• Trooi

Kåvepenin mot urinvägsinfektion?

Hej

Jag är gravid i v 21 och nu har det visat sig att jag har fått en urinvägsinfektion. Har inte haft några symptom, förutom kanske att jag känt mig mer kissnödig än vanligt, men det kan ju lika gärna ha med graviditeten att göra.

Har fått Kåvepenin utskrivet, men som jag har förstått så är det inte första handsalternativet vid Uvi... Så då blev jag lite fundersam varför jag har fått det utskrivet. Läkaren tyckte att jag inte behöver ta det om jag inte har några besvär. Men jag funderar på att ta det ändå, känns inte bra o gå omkring med en uvi. Är det någon annan som har ätit det mot uvi som gravid?

• Svar på tråden Kåvepenin mot urinvägsinfektion?
  • Långbenopluto

Har man UVI som gravid ska man ALLTID behandla för det kan leda till svårare infektioner och missfall.

Du ska givetvis behandla!

• Trooi
    Snövits skrev 2015-12-17 18:01:18 följande:

Har man UVI som gravid ska man ALLTID behandla för det kan leda till svårare infektioner och missfall.

Du ska givetvis behandla!

Ja det var det jag tänkte också. Det var just pencillinsorten som gjorde mig fundersam. Verkar ju som sagt inte vara det första man skriver ut mot uvi.
  • Långbenopluto
    Trooi skrev 2015-12-17 18:04:53 följande:
    Ja det var det jag tänkte också. Det var just pencillinsorten som gjorde mig fundersam. Verkar ju som sagt inte vara det första man skriver ut mot uvi.
    Jo, jag fick Kåvepenin.
  • Trooi
    Snövits skrev 2015-12-17 18:15:23 följande:

Jo, jag fick Kåvepenin.

Ok, vet du varför du fick Kåvepenin? Hade du GBS? Kännet mig lite nojjig nu :/ får höra mer med läkaren imorgon...
  • MimmiGbg

Jag fick Kåvepenin för lunginflammation som jag förstod det som är en bredspektra antibiotika. Låter faktiskt lite märkligt. Kan du ringa VC och kolla efter? 1177?

• arianne03
    MimmiGbg skrev 2015-12-17 21:44:12 följande:

Jag fick Kåvepenin för lunginflammation som jag förstod det som är en bredspektra antibiotika. Låter faktiskt lite märkligt. Kan du ringa VC och kolla efter? 1177?

Kåvepenin är penicillin, ett antibiotikum med smalt spektrum. Däremot är det inte förstahandsvalet vid urinvägsinfektion. Kan du ringa och fråga varför du inte fick tex pivmecillinam?
  • Am87

Har du GBS? Isåfall är Kåvepenin rätt behandling. Dock borde ju läkaren informerat dig om det var GBS då det innebär att du även behöver få antibiotika i samband med förlossningen. Ring och fråga! Lycka till.

• Trooi
    Am87 skrev 2015-12-18 10:07:52 följande:

Har du GBS? Isåfall är Kåvepenin rätt behandling. Dock borde ju läkaren informerat dig om det var GBS då det innebär att du även behöver få antibiotika i samband med förlossningen. Ring och fråga! Lycka till.

Fick veta att jag har tydligen en typ av streptokocker, men det är inte GBS. Så det är väl därför jag fått Kåvrpenin. Kommer få behandling vid förlossning.
Svar på tråden Kåvepenin mot urinvägsinfektion?