• Enyahund

Byta namn på dottern eller inte?

Vi har haft så svårt att bestämma namn på dottern. Till slut valde vi Saga som vi nu kallar henne. Men jag kan fortfarande inte släppa våra två andra alternativ - Olivia och Elisia. Så nu funderar vi på att byta. Vad tycker ni om dessa tre namn? Dottern är 8 veckor så vi måste ju verkligen bestämma nu.

• Svar på tråden Byta namn på dottern eller inte?
  • Milleman

Det är klart att ni kan. Men som du säger, ni måste bestämma er NU :) har ni redan börjat tveka på namnet så blir det kanske jobbigt. Är ni ömsesidigt tveksamma så testa att kalla henne de andra namnen en dag vardera. Fast kanske inte högt inför andra/syskon för det kan ju förvirra lite.

• Cilla93

Olivia är fint men de andra namnen gillar jag inte.

• BCH52

Vilket av namnen fungerar med efternamnet? En rätt viktig sak när man blir vuxen.

• BCH52

...... kompletterar. Heter ni t.ex. Andersson så blir det lite svårt med alla namnen.

Förnamnet slutar på samma bokstav som efternamnet börjar på, det flyter ihop när man säger det t.ex. när man presenterar sig. Säg namnet högt tillsammans med förnamnet, man uppfattar det oftast bättre när man hör det än när man läser det.

I övrigt alldeles utmärkta namn alla tre, namnet Elisia innehåller fyra vokaler och två konsonanter det gör det lite svårt att uppfatta i början, men det är något som omgivningen snart lär sig. Kompisar kommer troligen att förkorta det till Lisa, Eli eller Sia. Barn är ju experter på att komma på sånt.

• IsDimma

Jag gillar bara saga av era alternativ. Men det är inte jag som ska namnge henne så byt ni om ni känner att det är rätt.

• fluu

Fundera på varför du inte kan släppa namnen? Är det något med namnet Saga som inte stämmer, eller har du bara svårt för att bestämma dig slutgiltigt, eller tycker du bara hemskt mycket om de andra namnen?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pimpinellan

Olivia är superfint!  Glad Saga är just en saga för mig,inget namn. Elisia,nja,tror folk skulle missuppfatta vad hon egentligen heter då. Skulle bli Alicia tror jag eller Elise eller nåt.

• Bibbidi

Saga är ett jättefint namn! Olivia är också fint, men Saga är ändå snäppet vassare. ;) Det sista namnet tycker jag var sådär. Tycker ni ska behålla Saga. Men om du inte kan släppa de andra kan du inte bara ge henne dem i mellannamn? =) 

Saga blir tilltalsnamnet men de andra blir mellannamn? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Byta namn på dottern eller inte?