• AnSta

Vad är "skönhet"?

Blir faktiskt desillusionerad och klart beklämd av all ytlighet som tycks flöda här på Familjeliv och annanstans på media. Allt som räknas tycks vara om du är "snygg".  Och "snygg" är man bara om man är vältränad OCH smal.

Överallt läser man (jag är kvinna) att alla män vill ha smala tjejer och den som säger något annat är "bara pk", eller att om man har över en viss storlek eller fettprocent så går man FETbort (ironi). Kontentan är att man bara är lyckad som människa (kvinna) om man SER UT på ETT visst sätt.

Så vad är "skönhet" egentligen?

Jag vänder mot:
    1. Kategoriseringen: Över stl 38 (eller fettprocent 25%...) är du FET, är du FET är du misslyckad och framförallt OATTRAKTIV. Däremot är du snygg, sexig och BRA om du är SMAL. Nyanserna tycks försvinna helt. T ex att det är bättre att vara tränad och ha hull, än att vara slimmad men totalt otränad. Vi har alla olika preferenser men glöm inte bort nyanserna - som t ex i den aktuella tråden om vilken KROPP män vill ligga med... Tio kvinnokroppar där 6 är likartade (väldigt slimmade), en mitt emellan (slank) och de resterande två åt det kraftigare hållet och den sista som kraftigt fet.

2. Att sådant fokus ligger på utseende enbart när vi diskuterar t ex "skönhet" (i en vidare bemärkelse kan ju en "ful" person vara tilldragande pga charm, humor, vacker insida, "glimten i ögat" osv osv.) Visst, vi tappar nyanser när vi inte samtalar öga mot öga, men ändå.. Låt oss inte glömma bort att det är helheten som egentligen avgör en man eller kvinnas skönhet. ELLER????

3. Att vi bara är hälsosamma om vi är smala. På något annat sätt kan det ju inte vara, tycks många resonera. Men ett sådant tänk är ju faktiskt "upp åt väggarna".
    Personligen tror jag det kan hänga ihop med välfärdssamhällets (mat)överflöd där självkontroll och disciplinerad kropp andas kontroll.

Jag känner att jag måste ta bladet från munnen och protestera högljutt mot både jargong och synsätt här på Familjeliv och nätet i allmänhet.

• Svar på tråden Vad är "skönhet"?
  • History

Hur någon behagar en, kan man nog finna både på insidan och utsidan. Frågan är dock vad en själv lägger i ordet behaga dvs. tillfredsställa en. För många kan nog t ex bara detta med att känna tryggheten att slippa vara ensam väga oerhört mycket. Att känna trygghet tror jag emellertid själv har en mycket större betydelse än vad många i själva verket vill inse. Och här tror jag våra värderingar på vad vi tycker är viktigt kan skilja mycket.
    Skönhet måste för min del attrahera oavsett det gäller insidan eller utsidan. Det som attraherar mig behöver inte attrahera någon annan dvs. vad jag uppskattar hos någon. Sammantaget så tycker jag det hela är en värderingsfråga där jag väger för och nackdelar mot varandra. Var hon t ex lika trevlig som hon var söt osv. Ett högt medelvärde här är för mig vad skönhet står för dvs. en värdering av både inre och yttre egenskaper så långt det bara går.

• Anonym (Ofullkomlig)

Vad jag hatar är att man ska vara perfekt. Underlivet och bröstvårtorna ska vara rosa, underlivet ska dessutom lukta gott. Bröstvårtegårdarna ska inte vara stora. Polisongerna ska inte gå längre ner än halva örat för då ser man ut som en man. Man ska ha smala kvinnliga fingrar. Man ska inte lukta svett. Har man lite större rumpa, höfter och lår så är man fet för rumpan ska inte vara stor och man ska ha ett mellanrum mellan låren. Man ska också ha ljus röst och föra sig och sitta på ett visst sätt som anses kvinnligt. Man ska fnittra och vara lugn och tystlåten.

Jag är kvinna, har stora mörka bröstvårtegårdar, brun färg i underlivet, urinläckage som jag kämpar med (får byta byxor varje dag då lukten tränger igenom), får stora svettfläckar under armarna på sommaren som jag försöker motverka med absolut torr(svettlukten under ärmarna på tröjor går inte bort i tvätten), polisonger ner till käkbenen, runda lår, kraftiga fingrar, breda höfter och stor rumpa, mörk röst, har inte den där typiskt kvinnliga gångstilen eller sittställningen, är social, öppen och skrattar högt.

Har sökt hjälp för tex urinläckaget och svetten men det här är den jag är. Enligt idealet är sådana som jag fula, feta och äckliga.

• Anonym (Syster)

[quote=76138643][quote-nick]Anonym (Ofullkomlig) skrev 2015-12-20 16:08:01 följande:[/quote-nick]

Vad jag hatar är att man ska vara perfekt. Underlivet och bröstvårtorna ska vara rosa, underlivet ska dessutom lukta gott. Bröstvårtegårdarna ska inte vara stora. Polisongerna ska inte gå längre ner än halva örat för då ser man ut som en man. Man ska ha smala kvinnliga fingrar. Man ska inte lukta svett. Har man lite större rumpa, höfter och lår så är man fet för rumpan ska inte vara stor och man ska ha ett mellanrum mellan låren. Man ska också ha ljus röst och föra sig och sitta på ett visst sätt som anses kvinnligt. Man ska fnittra och vara lugn och tystlåten.

Jag är kvinna, har stora mörka bröstvårtegårdar, brun färg i underlivet, urinläckage som jag kämpar med (får byta byxor varje dag då lukten tränger igenom), får stora svettfläckar under armarna på sommaren som jag försöker motverka med absolut torr(svettlukten under ärmarna på tröjor går inte bort i tvätten), polisonger ner till käkbenen, runda lår, kraftiga fingrar, breda höfter och stor rumpa, mörk röst, har inte den där typiskt kvinnliga gångstilen eller sittställningen, är social, öppen och skrattar högt.

Har sökt hjälp för tex urinläckaget och svetten men det här är den jag är. Enligt idealet är sådana som jag fula, feta och äckliga.

[/

Nää, du e härlig! Tack för ditt inlägg säger jag som har tjocka lår, skrattar (för) högt och har svettlökar under armarna emellanåt. ????

• Anonym (Ofullkomlig)
    Anonym (Syster) skrev 2015-12-20 16:29:22 följande:

[quote=76138643][quote-nick]Anonym (Ofullkomlig) skrev 2015-12-20 16:08:01 följande:[/quote-nick]

[/

Nää, du e härlig! Tack för ditt inlägg säger jag som har tjocka lår, skrattar (för) högt och har svettlökar under armarna emellanåt. ????

:D tack, härligt att höra att vi är fler som inte är perfekta :)
  • AnSta

Har ni sett den där, i mitt tycke åtminstone, extrema tråden om vilken av tio bilder männen vill ligga med, och sen är majoriteten av dem supersmala?

Det är i mitt tycke ett exempel på extrem och kategoriskt synsätt på framförallt kvinnas kroppars men även mäns, där den gemensamma nämnaren är att man är oattraktiv och äcklig om du inte är "smal" (och tränad)...

Och jag tycker det är sjuka resonemang!!!! Borta ur diskussionenär allt det som gör en människa attraktiv - har hen lite hull på nåt ställe så är det äckligt! Det värsta är att det är människor som uppfyller samhällets utseendeideal som själva ser ner på alla de andra som inte passar in. Och visst, det är lätt att sitta bakom en anonym dator och häva ur sig kategoriska och nedsättande uttalanden om människor som inte har ett sexpack på magen, men jag tycker det är nedvärderande.

Vi tjänar alla på att ha en mer vidsynt syn på vad som är vackert där den gemensamma grunden är att ta hand om sin kropp, inte vilken storlek man har.

• Anonym (Syster)
    History skrev 2015-12-20 15:30:40 följande:

Hur någon behagar en, kan man nog finna både på insidan och utsidan. Frågan är dock vad en själv lägger i ordet behaga dvs. tillfredsställa en. För många kan nog t ex bara detta med att känna tryggheten att slippa vara ensam väga oerhört mycket. Att känna trygghet tror jag emellertid själv har en mycket större betydelse än vad många i själva verket vill inse. Och här tror jag våra värderingar på vad vi tycker är viktigt kan skilja mycket.

Skönhet måste för min del attrahera oavsett det gäller insidan eller utsidan. Det som attraherar mig behöver inte attrahera någon annan dvs. vad jag uppskattar hos någon. Sammantaget så tycker jag det hela är en värderingsfråga där jag väger för och nackdelar mot varandra. Var hon t ex lika trevlig som hon var söt osv. Ett högt medelvärde här är för mig vad skönhet står för dvs. en värdering av både inre och yttre egenskaper så långt det bara går.

Jag tycker du har många kloka tankar, att det är mycket som attraherar oss inte bara huruvida hen är smal. Men jag upplever att fokuset har blivit för stor på just smalhet/tränad. Jag tycker personligen det är svårt att känna trygghet när jag kämpat med vikten sen jag var 18, och man läser här och på många andra ställen om att 9 av 10 killar/män EGENTLIGEN vill ha smala tjejer men inte vill säga det, och att vi som kallar oss "kurviga" tagit över ett positivt begrepp för att ursäkta en övervikt. Detta är åsikter som kommer fram ur helgens trådar här på Familjeliv. Och jag tycker det är sorgligt!
  • History
    Anonym (Syster) skrev 2015-12-20 19:32:59 följande:
    Jag tycker du har många kloka tankar, att det är mycket som attraherar oss inte bara huruvida hen är smal. Men jag upplever att fokuset har blivit för stor på just smalhet/tränad. Jag tycker personligen det är svårt att känna trygghet när jag kämpat med vikten sen jag var 18, och man läser här och på många andra ställen om att 9 av 10 killar/män EGENTLIGEN vill ha smala tjejer men inte vill säga det, och att vi som kallar oss "kurviga" tagit över ett positivt begrepp för att ursäkta en övervikt. Detta är åsikter som kommer fram ur helgens trådar här på Familjeliv. Och jag tycker det är sorgligt!
    I mina ögon så är det nästan alltid de som har lite extra hull som är sötast. En tjej som är smal är i mina ögon mycket sällan kvinnligt söt. Jag tycker sålunda det kvinnliga och det jag uppskattar av en kvinnas yttre visar sig bättre när hon har lite former. Smala kvinnor skulle ju lika gärna kunna vara smala killar. Och så har det ju också blivit om vi ser till hur modellvärlden dvs killar som uppträder som kvinnliga modeller. Så vem vet, många killar idag skulle kanske därmed se en viss attraktion hos andra killar. Själv föredrar jag dock vad jag skulle vilja kalla kvinnligt hull. Allt sedan jag anser det hör till en kvinnas yttre skönhet, för annars så skulle ju hon ju lika gärna vara en man.
  • Pkb

Fast vi behöver ju inte kalla smala tjejer för män för att större tjejer ska må bättre. Man kan ju helt enkelt säga att man föredrar lite rundare kvinnor. Allt man tänker behöver man ju inte säga, det kan såra.

• Flisan79

Bara för att flika in. Jag tror säkert att det kan vara som du säger. Men ärligt så upplever jag här på fl något nästan tvärt om. I de mer "seriösa" trådarna verkar det föredras "riktiga" kvinnor med lite hull. Det ska vara en rejäl rumpa, stora bröst och mycket att ta i.
    Kanske detta fastnar för mig som är motsatsen. Jag känner snarare att ingen verkar vilja haven smal tjej. Bara snubbar som även föredrar "fasta" bröst och putig rumpa (samt skära bröstvårtor och streckfitta, haha)

Vad jag vill ha sagt är att man nog har en tendens att se det negativa eller motsatsen till sig själv mer än det positiva.

För mig har frågan nästan gått så långt att jag undrar om det öht är män som skapat det smala idealet eller om det snarare är vi kvinnor.

• Anonym (Syster)
    Flisan79 skrev 2015-12-21 22:01:40 följande:

Bara för att flika in. Jag tror säkert att det kan vara som du säger. Men ärligt så upplever jag här på fl något nästan tvärt om. I de mer "seriösa" trådarna verkar det föredras "riktiga" kvinnor med lite hull. Det ska vara en rejäl rumpa, stora bröst och mycket att ta i.
    Kanske detta fastnar för mig som är motsatsen. Jag känner snarare att ingen verkar vilja haven smal tjej. Bara snubbar som även föredrar "fasta" bröst och putig rumpa (samt skära bröstvårtor och streckfitta, haha)

Vad jag vill ha sagt är att man nog har en tendens att se det negativa eller motsatsen till sig själv mer än det positiva.

För mig har frågan nästan gått så långt att jag undrar om det öht är män som skapat det smala idealet eller om det snarare är vi kvinnor.

intressant. Ligger säkert mycket i det där med motsatsen. Jag tror DEFINITIVT att kvinnor medverkar till medskapandet av kroppsidealen, och vi är då inte så snälla mot varandra många gånger kan jag tycka. Någon, en tjej kring de 30 - skrev till exempel i tråden om de tio bilderna där 6 var på mkt deffade tjejers magar, att hade man lite "fläsk" var det "fan inte snyggt alltså" - och det var en tjej. Sen kan man ju givetvis diskutera vad som räknas till "fläsk" så klart. En obese - fet - person är väl vad jag tänker på då, personligen. Men på hennes olika inlägg lät det som att även ett litet "cykeldäck" var fläsk. och sitter man t ex ner så är det väl lätt hänt att kvinnor kan ha det.
    Det är så himla små marginaler i dagens samhälle om vi duger eller inte. JAg tycker det är skrämmande. Att vara hälsosam tycker jag är viktigare, inte att se ut på ett visst sätt.
  • Anonym (Syster)

Faktum är att jag tycker en spännande och tilldragande personlighet kan vara viktigare än utseende, och många gånger uppväga ett inte fullt så tilldragande yttre.

Därför kan jag nästan bli galen när jag läser i trådar som handlar om utseende och hur många bara lägger vikten vid det.

Av kanske trettio inlägg i en tråd påpekar en eller två att även insidan räknas. Jag kan förstå att TS reagerar. 

• AnSta
    Anonym (jxjöpo) skrev 2015-12-26 15:36:47 följande:

Intressant....

om du nu inte bara var spydig så får du gärna utveckla isf. Cool
  • fjlmcv
    AnSta skrev 2015-12-26 16:34:51 följande:

om du nu inte bara var spydig så får du gärna utveckla isf. 

Jag tycker tråden är intressant,hur folk tänker.

Om de kanske tänker som jag.

Och det gör en del ser jag.
  • AnSta
    fjlmcv skrev 2015-12-26 16:38:10 följande:
    Jag tycker tråden är intressant,hur folk tänker.

Om de kanske tänker som jag.

Och det gör en del ser jag.
    utveckla mer, vet ja!
  • iris96

Utseende fixeringen är så extremt irriterande. Kraftig som smal vem bryr sig? Vem har rätt att säga hur man ska se ut? Herregud, små pojkar borde få lära sig att en normal kvinna från början innan allt fix å trix har små bröst men även stora å hängiga finns alla möjliga utseenden, underlivet och anus är brunt å hår kan förekomma i stor del i underlivet men också vid anus. Å celluliter och bristningar det är normalt och absolut inget konstigt.
    Jag verkligen avskyr hur samhället påverkar oss tjejer. Det gör mig illamående!!!

• History

Varför inte vända på det! För jag tror nog det finns minst lika många killar, män som nu är minst lika irriterade över detta tråden handlar. Ja jag tror snarare att killar, män blir minst lika mycket drabbade av denna fixering av er tjejer, kvinnor.

Jag menar inget illa med detta. Nej men jag tycker nog det allt för mycket skrivs om kvinnan vara eller inte vara när det skönhet. Men mannen då? Ja han kan nog minsann bli drabbad på sitt sätt av tjejers, kvinnors bedömning och fåfänga av vad som där bara nu anses vara "skönhet". Jag tror hur som helst det inte är lättare att vara man beträffande detta med vad som anses vara skönhet hos män. Se bara hur det ser ut i modetidningarna mm eller hur utseende fixerade många män även är.  

• AnSta
    History skrev 2015-12-30 22:52:53 följande:

Varför inte vända på det! För jag tror nog det finns minst lika många killar, män som nu är minst lika irriterade över detta tråden handlar. Ja jag tror snarare att killar, män blir minst lika mycket drabbade av denna fixering av er tjejer, kvinnor.

Jag menar inget illa med detta. Nej men jag tycker nog det allt för mycket skrivs om kvinnan vara eller inte vara när det skönhet. Men mannen då? Ja han kan nog minsann bli drabbad på sitt sätt av tjejers, kvinnors bedömning och fåfänga av vad som där bara nu anses vara "skönhet". Jag tror hur som helst det inte är lättare att vara man beträffande detta med vad som anses vara skönhet hos män. Se bara hur det ser ut i modetidningarna mm eller hur utseende fixerade många män även är.  

Det är bara bra att vända på perspektiven. MEN du har både "rätt o fel" i mitt tycke. Rätt därför att det IDAG har blivit mycket som du säger för män också. Fel drf att jag ser fler snygga tjejer och kvinnor som är tillsammans med t ex otränade, överviktiga eller "fula" (vad nu det är egentligen) killar och män. Och det tror jag har konstaterats många gånger förr. Sen är det rent historiskt så att kvinnors värde berott på två ting: hemgiftens storlek (dvs hur förmögen hon o familjen var) samt hennes skönhet. Kvinnor har ALLTID värderats för sin skönhet (eller brist på den)! Sen är jag helt övertygad om att kvinnor oftare kan se bortom ett sexpack på magen (eller frånvaron av den) än vad kanske män kan som ofta är mer visuella.

Men detta är ju också generaliseringar i viss mån.

Men vet du vad, jag tror att ju mer levande INRE vi människor besitter , desto mer saker och egenskaper finner vi vackra, intressanta och snygga hos en partner. =)
  • History
    AnSta skrev 2016-01-02 11:31:57 följande:
    Det är bara bra att vända på perspektiven. MEN du har både "rätt o fel" i mitt tycke. Rätt därför att det IDAG har blivit mycket som du säger för män också. Fel drf att jag ser fler snygga tjejer och kvinnor som är tillsammans med t ex otränade, överviktiga eller "fula" (vad nu det är egentligen) killar och män. Och det tror jag har konstaterats många gånger förr. Sen är det rent historiskt så att kvinnors värde berott på två ting: hemgiftens storlek (dvs hur förmögen hon o familjen var) samt hennes skönhet. Kvinnor har ALLTID värderats för sin skönhet (eller brist på den)! Sen är jag helt övertygad om att kvinnor oftare kan se bortom ett sexpack på magen (eller frånvaron av den) än vad kanske män kan som ofta är mer visuella.

Men detta är ju också generaliseringar i viss mån.

Men vet du vad, jag tror att ju mer levande INRE vi människor besitter , desto mer saker och egenskaper finner vi vackra, intressanta och snygga hos en partner. =)
    Detsamma tycker jag dvs. jag tycker ur mitt perspektiv som man att du har både rätt och fel. Men det är inte utan att jag faktiskt önskar att du har rätt. Visst kan det finnas de kvinnor som ser bortom sexpack. Ja det tror jag säkert. Men jag menar dock att ni kvinnor ändå har lite andra egenheter som kan kännas minst lika kränkande. Ja om inte betydligt mer, än att inte bli accepterad för sin kropp t ex sådant som jag i och för sig kan förstå kan göra att ni känner er otrygga. För jag menar bestämt att ni kvinnor i kontrast till hur många män är ang. det du är så bekymrad över. Är mycket mer känsliga för sådana saker som har med jobb, social status, utbildning, generell psykisk och fysisk hälsa mm. Jag vill t ex påstå att en man t ex kan ha mycket lättare att acceptera "svagheter" såhär än ni kvinnor. Ja jag tror att mannen i sin desperation att få vara ihop med någon mm kan ha mycket lättare att acceptera sådana här "svagheter". Observera nu att jag nu sätter ordet svagheter inom situation tecken. För jag själv anser naturligtvis inte att mitt ringa funktionshandikapp är så betydande för att jag nu inte ska vara värd att vara ihop med. För mig har detta känts såsom en förbannelse. Ja om du bara visste hur dåligt jag mått dåligt för detta. Och det trots att få män i min ålder är lika vältränade som jag. Inte sexpack, men nära därpå. Men det är något jag fått kämpa för liksom mycket annat som jobb, utbildning mm, men där jag ändå inte känner att jag duger. Ja om du bara visste hur skrämmande detta med ett så kallat psykosocialt funktionshandikapp t ex kan vara. Jag vet väl vad jag talar om i detta fallet eftersom jag sitter med i ett brukarråd i min stad som just arbetar med att minska fördomar och rädsla för psykisk (o)hälsa.
    http://brukarradet.webnode.se/
Svar på tråden Vad är "skönhet"?