• ise04

clomid/ pergo

jag har alltid haft svårt att bli gravid. så nu har jag äntligen fått första kuren av pergo.
    och anledningen till varför, är ju att vi vill hjälpa det lite på traven.
    orkar inte vänta i flera år innan de blir nå.

plus att min dröm och min mans dröm är också att få tvillingar. vilket chanserna ska öka en hel del när man äter en pergo.
    så nu väntar vi bara på nästa mens så jag kan börja.

så frågan till er är
    -hur vanligt är det att man får tvillingar
    - är det en jobbigare graviditet
    - är ju gastric sleeve opererad så jag vet inte hur det påverkar kommande graviditet
    - kan tillägga att jag har alltid mens varje månad så ägglossning måste ja ju ha, men alltid haft svin svårt att bli gravid.

så ni får gärna dela med er, av allt ni vet med pergo, tvilling grav osv.

"
  • Svar på tråden clomid/ pergo
  • Långbenopluto

Man har mens även om man inte har ägglossning eftersom det är slemhinnan i livmodern som stöts ut oavsett om det har kommit ett ägg eller inte.

• Jasmin Karlsson

Är gravid i v 18 med tvillingar (genom IVF). Hittills har det varit en mycket jobbigare graviditet än första gången med ett barn! Mer illamående, tröttare, känner mig svagare osv. Och det blir nog inte lättare, man blir större, tyngre, måste ofta bli sjukskriven ett tag in och större risk att föda för tidigt. Jag är också lite nervös över att få två bebisar och att försöka uppfylla deras närhetsbehov första tiden.

• Jag är bara jag

Biverkningar/risker med Pergo:
    överstimulering
    cystor
    flerbarnsbörd med fosterreducering som följd
    för tunn slemhinna så man inte ens kan bli gravid

Du står under läkarkontroll hoppas jag? Målet vid Pergo är ett barn-aldrig två.

• ise04

okej tusen tack för svar. vet att målet är ett barn,men kan ändå inte sluta och hoppas. jag vill ha två så är. och det är min önskan.

• Jag är bara jag

Du riskerar 4-hur skulle du ta det? Vet flera som fått sexförbud efter Pergo. Jag sätter in 2 embryon varje gång för att ha chans till ett barn. Förlorade två i maj och tro mig-har man kämpat i över 9 år och förlorat 5 barn i missfall är man överlycklig om man får ett barn. Är du ung hinner du ju få 2 barn ändå och behöver inte ta 2 på en gång med de risker det innebär.

• ise04

men givetvis så är vi ju även lika lyckliga om det skulle bli en. men hoppas och önska får man ju.

förra graviditeten så hade jag problem med mycket blödningar, blödde fram till v28 då livmodern flyttades upp sen.

• ise04

har varit gravid 6 ggr men har bara ett barn, på 5 år. så vi har verkligen försökt, och jag vet hur hemskt det känns att försöka och försöka och så får man missfall. så jag vill jätte gärna ha ett till barn och att få två skulle va en otrolig lycka. då vi haft svårt att bli gravida och behålla det. men det här med att man ska ta vul, verkar ju vara väldigt olika beroende på gynekolog och vars man går. vissa skriver ut ett recept på sex månader direkt.

sj skulle ja bara vara överlycklig om jag skulle lyckas plussa och lyckas behålla det utan missfall.

jag är över trettio, så jag är inte last gammal, men inte ung heller.

Svar på tråden clomid/ pergo