• GingerX

Kolik - vad göra? vågar man ta fänkålste?

Jag har en sex veckor gammal bebis som de senaste tre-fyra veckorna besvärs av kraftiga magsmärtor, särskilt på kvällen mellan kl 19 och 23. Han är då väldigt skrikig och sprattlar som tusan. Det blir än värre av D-vitamin och järn som han behöver ta enligt läkare. Det gör ont i hela mig att se honom lida så och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har testat miniform och Semper magdroppar men de har inte hjälpt (snarare tvärtom). Han pruttar mycket och han får rapa ett par gånger varje måltid. Har fått tips om att inte amma så ofta, men amma är det enda som lugnar honom på kvällen så det har jag svårt att sluta med, ammar eller flaskmatar nästan hela kvällarna mellan skrik tills barnet till slut somnar med huvudet mot mitt bröst. Han vägrar ta napp. Jag äter inga mjölkprodukter, ingen lök eller kål.

Har läst i många äldre trådar om tips på fänkålste som kan intas av mamman och eller barnet. Har också sett Livsmedelsverket numera avråder från detta pga att fänkål innehåller estragol som kan vara svagt cancerframkallande. Hur gör ni andra med samma problem? Vågar man ta fänkålste ändå (risken verkar så liten och att inte sova (barnet sover ca 8 timmar per dygn sammanlagt, max 2 timmar i sträck) är också riskfyllt). Hur tänker ni?

• Svar på tråden Kolik - vad göra? vågar man ta fänkålste?
  • Långbenopluto

Vilken D-vitamin ger du? Den i olja eller vatten? Prova ge den andra sorten, det hjälpe min sons mage.

Ja, D-vitaminet är jätteviktigt, så den ska du inte sluta ge.

• minerva123

Jag skulle inte tveka att själv dricka fänkålste i din situation eftersom perioden du dricker det inte kommer att bli särskilt lång. Däremot skulle jag inte ge det åt bebisen.

• Dockan

Har ni fått prova akupunktur? Gått spädbarnsmassage och fått tips på massage rörelser?

Jag hade undvikt teet. Ta hjälp av vänner/släkt för avlastning av er.

• GingerX

Tack för svaren!

Akupunktur har jag inte testat, det verkar bra, känner du till någon som är duktig i Stockholm?

Testade att skippa D vitamin o järn ikväll och vilken skillnad, lugn och glad bebis! Då kör jag ändå vattenlösliga D vitamin numera, efter att ha testat olika oljebaserade. Konstigt att ingen kan tillverka milda vitamintillskott till bebisars känsliga magar. Men måste ju ta vitaminerna...

• Bf29okt

Testa anis te . Ta en tesked anis och koka det i en deciliter vatten .

• Dockan

Nej, känner tyvärr inte till Stockholm. I vårt landsting är det just landstinget som erbjuder behandling (via BVC). De hade ett stort blindtest för ett par pr sedan, som slog väl ut. Så nu erbjuds alla med kolikproblem.

Prata med ditt BVC. <3

Och just järn ger ju även vuxna magknip. :(

• Grodis15

Vilken dos tar ni på järndropparna? Testa sänka till lägsta dos och trappa sedan långsamt upp för att bygga upp en tolerans mot dessa. Niferex är hemskt verkligen för de små! Prata med läkaren som skrev ut dem och fråga om ni kan göra så.

• Pedalen

Jag drack fänkålste, tyckte det lindrade en del. Vill också tipsa om att köpa d-droppar på hälsokosten, tillsatsfria. Det är de enda mina barns magar tål!
    När på dagen ger du järn? Blir det skillnad om han får tidigare?

• GingerX

Pedalen, vilka d-droppar köper du? Vi vill helst använda tillskott utan massa tillsatser så vi har testat Thorne, men de funkade inte :(. Funderar på att prova Holistic, men har inte gjort det än.

Jag har druckit fänkålste två dagar nu och det verkar faktiskt hjälpa lite. Har läst undersökningarna som Livsmedelsverket baserar sin rekommendation på och det verkar osannolikt att en mammas intag i begränsad utsträckning påverkar barnet, men kommer nog inte dricka nån längre tid.

Svar på tråden Kolik - vad göra? vågar man ta fänkålste?