• Soffan86

Varannan vecka jul

Jag vill och min dotter vill vara lite med mig på julafton men pappan bråkar och säger att det är hans vecka och att hon ska vara med han. Både jag och dottern är ledsna och har aldrig firat på var sitt håll förut. Enligt familjerättens synpunkt ur ett barns ögon på högtider borde det väl vara bäst att man delar på dom?

• Svar på tråden Varannan vecka jul
  • S c h n a

Ja men såklart man gör undantag där, annars får man ju vänta ganska många år innan det blir byte.

• Nyfikna72

Nja barnet lär sig nog vad som gäller. Det är ingen katastrof att fira vartannat år på det viset. Många som har det s och det fungerar ju även om jag förstår att ni vill vara tillsammans jämt men nu går ju inte det.

• Milleman

Just jul brukar ju de flesta dela upp så båda föräldrar får träffa sitt/sina barn så nära julafton som möjligt. Menar han att du träffar ditt barn imorgon den 20:e och nästa gång den 28:e?
    Att dela upp självaste julafton hade vi nog haft svårt med här pga avstånd och beroende på var julen ska firas.

• Elokin

Nej, hans argument håller inte. Storhelgerna delar man upp separat, utan hänsyn till vanliga veckoschemat.

• Griseknoen35

Vanligt är att köra varannat år jul och varannat nyår. Har han jul i år så får väl du ha dottern på nyår och tvärtom nästa år. Dottern får nog en bra jul hos sin far också. Det är väl inte konstigt att pappan vill fira jul med sitt barn om han aldrig fått göra det tidigare. Om inte har ni inget avtal som reglerar storhelger mer än varannan vecka så har han ju dessutom rätt i att det är hans vecka.

• Soffan86

Självklart ska man dela lika runt stor helger, förra julen va de samma visa men självklart kan jag ju fira nyår och midsommar med henne då pappa firar med sina kompisar???? och hade de vart tvärtom att de va min vecka så hade han oxå fått fira jul med henne vilket han har fått tidigare, tråkigt att min dotter får vara ledsen för hon vill ju va med oss här oxå,

• Julmarodören

Hur gammal är din dotter?

Det verkar som dina känslor överförs till dottern. Om du hade visat att det var okey med att hon var hos pappan och ni skulle göra det mysigt under nyår istället hade det inte varit några problem. Ge inte din dotter skuldkänslor för något hon inte kan påverka!

• Kasperina

Har ni inte skrivit något avtal?
    Vi har vv, men får välja hur vi vill göra med storhelger och lov varannat år.
    Julen har vi delat upp i tre perioder där en period löper över jul och en annan över nyår. Vi väljer varannat år.
    Sommarsemestern samma sak, vi har tre veckor var (kommer nog att utöka till 4 nu när han går i skolan) och får välja vilka veckor vi vill ha varannat år.
    Sportlov, höstlov och påsklov har vi varannat åt och får då välja om vi vill ta hela lovet eller köra enligt schema. Generellt gör vi så att om vi ska åka någonstans tar vi lovet, annars kör vi enligt schema. Nästa sportlov åker vi iväg tillsammans allihop. Midsommar har vi också varannat år.
    Dessutom byter vi vecka då året har 53 veckor, så nu byter vi nästa år Då kommer jag äntligen få fira allhelgonahelgen med sonen för första gången sen separationen.
    Har ni inte skrivit speciellt avtal om högtider måste ni göra det, annars kommer ju samma person på alla loven jämt.

Svar på tråden Varannan vecka jul