• Gigi01

Dra ut tand på 3 åring ?

Hej.
    Jag och min son var hos tandläkaren igår och fick ett besked om att han måste dra ut de två översta framtänderna eftersom nerverna är döda och det kan skada dom kommande tänderna. 

( Min son ramlade i badkaret för ett halvår sedan och slog i munnen det är därför dom är gråa)

Tandläkaren ska ge honom ett muskelavslappnande medel och sedan lokalbedövning. Men jag är så orolig över att min son kommer skrika och gråta.

Har någon annan varit med om detta?
    Vad har ni för erfarenheter?
    Tips på hur man kan lugna ner barnet ?

Tacksam för svar..
    Oroligt mamma...
  • Svar på tråden Dra ut tand på 3 åring ?
  • Lena

Be att få allt berätta i förväg. Det finns material med bilder om tandläkarbesök barnet kan få och gå igenom hemma.

• Carabellis kusp

Jag är tandläkare och det låter som ett helt normalt förfarande. Tänderna kan inte behållas.

Förmodligen ska ha få midazolam som är ett lugnande och snabbverkande läkemedel som används vid behandlingar på små barn. Det ger också en viss amnesi så att om det blir lite gråt och så, så är det något som barnet inte minns.

• gladtjeej

Min 3 åring fick dra ut en av framtänder uppe strax efter sin 3 årsdag.

Han fick lugnande och bedövning och var hur lugn och duktig som helst! Det gick jättebra.

• lady N

Min son på 5 år fick dra ut en tand som han slagit i och han fick då bedövning så själva tandutdragningen gick fint. Det var först när bedövningen släppte som han blev ledsen o hade ont så ha typ alvedon hemma. Det tog några dagar för honom att vänja sig vid gluggen, han tyckte det var jobbigt att tugga maten osv. Lycka till!

• Gigi01

Tack så jättemycket för alla svar. Jag uppdaterar om hur det gick :D

Svar på tråden Dra ut tand på 3 åring ?