• Anonym (TS)

Hjälp och råd

Nu är det så att detta gäller inte mig utan en komois som jag känner. Hon vågar inte ta hjälp från någon även att jag vet att hon skulle behöva göra det.

Hon är frånskild sen ett år tillbaka. Har barn i åldern 18.14.9. Barnens pappa skrev på pappren för ensam vårdnad eller rättare sagt hon hade inget att säga till om. Så hon betalar fullt underhåll till honom som ej går via försäkringskassan.

Barnen bor hos henne varannan helg. Det händer att barnen är hos henne i veckorna men har sagt till henne att hon måste då dra av från underhållet men hon vågar inte . Är det rätt att hon ska betala fullt när barnen är ibland oftare hos henne än vad dom ska vara.

Han skickar sms till henne och trakiserar henne flera gånger i veckan. Han tycker att hon tex ska hålla sig hemma med barnen och inte åka hem till hennes väninna på helgen en kväll, bor på samma ort. Barnen är nämligen med då och är lika välkomna där som hon.

Hon vågar inte säga till han men vill nu gärna fråga er vad hon ska göra. Tror inte hon mår bra innerst inne och är nämligen rädd att kontakta hjälp då hon inte vet vad han kan göra.

• Svar på tråden Hjälp och råd
  • Brumma

För det första så har vårdnad inget med boende att göra. Underhåll skall betalas även om man har gemensam vårdnad.

Egen vårdnad är inget som bara en förälder kan besluta om. Så antingen har hon själv skrivit under pappren eller så har han förfalskat hennes underskrift. Vilket i sin tur är olagligt.

Fullt underhåll utanför försäkringskassan? Förstår inte vad du menar där?

Underhållsbidrag utanför försäkringskassan kan vara hur högt eller lågt som helst.. Antingen har föräldrarna kommit överens om det eller så finns en dom som reglerar summan.

Men självklart skall hon betala underhåll om barnen bor hos pappan.

Avdrag får hon göra om barnen sover hos henne fem dygn i sträck eller sex dygn på en kalendermånad. Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn.

Det är dock inget måste utan upp till den underhållsskyldige. Är hon rädd är det naturligtvis inte bra men annars förstår jag inte vad du har med det att göra?

Hur mkt är barnen hos henne?

Så länge barnen inte far illa får hon naturligtvis göra vad hon vill under umgänget. Om hon åker till väninnan och tex dricker mkt eller ignorerar barnen är det såklart en annan sak. Eller om barnen inte följer med.

Men mår barnen bra så har han inte med det att göra.

Vad hon kan göra då.. Gällande underhållet så är ju en idé att antingen gå genom försäkringskassan eller få det fastställt i domstol. Eller komma överens om en summa. Avdrag får hon som sagt göra enligt reglerna. Går man genom försäkringskassan är underhållet 1573 per barn. För tre barn blir det då 4719:- Har hon barnen fem dygn i sträck eller mer än sex dygn per månad får hon då göra avdrag med 117:- per dygn. Om hon är rädd för ngt (beroende på vad) är samarbetssamtal hos familjerätten alternativt en polisanmälan ett alternativ. Eller stämma honom för boende/umgänge.

Barnen är såpass stora att deras åsikter kommer att tas i beaktande - var vill de bo?

Gällande de sms han skickar så föreslår jag att hon inte läser dem. Är de hotfulla så bör hon dock spara dem och anmäla hokom. Ett alternativ är att skaffa en mobil som hon bara använder till honom och att hon läser sms en gång i veckan.

Men det är svårt att råda då jag inte riktugt är med på vad hon är rädd för och varför pappan lägger sig i och vad han skriver..

Svar på tråden Hjälp och råd