• linoa131

Vätska/stopp i äggledarna

Hej alla!

Efter fertilitetsutredningen har vi äntligen fått klart för oss orsaken till vår barnlöshet. Nästan alla våra prover såg bra ut tills det var dags för min HSS. Då stod det klart att det var stopp på den ena äggledaren pga någon slags vätska vilken dessutom kan spola bort all embryo som skulle ha lyckats trots allt att komma hela vägen till livmodern för att fästa sig.

Efter detta skickade gynekologen remiss till reproduktionsenheten på Sahlgrenska för IVF och rekommenderad titthållundersökning. Idag hade vi någon tid och träffade en läkare. Vi visste först inte vad det skulle leda till. Efter besöket vet vi nu att det inte är bara den ena äggledaren som har vätska i sig men båda. Detta ledar till att jag måste opereras via laparoskopi för att ta bort båda äggledarna. Vi vet också att det är ungefär 2-3 månaders väntetid enligt barnmorskan som vi har träffat. Sedan pratade de att det endast blir efter operationen som de ska skicka in remiss för IVF och då är det ytterligare 6-7 månaders väntetid. Det känns alltså inte särskilt bra med just nu andra ord. Kanske vi kan börja med IVF om ett år ..

Men anledningen till varför jag skriver här är att jag skulle vilja veta om någon har gått igenom samma process som mig, har någon samma problem som mig med äggledarna? Hur har det gått för er isf? Både med tillhållundersökning och IVF... Vad är orsakerna till den där vätskan som har lagt sig där, någon som vet? Är det verkligen dessa väntetider som gäller på Sahlgrenska?

Svar på tråden Vätska/stopp i äggledarna