Kolik - vad göra? vågar man ta fänkålste?
Jag har en sex veckor gammal bebis som de senaste tre-fyra veckorna besvärs av kraftiga magsmärtor, särskilt på kvällen mellan kl 19 och 23. Han är då väldigt skrikig och sprattlar som tusan. Det blir än värre av D-vitamin och järn som han behöver ta enligt läkare. Det gör ont i hela mig att se honom lida så och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har testat miniform och Semper magdroppar men de har inte hjälpt (snarare tvärtom). Han pruttar mycket och han får rapa ett par gånger varje måltid. Har fått tips om att inte amma så ofta, men amma är det enda som lugnar honom på kvällen så det har jag svårt att sluta med, ammar eller flaskmatar nästan hela kvällarna mellan skrik tills barnet till slut somnar med huvudet mot mitt bröst. Han vägrar ta napp. Jag äter inga mjölkprodukter, ingen lök eller kål.
Har läst i många äldre trådar om tips på fänkålste som kan intas av mamman och eller barnet. Har också sett Livsmedelsverket numera avråder från detta pga att fänkål innehåller estragol som kan vara svagt cancerframkallande. Hur gör ni andra med samma problem? Vågar man ta fänkålste ändå (risken verkar så liten och att inte sova (barnet sover ca 8 timmar per dygn sammanlagt, max 2 timmar i sträck) är också riskfyllt). Hur tänker ni?