• lischla

Har två hål i slidan

Hej!! Jag har två hål i slidan. Det översta måste vara livmodertappen som är öppen iallafall 4 cm. Och det andra är vanliga ingången... Det har gått 6 veckor sedan förlossningen så det är inte lång tid och jag kniper så mycket det går ändå hänger det dära ner vad tror ni att det kan vara livmodertappen? Ska på efterkontroll om 2 veckor.

• Svar på tråden Har två hål i slidan
  • aleydis

Har lite svårt att förstå din beskrivning. Men läs lite om framfall, Kanske är det uterocele, framfall av livmodern. Eller kanske nån form av fistel. Kan du fråga om en tidigare tid?

• MimmiGbg

Menar du kanske att du har Uterus Didelphys? Googla. I så fall har du en vägg som skiljer slidorna åt och då har du troligast två livmodertappar också (eventuellt även två separata livmödrar). Den väggen försvinner inte av att du kniper, är jag rädd. Däremot kan man operera bort den.

Slida och livmodertapp är som du kanske redan vet inte samma sak.

• aleydis

Ja, tänkte oxå på det, Mimmi, men tänker att man hade fått veta det under förlossningen och alla kontroller...?

• MimmiGbg
    aleydis skrev 2015-12-15 15:31:21 följande:

Ja, tänkte oxå på det, Mimmi, men tänker att man hade fått veta det under förlossningen och alla kontroller...?

En del får problem medan för andra har bebisens nedkomst knuffat väggen åt sidan utan att skapa problem. Jag tycker ändå att BM borde reagerat och tagit upp detta med både TS och rådfrågat med läkare.

Jag fick reda på min UD som 31-åring. Dock utan skiljevägg (en slida) men med två livmodertappar och två livmödrar.
  • lischla

Jag har svårt att beskriva det. Där det ska vara enbart en slidöppning är det väggar som ser slappa ut också är det två hål på varandra ser mysko ut. Det översta måste komma inifrån. Har läst om framfall om det är något sådant eller det andra ni skriver två livmödrar. Det måste man isåfall operera? Vågar inte ens känna efter med fingret. Har ringt mvc o de ska ringa upp imorgon hoppas på en tidigare tid då man blir nervös då det känns obehagligt. Tack för svar!

• lischla
    aleydis skrev 2015-12-15 15:31:21 följande:

Eller hur jag gick sönder hela vägen och blev sydd många stygn har inte vågat läst i papprena kan fick hem än hur många stygn... Blev kanske något tok då!
  • lischla
    MimmiGbg skrev 2015-12-15 15:38:22 följande:

En del får problem medan för andra har bebisens nedkomst knuffat väggen åt sidan utan att skapa problem. Jag tycker ändå att BM borde reagerat och tagit upp detta med både TS och rådfrågat med läkare.

Jag fick reda på min UD som 31-åring. Dock utan skiljevägg (en slida) men med två livmodertappar och två livmödrar.

Ja jag gick sönder en hel del men de kanske trodde att de skulle läka ihop.. Jaså du har UD, hur fungerar det i vardagen och med sexlivet? Jag vågar inte ha sex ifall man förstör ännu mer där.
  • MimmiGbg
    lischla skrev 2015-12-15 15:41:25 följande:

Jag har svårt att beskriva det. Där det ska vara enbart en slidöppning är det väggar som ser slappa ut också är det två hål på varandra ser mysko ut. Det översta måste komma inifrån. Har läst om framfall om det är något sådant eller det andra ni skriver två livmödrar. Det måste man isåfall operera? Vågar inte ens känna efter med fingret. Har ringt mvc o de ska ringa upp imorgon hoppas på en tidigare tid då man blir nervös då det känns obehagligt. Tack för svar!

Oh kära du, det är inget farligt. {#emotions_dlg.flower} Var inte orolig, dom kan alldeles säkert hjälpa dig. Om det är en skiljevägg mellan två slidor så kan man operera bort den men man måste inte det. Om man inte tycker det är nödvändigt. 

Är det framfall så skulle jag vilja undersöka det och få tips på vad jag kan göra. Bra att du bokar tid och reder ut det. Det är inte så vanligt med UD så du får kanske presentera den diagnosen för läkaren så att vederbörande får researcha lite.
  • MimmiGbg
    lischla skrev 2015-12-15 15:46:12 följande:
    Ja jag gick sönder en hel del men de kanske trodde att de skulle läka ihop.. Jaså du har UD, hur fungerar det i vardagen och med sexlivet? Jag vågar inte ha sex ifall man förstör ännu mer där.
    Har du kunnat ha sex som vanligt innan så är det säkert inga problem nu heller. Du får kanske hjälpa till lite vid början av penetrering så att du inte skadas, det är ändå inte så länge sedan sen du födde.

Det enda som jag märkt med UD är att mensvärken historiskt sett varit något av det värsta jag varit med om. Fruktansvärd värk, samt lite bekymmer med att ha en regelbunden menscykel men nu är jag äntligen gravid, 20:e veckan. Nu är jag mer nojig att båda livmodertappar ska försöka öppna sig vid förlossningen. Det finns det ju inte plats för. Förvånad
  • lischla
    MimmiGbg skrev 2015-12-15 15:49:42 följande:

Har du kunnat ha sex som vanligt innan så är det säkert inga problem nu heller. Du får kanske hjälpa till lite vid början av penetrering så att du inte skadas, det är ändå inte så länge sedan sen du födde.

Det enda som jag märkt med UD är att mensvärken historiskt sett varit något av det värsta jag varit med om. Fruktansvärd värk, samt lite bekymmer med att ha en regelbunden menscykel men nu är jag äntligen gravid, 20:e veckan. Nu är jag mer nojig att båda livmodertappar ska försöka öppna sig vid förlossningen. Det finns det ju inte plats för. 

Vad skönt att det går att lösa om det behövs opereras. Har ingen brådska med sex men lite sugen då man inte haft det på 6 månader hehe. Men tänker vänta tills bm har kollat där för något är det ju.

Ok det låter inte så roligt mensvärk är hemskt! men Grattis!!! Vad roligt håller de extra koll på dig med UD då?
  • MimmiGbg
    lischla skrev 2015-12-15 15:59:20 följande:
    Vad skönt att det går att lösa om det behövs opereras. Har ingen brådska med sex men lite sugen då man inte haft det på 6 månader hehe. Men tänker vänta tills bm har kollat där för något är det ju.

Ok det låter inte så roligt mensvärk är hemskt! men Grattis!!! Vad roligt håller de extra koll på dig med UD då?
    Ja det är jättebra att säkra med BM först om du är osäker. Det hade jag också gjort i dina skor.

Så länge jag använt preventivmedel med hormoner så har inte jag besvärats av besvärlig mensvärk eller Stockholms blodbad mer. Tack gode gud för p-ring och p-plåster!

Om jag får några extrakoller osv verkar det inte bli mycket av. Det är så att vårdcentraler, gynekologer och barnmorskor vet ganska lite om UD. Ofta får man reda på dubbel livmoder vid kejsarsnitt, typ "Oj, titta här". Det sa självaste överläkaren själv till mig. Fast dom lyssnar om jag önskar ha mer koll, med hänvisning till min anomali. Så jag fick ett tidigt ultraljud i v 10. Det var magiskt! Jag lyckades även filma på skärmen under tiden dom gjorde ultraljudet. Hjärta Sann lycka. Annars har det varit det samma som för en vanlig graviditet.
Svar på tråden Har två hål i slidan