakom ryggen". Jag frågade också om de upplevde någon skillnad mellan ute och inne, samt under skoltid eller på väg till och från skolan. Till sist frågade jag vilka killar som gör så här, och den omedelbara reaktionen var då ett simultant och spontant gapflabb följt av;
"Killar??? Nä, det är bara tjejer som säger hora om andra tjejer. Kanske att Anton eller Hamid (skolans två bråkstakar) säger det någon gång, men nä, ingen annan kille."
Olika skolor kan ha olika "kulturer" på den här punkten förstår jag, men från de skolor som jag har någorlunda tillförlitlig andrahandsinformation i från (via lärare) så är det samma sak. Men jag undrar lite hur det är i de skolor där ni har insyn? Är det i första hand killar eller tjejer som använder ordet "hora"?