• Anonym (Nyfiken)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Hejsan!

Jag är mamma till en ljuvlig sexåring! Han går i Förskoleklass och åt Fritids som många andra barn i hans ålder.

Jag är lite nyfiken på vad era barn gör efter skolan och på helgerna?

Vår son ääääälskar dataspel och skulle - om han fick, kunna sitta med det jämt! Det får han dock inte. Vi "tvingar" iväg honom på fysiskt krävande arrangemang 3 ggr i veckan. Oftast tycker han det är jätte kul, men ibland blir det lite klagomål.

Han leker inte jätte mycket med sina leksaker men ibland sitter han med sina bilar/lego etc.

Kompisar har han men leker främst med dem i skolan pga farliga vägar för att ta sig till dem, alternativt när vi kan skjutsa.

Sååå. Vad gör era barn??? :)

• Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??
  • Linastrumpan

Min 6åring slukläser böcker och räknar matte om hon får välja själv. Dock så tycker hennes 9-åriga syster att hon är tråkig och vill gärna få med henne att leka så det blir en kompromiss. Vi är ute och gör något tillsammans hela familjen varje ledig dag, går i skogen, till någon park, åker på museum eller liknande. Efter skolan så sitter gärna min yngsta med näsan i en bok så för att få vara ifred får storasyster titta på tv.

• Anonym (Olika)

Min dotter på 4 är rätt trött efter dagis. Hon tittar på barnprogram, äter middag, duschar, leker med sin bror och lite på rummet med sitt dockhus eller så ritar hon. Vi har oftast inga större planer efter dagis, barnen är rätt nöjda med det :)

• Ankissen

Min nioåriga kille leker oftast med legotillverkning eller något med lillasyster som är sex. Annars leker båda med grannarna ihop. Klockan sex får de välja tv eller tvspel.

• Anonym (Så här)

Jag hämtar vanligtvis min pojke i skolan (2:a klass) vid 13.30
    Om det är en vanlig dag, dvs inga aktiviteter eller kompisar, så ser den ungefär ut såhär.
    1 timmes utevistelse - brukar vara kickbike/skateboard
    Mellanmål
    Läxa
    Lek eller tv-spel
    Han har 2,5 timmes skärmtid på vardagar och får själv fördela detta hur han vill.
    Kvällsmat
    Dusch/bad

• Anonym (Nyfiken)
    Linastrumpan skrev 2015-12-20 21:07:08 följande:

Min 6åring slukläser böcker och räknar matte om hon får välja själv. Dock så tycker hennes 9-åriga syster att hon är tråkig och vill gärna få med henne att leka så det blir en kompromiss. Vi är ute och gör något tillsammans hela familjen varje ledig dag, går i skogen, till någon park, åker på museum eller liknande. Efter skolan så sitter gärna min yngsta med näsan i en bok så för att få vara ifred får storasyster titta på tv.

Oj oj oj. Har hon lärt sig läsa alltså. :) Min son har inte varit intresserad av att lära sig läsa och skriva och vi har inte propsat på det heller. Så olika det kan vara. ;) Däremot så tycker han om att se hur saker fungerar, plocka isär saker, bygga ihop saker...När nu tillfälle till det ges. Men läsa...Nej det väntar vi nog med lite till. :) De lär sig iofs lite i Förskoleklassen ändå, men det måste vara på lek, känner vi.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Olika) skrev 2015-12-20 21:15:50 följande:

Min dotter på 4 är rätt trött efter dagis. Hon tittar på barnprogram, äter middag, duschar, leker med sin bror och lite på rummet med sitt dockhus eller så ritar hon. Vi har oftast inga större planer efter dagis, barnen är rätt nöjda med det :)

Låter sunt tycker jag! :)
  • Galaxie

Min dotter är 3 år. Efter förskolan leker hon gärna med Duplo, pusslar, ritar, tittar på barnprogram och "leker" med lillebror 5 mån. Ibland hjälper hon till med middagen.

På helgen är hon oftast ute och leker och är med mig i stallet en del. I perioder vill hon väldigt gärna spela spel på mobilen.....

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Så här) skrev 2015-12-20 21:35:21 följande:

Om det är en vanlig dag, dvs inga aktiviteter eller kompisar, så ser den ungefär ut såhär.

Mellanmål

Läxa

Lek eller tv-spel

Han har 2,5 timmes skärmtid på vardagar och får själv fördela detta hur han vill.

Kvällsmat

Dusch/bad

Oj vilket bra schema ni gjort! Jag tycker det är svårt att få till en sådan struktur på dagarna.
  • Anonym (a)

Har 2 barn, en på 4,5 och en 2åring.

4,5åringen ser på film en stund varje kväll och leker/spelar upp mycket därifrån eller från nått vi läst. Försöker få med mig och/eller småsyskonet i lekarna med varierande framgång. Ritar/pysslar ibland.

2åringen är mer för att leka med leksaker och kan sitta och pilla med playmobil (vi har ännu så länge lagt undan det minsta pillret), låta figurerna gå på toa etc. Gillar musik och dansar gärna (oavsett typ av musik, hoppar glatt runt och försöker headbanga till Iron Maiden )

Bägge fick adventskalendrar med böcker i, äldsta Bamse och yngsta Pixi, så nu har vi läst 15-20 min varje eftermiddag. De gillar för övrigt böcker bägge två och fick 2åringen välja skulle vi nog sitta hela dagarna och läsa.

Under sommarhalvåret är vi ute mycket, antingen i trädgården eller cyklar på gatan. Ibland går vi upp i skogen bakom huset men oftast behöver vi hem så jag kan laga mat

• Anonym (chockad)
    Anonym (Så här) skrev 2015-12-20 21:35:21 följande:

Mellanmål

Läxa

Lek eller tv-spel

Kvällsmat

Dusch/bad

Hur kan man tillåta 2,5 timmars skärmtid (!!) om dagen??
Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??