Flyttat långt bort
Har en dotter med mitt ex. Varit separerade i ca 5 år. Dottern var 2 år då. Han har haft minimalt intresse för henne och mer fokuserat på sina behov. Han har inte varit snäll så hon är rädd för honom.
Han hade henne två dagar i veckan först (en dag i taget för hon var så liten och ville inte vara ifrån mig) sedan efter ca 6-12 månader bytte vi till varannan helg i nåt halvår. Hon ville dock inte sova där så vi kom överens om en dag i veckan och det var han och dottern nöjda med. Så hade vi det under kanske 2 års tid.
Senaste 1,5 åren har han bott i Spanien. Drog som ett brev på posten för att "hitta på nåt kul ett tag" trots barnen och trots att han hade jobb mm här. Så nu har han varit borta och kommit till Sverige ca 4 ggr/år.
Han säger jämt att han snart kommer tillbaka men det händer ju aldrig. Dottern är nu 7,5 år! De pratar på Skype kanske 1, ibland 2 ggr/v i max 5 minuter. De har inget att säga varann och hon ger nästan alltid över samtalet till mig...
Jag har under alla dessa år försökt få honom till en god relation. Jag har skickat bilder, skrivit uppdateringar, bjudit in honom mm mm men aldrig en fråga eller undran om dottern någonsin? Nu har ja lagt ner det efter 5 år. Han får fråga om han är intresserad.
Han har nu varit tillsammans med en tjej i Spanien i ett halvår så inte mycket tyder på att han kommer hem igen. Hur mycket måste jag engagera mig i detta?? På riktigt alltså, aldrig en fråga om hur det går i skolan, hur hon mår, vad som händer, hur det funkar för oss att bo själva ingenting! Han vet inte vad hon leker med, vilka kompisar hon har, vilka intressen eller stl på kläder. Han vet ingenting!
Vart går gränsen för vad jag måste göra??